×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
باید شبکه تامین قطعات لوازم خانگی تشکیل شود

عباس هاشمی با اشاره به لزوم توسعه پایدار در صنعت کشور گفت: یکی از راه‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار تقویت قطعه‌سازی و گسترش آن است در همین راستا با تشکیل دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن و تقویت واحدهای قطعه‌سازی در جهت تعمیق ساخت داخل حرکت جدی آغاز شده است. بمنظور اجرایی شدن توسعه صنعت قطعه‌سازی لوازم خانگی تفاهم‌نامه ای را با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منعقد کردیم که با ارزیابی صحیح و علمی و نظارت‌ها بر اساس پارامترها و استانداردهای جهانی در جهت ارتقاء این صنعت گام‌های عملی برداشته شود.

وی ادامه داد: هدف بزرگتر ما ایجاد شبکه تامین قطعات لوازم خانگی بوده و تلاش داریم مشابه صنعت خودرو قطعه‌سازان فعال و شناسنامه دار شناسایی و ایجاد شوند. قطعه‌سازان نقش پررنگی در تولید محصول نهایی دارند و در بخش لوازم خانگی نیز انشاا… این مساله محقق خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه متاسفانه کار تیمی و گروهی در کشور ما ضعیف است افزود: نه تنها در بحث قطعه‌سازی لوازم خانگی بلکه در تمام شئون تولید و محصول اگر میخواهیم رشد و ارتقا پیدا کنیم باید به سمت کار جمعی و گروهی حرکت کنیم و این مساله نیازمند کار فرهنگی و آموزشهای لازم است.

وی با تأکید بر بومی‌سازی حداکثری در صنعت، توجه به یکسری پارامترهای بین‌المللی در تولید محصولات و قطعات را اجتناب‌ناپذیر خوانده و اظهار داشت: در برخی محصولات همچون تلویزیون نه تنها کشور ایران بلکه بسیاری از کشورهای دنیا نیز ترجیحاً برخی قطعات را از بیرون تهیه می کنندمثلا ماژول تلویزیون را در دنیا تعداد محدودی از تولیدکنندگان قطعه تولید کرده و حتی کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و تقریباً اکثر کشورهای دنیا این قطعه را از کشورهایی مانند چین و یا تایوان در حجم زیادی خریداری می کنند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری کردن برای ساخت قطعه ماژول به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

هاشمی ادامه داد: در برخی محصولات همچون یخچال فریزر، ماشین لباسشویی حدود ۷۰ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود و ۳۰ درصد وارداتی نیز شامل بخشهایی همچون کمپرسور و یا برخی مواد پتروشیمی است که از خارج تامین می‌ شود. این مساله نیز محل اشکال نیست زیرا در تولید کمپرسورهای برودتی حتماً باید مقیاس اقتصادی، صرفه جویی انرژی، کم صدا بودن و مهمتر از همه بحث صادرات آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قطعا افزایش عمق ساخت محصولات در داخل افتخار ملی است گفت: قطعا باید درسرمایه‌گذاری برای تولیدات داخلی و قطعه‌سازی پارامترهایی را رعایت کرد و باید حتما توجیه اقتصادی داشته باشد و اینکه توقع داشته باشیم همه قطعات را در داخل تولید کنیم و هیچ نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم نادرست است زیرا هیچ جای دنیا چنین تصمیم و رفتاری را ندارند که همه قطعات یک محصول را خودشان تولید کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: اگر مبحث دپارتمان قطعه‌سازی و افزایش تعداد قطعه‌سازان که ما در انجمن به دنبال آن هستیم به صورت جدی پیگیری شود ما شاهد یک بومی سازی عظیم در تولید محصولات خواهیم بود زیرا منافع قطعه ساز و تولیدکننده محصول نهایی تعارض جدی و واقعی باهم ندارد و مهمترین منافع برای ما سود و رشد اقتصاد کشور است و نباید به مسایل نگاه بنگاهی داشت و باید در سطح ملی و در قالب مصالح کلی کشور موضوعات را بررسی کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز در بخش زیادی از قطعات کاملا بومی سازی انجام شده و در بخشی دیگر در حال گذار از واردات به بومی‌سازی کامل هستیم.

هاشمی افزود : زمانی ارزبری یک یخچال فریزر حدود ۳۰۰ دلار بود ولی امسال ارزبری تولید یک دستگاه یخچال به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرده و حدود ۲۰۰ دلار صرفه جویی ارزی شده است که این مساله مرهون قطعهسازی داخلی است و اگر این قطعهسازی به صورت مستمر حمایت و هدایت شود نه تنها این ارزبری کاهش پیدا میکند بلکه با یک تلنگر و یک تحریم، تولید داخل دچار شوک نمی‌شود.

ما نیاز داریم که به قطعه سازی داخل توجه بیشتری کنیم و شبکه تامین قطعه سازی داخل کشور را گسترش و ساماندهی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.