×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فرودگاه پیام؛ منطقه ویژه اقتصادی برای حوزهICT

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مسعود شکرانی درباره اقدامات کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا در زمینه ارز مورد نیاز واردکنندگان گفت: ما چند کار را به صورت موازی انجام می‌دهیم، یکی از این اقدامات آگاه سازی جامعه از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی نهاد ریاست جمهوری درباره جایگاه IT است. این جایگاه با کالاهای دیگر متمایز است، هم از نظر شکل تامین و هم نوع سرمایه گذاری و سایر موارد دیگر.

رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران در همین رابطه ادامه داد: اقدام دیگر ما نشست‌های غیررسمی در حاشیه مراسم‌ها از جمله ضیافت افطار و غیره با مسئولان است. در این ارتباط دیدارهایی با آقای فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، معاون ارزی ایشان آقای آرام و همچنین «مهران محرمیان» داشتیم. در کنار این موارد نامه‌نگاری‌های بسیاری انجام شد. در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی گفتیم با توجه به تعطیلاتی که عملا از ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ آغاز و به مدت سه هفته ادامه داشت، برای تخصیص‌های تایید شده از ناحیه بانک مرکزی از نیمه دوم اسفند ماه عملاً امکان خرید ارز برای متقاضیان وجود نداشت. به همین دلیل خواستار تمدید ثبت سفارش به مدت یک ماه شدیم.

او افزود: در نهایت موفق شدیم تا ثبت سفارش‌های اسفند در حدود ۷۰ روز تمدید شوند. در این مدت بسیاری از شرکت‌ها موفق شدند ارز خود را دریافت کنند.

شکرانی از شناسایی یک منبع ارزی در خارج از کشور خبر داد و گفت: به صورت همزمان یک منبع ارزی را خارج از ایران شناسایی کردیم، این منبع ارزی دارای شرایط خاصی است. با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات مذاکره کرده و برخی از موارد آن را حل کردیم. امیدواریم سایر مسائل باقیمانده در این زمینه طی چند روز آینده حل شوند و ما آن را به صورت عمومی به اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کنیم؛ تا از این مسیر و تا تا پایان سال، مشکل تامین ارز نداشته باشیم.

اودر پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به درخواست سازمان نصر مبنی بر تعیین یک صرافی به صورت تخصصی به حوزه IT، در این زمینه پیشرفتی حاصل شده است، گفت: خیر؛ تا کنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است چون متاسفانه خود بانک‌ها بنگاه‌دار هستند و اولویت آنها تخصیص ارز به بنگاه‌های خودشان است. این موضوع برای بخش خصوصی مشکل ایجاد کرده و در این زمینه پیشرفتی حاصل نشده است. اما همان منبع ارزی که عنوان شد دسترسی آن متعلق به خود بانک مرکزی است و با این وجود دیگر ما نیازی به صرافی نداشته و بانک عامل را هم داریم. در این روش خود بانک مرکزی طی نامه‌ای ارز را به شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. با توجه به شکل واردات ما، تقریبا این منبع چیزی نزدیک به نیازهای ۸۵ درصد از واردکنندگان را پوشش می‌دهد.

شکرانی در اتباط با اولویت‌های کاری کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران، توضیح داد: ما همچنان کمپین آگاه سازی را پیگیری می‌کنیم؛ بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی نسبت به مشکلات و مسائل واردات حوزه IT، اطلاع چندانی ندارند. ما به صورت مداوم نشست‌هایی در این زمینه برگزار می‌کنیم. در همین راستا با معاونت‌های وزارت ارتباطات و وزارت صمت نیز به صورت مستمر در اتباط هستیم. در واقع هدف از آگاه‌سازی این است تا نهادهای دولتی نسبت به شرایط اطلاع یابند تا بر همان اساس عمل کنند. متاسفانه بانک مرکزی با توجه به مشکلات زیادی که درگیر آن است، چندان به این موضوع توجه نکرده اما ما همچنان در تلاش هستیم تا توجه آنها را به این موضوع جلب کنیم.

شکرانی در پاسخ به این پرسش که آیا متقاضیان ارز وارداتی برای درخواست و یا رفع مشکلات خود در این زمینه می‌توانند به کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران مراجعه کنند، توضیح داد: بله در این زمینه می‌توانند به کمیسیون مراجعه کنند، اما این که بتوان در این شرایط مشکلات را برطرف کرد در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. اما طی هفته آینده می‌توانیم امکاناتی را فراهم کنیم تا بتوانیم نیازهای اعضا را برآورده سازیم.

او توضیح درباره تامین امکانات را در شرایط حاضر ممکن ندانست و گفت: در شرایط حاضر امکان عمومی شدن این موضوع وجود ندارد. چون زمینه سوء استفاده برای بسیاری را فراهم می‌سازد. در کل فضا الکترونیکی بوده و دارای شرایط خاصی است. در این زمینه موفقیت‌هایی هم به دست آمده است. در صورت فراهم شدن همه شرایط، همه اعضا می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

شکرانی با بیان این که کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوای نصر تهران در این ارتباط دارای پلان B است، گفت: این پلان برای شرایطی است که موضوع فوق به نتیجه نرسد. در این پلان ما مجموعه‌ای از پیشنهادات را به وزارت صمت ارائه داده‌ایم تا فرودگاه پیام را منطقه ویژه اقتصادی برای حوزهICT قرار بدهند؛ آنها به صورت جدی پیگیر این کار بوده و ما در همین فضا در بخش بازی‌های رایانه‌ای صادرات زیادی خواهیم داشت. در فضاهای مربوط به صادرات الکترونیک فرامرزی، می توانیم یک فضای خوبی داشته باشیم و می توانیم از همین منابع ارزی برای ارزآوری استفاده کنیم.

اودر پایان گفت: موارد فوق در پلن B قرار داشته و از اوایل خرداد فعالیت‌های خود را رای آن متمرکز می‌کنیم. قرار است در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد و مصوبه هیئت وزیران برای آن گرفته شود. همه جزئیات آن آماده شده است و می‌توانیم صادرات بسیاری از خدمات حوزه ICT را در آنجا اسکان دهیم و با توجه به این موضوع یک سری منابع ارزی برای حوزه ICT تامین شود. یکی از شرایط ما این بوده که ارزی که از این منبع تامین می‌شود را به دولت بازنگردانیم تا در جاهای دیگر مورد استفاده قرار دهد، بلکه این ارز برای خود حوزه ICT مصرف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.