×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
با تکیه بر توانمندی‌هایمان کارهای بزرگی انجام دادیم که پیش از این غیرممکن بود

از کارتان در واحد تراشکاری شرکت پاکسان بگویید.

با ساخت قطعات مختلف مورد نیازمان در داخل شرکت موفق شدیم جلوی توقف تولید را گرفته و قطعات مورد نیاز و تعمیرات مربوط به آن را در شرکت انجام دهیم. این اقدام باعث افزایش ظرفیت تولید شده و کارها بسیار راحت تر مدیریت می شود ضمن این که دغدغه پرسنل خطوط تولید نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

چه اتفاقی رخ داد که توانستید در این واحد کارهای بزرگی انجام دهید؟

همکاران ما در واحد تراشکاری به توانمندی های خودشان کاملا اشراف دارند اما توانمندی اگر با انگیزه و اعتماد به نفس همراه نباشد به کار هیچ کسی نمی آید. ولی موضوع جدی تر این است که اگر اعتماد و حمایت مدیرعامل و مدیران نبود قطعا ما موفق به انجام این کارها نمی شدیم. این که به پرسنل اعتماد کنند باعث می شود خودمان نیز به خودباوری برسیم و با تکیه بر توانمندی هایمان کارهایی را انجام دهیم که پیش از این غیرممکن به نظر می رسید.

آیا برای تحقق ایده هایتان امکانات کافی در اختیار دارید؟

در بحث ماشین ابزار و تجهیزات با توجه به عمر کارکرد دستگاه ها، کمی ضعف داریم اما با استفاده از همان امکانات، مهارت و تجربه خود را جهت دهی کردیم و اطلاعات موجود طبقه بندی شده گذشته را بررسی کرده ،در نهایت با برنامه مدونی پیش رفتیم و توانستیم قطعات مورد نیاز را طراحی کرده و بسازیم.

تا چه اندازه از نظام پیشنهادات ایده گرفته اید؟

بخش زیادی از اقداماتی که صورت گرفته از دل نظام پیشنهادات بیرون آمده است. پرسنل آن قدر مهارت کسب کرده اند که قادرند با اشراف کامل عیوب و نقص دستگاه ها را بر طرف کنند بدون آن که به بیرون از سازمان نیاز پیدا کنند.

این اقدامات تا چه اندازه به نفع شرکت بوده است؟

بومی سازی دانش و توانمند سازی پرسنل خدمت بزرگی به شرکت کرده است . در بازسازی و بخش کوچکی از بهسازی هر یک از دستگاه هایی که از خارج خریداری شده و برون سپاری می شد ، تعمیر برخی قطعات گاهی هفته ها طول می کشید اما حالا همین کارها به همت پرسنل در شرکت انجام می شود و خواب دستگاه به کمترین حد ممکن می رسد.

حتی در مواردی ما قطعاتی از خارج از کشور وارد می کردیم که ارزبری زیادی را به مجموعه تحمیل می کرد و حالا با موفقیت آن ها را در پاکسان تولید می کنیم.

چه اقدامات شاخصی در این واحد انجام شده است؟

از اقدامات شاخص صورت گرفته در واحد تراشکاری می توانم به عنوان بخش کوچکی از اقدامات این واحد به بازسازی کامل هلیس مرکزی تولید پودر، تعمیر ولو خمیر برج اسپری درایر اشاره کنم که خود مان در مجموعه توانستیم آن را با آلیاژ بهتر باز سازی کرده و این بخش را با حداقل توقف، بهسازی کنیم.

این اقدامات تا چه اندازه توانسته به جلوگیری از برون سپاری کمک کند؟

برخی از دستگاه های این مجموعه تماما خارجی است و از کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان و… وارد شده و تا چند سال قبل هر قطعه برای تعمیر باید به خارج از کشور فرستاده می شد اما در حال حاضر با خودباوری و مهارتی که همکارانم در واحد تراشکاری دارند همان قطعات را در داخل کشور تعمیر کنیم و این کار بزرگی است که توانستیم عملی کنیم و جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم.

فضای کاری در واحد شما چگونه است؟

همکاران همدلی خوبی با یکدیگر دارند و پاکسان را خانه خودشان می دانند. در بسیاری از ایام مثل عید نوروز و تعطیلی ها چندین نفر خارج از ساعت اداری و کاری در واحد حاضر می شوند و گاهی حتی شب تا صبح به صورت پیوسته کار می کنند تا خطوط تولید با کمترین توقف آماده راه اندازی و بهره برداری مجدد شود. حتی در موردی یک از همکاران مراسم ازدواج برادرش را ترک کرد تا خط تولیدی که به دلیل خرابی یک قطعه متوقف شده بود دوباره به راه بیفتد و من واقعا قدردان زحمات آنها هستم و این همکاران امیدوارند اقداماتی که انجام می دهند آن گونه که شایسته است دیده شود و تنها در این صورت است که رضایت مندی شغلی به وجود می آید. کار ما یک کار تیمی است و این کار تیمی نیاز به همدلی دارد که خوشبختانه همه همکاران ما در واحد تراشکاری شرکت پاکسان از آن برخوردار هستند و همین روحیه تیمی و کار گروهی است که در این واحد موجب عملیاتی شدن سخت ترین کارهای ممکن شده است.

از حساسیت های کار در واحد تراشکاری بگویید.

کار در واحد تراشکاری توام با اضطرار و عجله است و باید در کمترین زمان ممکن بهترین کارها ارایه شود. خیلی از مواقع کار ما دقیقا وقتی شروع می شود که تعطیلی است و خطوط تولیدی یا دستگاه ها و تجهیزات در چرخه تولید قرار ندارند و باید به جرأت بگویم که تنها بخشی که هیچ وقت تعطیل نبوده واحد تراشکاری است. واحد فنی، مکانیک و تراشکاری زنجیر وار به یکدیگر متصل هستند و هر کدام از این بخش ها باید مقدمه کار بخش دیگر را فراهم کنند تا یک کار به سرانجام برسد.

اقدامات شما تا چه اندازه توانسته برای کل پاکسان در حوزه تولید مفید باشد؟

صرفه جویی اقتصادی برخی از اقداماتی که در این مجموعه انجام می شود رقم چشمگیری است. بعضی اوقات وقتی قطعه ای خراب می شود گاهی حتی ممکن است این توقف به هفت شیفت کاری نیز برسد و این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست و همین امر حساسیت کار ما را بیشتر می کند و ما همه تلاش مان را در واحد تراشکاری می کنیم که این توقف ها به حداقل ممکن برسد و خدا را شکر تا جایی که در توانمان بوده موفق عمل کرده ایم.

دقت کاری و اثر بخشی از ملزومات کار ماست و باید در هر اقدامی خواسته پرسنل بهره بردار را تامین نماییم و این نکته مهمی است و باید هم سو و در تعامل با پرسنل مکانیک حرکت کنیم تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مراقبت و ایمنی در واحد شما تا چه اندازه جدی گرفته می شود؟

در واحد تراشکاری پیش از هر چیز باید به ایمنی توجه شود. برای همین ما در این واحد با دقت نظر پیگیر اول ایمنی بعد کار هستیم خصوصا در مورد جوان ترهایی که تازه جذب این مجموعه شده اند و باید بگویم که خدا را شکر تا کنون حادثه‌ای رخ نداده است.

جانشین پروری در واحد تراشکاری چقدر جدی گرفته می شود؟

در واحد ما زنجیره قوی در جانشین پروری وجود دارد. من دو سال است که در پاکسان مشغول به کار هستم اما همکاران با تجربه ای دارم که بیش از ۱۳ سال است در این مجموعه به کار اشتغال دارند و حتی زمانی که در شرکت حضور ندارم می‌دانم که همکارانم با تمام توان کارها را انجام می‌دهند و پیگیر برنامه ها هستند و این امر خودش به تعالی و رشد شرکت کمک می‌کند.

و سخن آخر……

از همکارانم علیرضا آخوندی، رهاب اولادحاجی، ابراهیم قنبری، عادل صالح وند، نقی همتی، سید فرشید میرخان و علیرضا گلروئی متشکرم که با تمام توان خود در پیشبرد برنامه های واحد تراشکاری مفید و موثر بوده و هستند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.