×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
برای سلامت آب تهران نگرانی وجود ندارد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، علی مریدی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین افزود: کیفیت آب آشامیدنی یک موضوع بین بخشی است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد آبی که شیرهای خانگی به دست مردم می رسد را به طور مداوم نمونه گیری کند و کیفیت آب را بسنجد که اعلام می کند این کار را به طور مداوم انجام می دهد.

وی درباره کیفیت آب و برنامه های دولت در این زمینه اظهارداشت: بیش از چهار سال است که کارگروه ملی کیفیت آب آشامیدنی ذیل کارگروه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفته که بر اساس آن برای هر کدام از شهرها و روستاها برنامه جامع بهبود کیفیت آب شرب تدوین شده است.

مریدی تاکید کرد: چون در کلانشهر تهران حجم مصرف آب بسیار بالا است از این رو هفت سال پیش طرح جامع بهبود کیفیت آب شرب تهران ایجاد و بندهای آن در حال پیگیری است. بر اساس این طرح چاه هایی که از لحاظ میزان نیترات نگران کننده بودند پلمب شدند و برای مناطقی منابع جایگزین تعیین شد ، مثلا اکنون بخشی از آب شهر ری از سد ماملو تامین می شود.

به گفته وی روند بهبود کیفیت آب به ویژه در تهران روبه رشد است.

مریدی اظهار داشت: روند تغذیه سدها هم در تامین آب شرب نگران کننده است که در این راستا احداث تصفیه خانه های فاضلاب های شهری به ویژه پردیس باید با سرعت بیشتری دنبال شود که امیدواریم سال آینده این موضوع رفع شود تا در زمینه آب تهران خیال ما راحت باشد.

اطلس آلودگی خاک ۱۱ استان تهیه شده است 

مدیر کل دفترآب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اطلس آلودگی خاک ۱۱ استان کشور شامل بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه، همدان، گلستان، آذربایجان شرقی، زنجان، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و قزوین تهیه شده که بر این اساس شناخت خوبی از وضعیت آلودگی خاک در این استان‌ها به دست آوردیم، تهیه اطلس سایر استان‌ها هم جزو برنامه های سازمان است و به مرور اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در کنار این اطلس‌ها که وضعیت کلی خاک مناطق را مشخص می کند، بحث خوداظهاری مصوب شده در قالب ماده ۱۴ نیز به سازمان محیط زیست گزارش می‌شود، ماده ۱۴ قانون حفاظت از خاک می‌گوید در صورت بروز آلودگی خاک آلوده کننده مکلف است مراتب را سریع به نزدیک ترین اداره کل محیط زیست اطلاع دهد و با هماهنگی و تایید اداره کل آلودگی خاک را تا رسیدن به حدود مجاز رفع کند، مثلا در یک نقطه ای تانکر سوخت واژگون و آلودگی آن وارد محیط زیست شده یا در نقطه ای تخلیه غیرمجاز صورت گرفته که در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست ورود می‌کند و اگر نشانه‌ای از تخلف مشاهده شد متخلف را به دادگاه معرفی می‌کند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای تهیه این اطلس نقاطی که دارای آلودگی نفتی، صنعتی، کشاورزی و حتی طبیعی بودند را به صورت جداگانه بررسی و همه آنها را در اطلس مشخص کردیم، مثلا مشخص کردیم که در آذربایجان شرقی چه نقاطی آلودگی نفتی، کشاورزی و یا صنعتی دارد بعد از آن به سراغ برنامه اصلاح و پاکسازی می‌رویم تا خاک به حالت طبیعی برگردد و احیا شود.

مریدی گفت: در یک سری از نقاط کشور مانند استان‌های گیلان و مازندران به علت استفاده از کود و سموم شیمیایی، آلودگی خاک بالا است در واقع به علت فعالیت‌های کشاورزی و استفاده نادرست از سموم بحث آلودگی خاک را در این مناطق داریم که البته موضوع در دست بررسی است، این آلودگی‌ها به صورت لکه ای هستند.

وی درباره اینکه به طور کلی وضعیت خاک کشور از لحاظ آلودگی چگونه است، اظهارداشت: اینکه بگوییم وضع خاک خوب است نه خوب نیست اما از طرفی هم بگوییم که همه عرصه خاک کشور آلوده نیست باز هم حرف درستی نیست. آلودگی در نقاط مختلف کشور به صورت لکه ای وجود دارد که باید شناسایی و رفع شوند.

مریدی افزود: در استان های صنعتی مانند خوزستان، کرمان و بوشهر آلودگی های خاک بیشتر از جنس فعالیت‌های صنعتی است که با وجود قانون حفاظت از خاک هم سازمان محیط زیست و هم وزارت جهاد و از همه مهمتر تولید کنندگان موظفند به موضوع آلودگی خاک رسیدگی کنند و خاک را در صورت آلودگی به حالت اولیه آن برگردانند، قبلا قانون مشخصی برای رسیدگی به این موضوع نداشتیم.

تعیین حد بستر تالاب ها 

وی گفت: ذیل قانون حفاظت از تالاب ها کارگروهی با عضویت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو تشکیل شده که بر اساس آن تعیین حد بستر را آغاز کردیم. وقتی که قانون کاداستر اجرایی شود حد بستر تالاب ها هم مشخص می شود که امیدواریم تا سال آینده اجرایی شود که با اجرای آن نیازهای زیست محیطی تالاب ها هم مشخص می شود که جزو وظایف وزارت نیرو است.

مریدی افزود: بعد از تعیین حقابه، نظارت بر اجرای آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که کار راحتی هم نیست چون وقتی که آبی که از بالادست برای تالاب رها می شود در میان راه توسط کشاورزان برداشت می شود بنابراین سهم واقعی تالاب به آن نمی رسد که آموزش مردمی در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.