×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | بانک مرکزی متولی بازگشت ارز حاصل از صادرات است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مسیحی معاون سازمان امور مالیاتی در نشست صبحانه کاری که امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: بانک مرکزی متولی بازگشت ارز حاصل از صادرات است و آنها فهرست صادرکنندگان را برای این موضوع تأیید می‌کنند.

او ادامه داد: ما از فروردین ٩٧ دست کم ۶ بار با بانک مرکزی مکاتبه کردیم و حتی در شکل تأیید فهرست صادرکنندگان رفع تعهد ارزی هم با بانک مرکزی اختلاف نظر داریم.

مسیحی بیان کرد: براساس رأی ٢٧ شهریور ١٣٩٨ دیوان عدالت اداری، دستورالعمل ۵۰۵ سازمان امور مالیاتی برای بررسی تراکنش‌های مؤدیان در حیطه اختیار سازمان تشخیص داده شده است و آیین نامه این موضوع نیز تا پایان ماه ابلاغ خواهد شد.

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: البته این آیبن نامه را تلاش کرده ایم تا با حداقل محذوریت‌ها برای فعالان اقتصادی و مودیان اجرا شود، زیرا از مشکلات و محدودیت‌های مودیان با خبر هستیم.

مسیحی همچنین در واکنش به اعلام رقم ٢٣٠ میلیارد تومانی استراداد مالیات بر ارزش افزوده به جای ١۵٠٠ میلیارد تومانی تایید شده توسط بانک مرکزی گفت: این رقم صحیح نیست و قطعا در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از این رقم است.

وی با اشاره به اینکه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات نسبت به عملکرد سال گذشته، کاملاً منفی است افزود: این امر به دلیل محدودیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس رفع تعهد ارزی است؛ به این معنا که از آنجا که بانک مرکزی به صورت مرحله‌ای، اسامی را اعلام می‌کند، کار به کندی پیش می‌رود.

ما موافق این نیستیم که درآمد‌های مالیاتی افزایش یابد

وی در پاسخ به دغدغه‌های فعالان اقتصادی در مورد افزایش درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۹ و فشار بیشتر به تولیدکنندگان، گفت: ما موافق این نیستیم که درآمد‌های مالیاتی افزایش یابد، اما مشکلات فروش نفت داریم و در سال ۹۹ در حوزه مالیات بر درآمد، کمتر از ۱۵ درصد رشد را در نظر گرفته‌ایم؛ این در حالی است که در حوزه ارزش افزوده نزدیک به ۵۰ درصد افزایش درآمد داده شده است که ما نیز با این موضوع مخالف بودیم؛ ولی اگر مالیات بر ارزش افزوده در یک نظام صحیح و مطلوب اجرایی مورد بررسی واقع شود، نباید باری را به دوش تولیدکنندگان قرار دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: در دو سه سال اخیر در حوزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده، رشد خوبی وجود داشته؛ اگرچه ضعف‌هایی نیز مشاهده می‌شود؛ اما سعی کردیم به سرعت، ضعف‌های آن را به حداقل برسانیم. در این میان، یکی از کار‌ها این بود که ادارات امور مالیاتی، استرداد مالیات بر ارزش افزوده را به سرعت انجام دهند؛ این در حالی است که برخی از ادارات در بازگشت مالیات صادرکنندگان مقاومت می‌کردند که ما این مشکلات را حل کردیم.

مسیحی در خصوص آئین نامه مبارزه با پول‌شویی از سوی سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان ورود مستقیم به موضوعات پول‌شویی نخواهد داشت؛ بلکه یافته‌های خود را به مراجع بالادستی گزارش می‌دهد؛ اما به طور قطع با فرار‌های مالیاتی که هم خواسته و مطالبات جدی فعالان اقتصادی است، حتماً کوتاه نخواهیم آمد.

وی در خصوص دادرسی مالیاتی گفت: شیوه دادرسی‌های مالیاتی قطعاً با مکانیزم فعلی باعث تضییع حقوق مودیان است و در جریان بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح دادرسی نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.