×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | بخشودگی ۹۸ درصدی بدهی مالیاتی از فردا/ ۵۰ درصد پزشکان به دستگاه کارتخوان متصل شدند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، امید علی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور جمع خبرنگاران گفت: گزارشی از طرح جامع مالیاتی تا پایان آبان امسال ارایه خواهد شد چه بسا در امروز نیز گزارشی کلان از مباحث و عملکرد سازمان‌ها در همکاری با سازمان امورمالیاتی ارایه شد.

او بیان کرد: فرار‌های مالیاتی و معافیت‌های در تمام کشور‌ها وجود دارد که با ارایه ریز داده‌ها بتوان این معافیت‌ها را کاهش دهیم.

پارسا از همکاری ۹۵ دستگاه کشوری برای ارایه ریز داده خبر داد و گفت: این همکاری هم چنان باب میل سازمان مالیاتی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین جزییات اتصال به پایانه‌های فروش بیان کرد : ۵۰ درصد پزشکان به سیستم پایانه‌های فروش یا کارتخوان ها متصل شده اند،به مشاغل و حرفه های این هشدار را داده ایم که به سیستم فروش ها متصل شوند در غیر این صورت فرایند تبادل مالی آن ها به صورت فرار مالیاتی مشکوک تلقی می شود و آن ها مشمول جریمه خواهند شد.

پارسا گفت: سازمان امور مالیاتی کشور تراکنش های کارتخوان ها را به عنوان یک داده و اظهارنامه صادقانه تلقی می کند و اگر این مورد توسط حرفه ها صورت نگیرد به عنوان فرار مالیاتی شناسایی می شوند.

او تصریح کرد: بخشودگی ۱۰۰ درصدی بدهی‌های مالیاتی امروز پایان یافت و از فردا بدهی‌های مالیاتی به صورت ۹۸ درصدی خواهد بود. این رقم تا پایان سال هر ماه ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و تا پایان سال به ۹۰ درصد بخشودگی خواهد رسید. در صورت عدم مراجعه برای وصول بدهی این افراد مشمول جریمه خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از اشکالات اساسی سازمان امور مالیاتی و یا نظام مالیاتی کشور وجود راه‌ها و خلا‌های فرار مالیاتی است. این فرار‌ها ۳۵ تا ۴۵ درصد GDP است. این فرار‌ها دلیلش این است که پایه‌های مالیاتی در ایران به اندازه سایر کشور‌ها وسیع نیست.

پارسا با اشاره به اینکه در سراسر دنیا برای هر نوع مالیات نرخ متفاوتی دارد، مالیات‌های مستقیم معافیت به معنای نفع رسانی به مودی مالیاتی است، اما در بحث معافیت مالیات بر ارزش افزود به معنای کنترل نرخ اجناس و خدمات در بازارهاست و منتفع دولت است.

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: به طور مثال محصولات کشاورزی، بهداشت و درمان، آموزش و صادرات از جمله مواردی است که از مالیات‌های مستقیم معاف هستند. در آن طرف هم تولید کنندگان علاوه بر معافیت از مالیات مستقیم از مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف هستند چرا که علاوه بر نفع رساندن به مودی مالیاتی دولت نیز قصد دارد تا محصولات تولید داخل را با قیمت کنترل شده به بازار‌ها ارائه کند.

پارسا بیان کرد: توزیع کننده مراحل مختلف، تولید کنندگان و وارد کنندگان در ارزش افزوده از جیب خودشان چیزی به عنوان مالیات پرداخت نمی‌کنند بلکه در زنجیره اخذ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده دخیل نیستند و این مالیات بر قیمت تمام شده کالا‌های آن‌ها اثری ندارد.۹۵ دستگاه کشوری که در گذشته داده‌های اطلاعاتی را به ما ارائه نمی‌دادند اقدام به همکاری کرده، ولی این اطلاعات برای ما هنوز قابل قبول نیست. پارسا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چند درصد از درآمد مالیاتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود؟ بیان کرد: ۶۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی مربوط به ارزش افزوده و ۴۰ درصد دیگر مربوط به مالیات‌های مستقیم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.