×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | برخورد با تجارت‌های غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مهر، علی رهبری صبح امروز در نشست کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه قرار است در کنار نظارت سنتی بر وب وبسایت‌های خرید و فروش اینترنتی، نظارت سیستمی نیز حاکم شود، گفت: در حال حاضر در روش نظارت سنتی بر وبسایت‌های خرید و فروش اینترنتی، در قالب یک پنل یکپارچه در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دارد و قرار است این نوع نظارت با آموزش به کاربران این پنل در ارگان‌های مختلف و استان‌ها تقویت شود.

وی افزود: نوع نظارت دیگری نیز را آغاز کردیم که با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی و نظارت هوشمند طراحی شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در وزارت صمت افزود: در حال حاضر ۳۵۰۰ وبسایت خرید و فروش اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت دریافت کرده اند، کنترل شده است اما در همین تعداد وب وبسایت هم متوجه شدیم که حجم نسبتاً بالایی از تخلفات وجود دارد و قرار است در ادامه، همه وبسایت‌های دارای نماد اعتماد و پس از آنوبسایت‌های خرید و فروش اینترنتی کالا که نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت نکرده اند و همچنین کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی را مورد کنترل و نظارت قرار دهیم.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، قرار است نوع تخلف‌ها دسته بندی شده و براساس این تقسیم بندیوبسایت‌های متخلف به مراجع قانونی نظارت بر فضای مجازی شامل پلیس فتا و دستگاه قضائی معرفی شوند. برخی از سایت‌ها نیز ممکن است با ابطال نماد اعتماد الکترونیکی مواجه شوند. بنابراین قصد داریم تا پیگیری‌های پس از کشف تخلفات را پیگیری کنیم.

رهبری افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک، تسهیل فرآیند صدور نماد الکترونیکی است کهبراساس قانون تسهیل فضای کسب و کار اجرا می‌شود. ضمن اینکه با این روش می‌توانیم تعداد سایت‌هایی که به صورت غیر مجاز اقدام به راه اندازی خرید و فروش اینترنتی می‌کنند را کاهش دهیم. از این رو در نظر داریم تا صدور مجوزها کاملاً الکترونیکی شود اما از سوی دیگر نظارت‌ها را تقویت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما یک سامانه پایشگر هوشمند برای نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در حال راه اندازی داریم که با استفاده از ربات‌های برنامه ریزی شده و هوشمند و با سناریوهای موجود به بررسی وب وبسایت‌های خرید و فروش کالا می‌پردازد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصریح کرد: از میان ۳۵۰۰ وبسایت بررسی شده، تعداد ۷۰ وبسایت فروش کالاهای ممنوعه شامل رمز – ارز، سکه طلا، سیگار الکترونیکی، مشروبات الکلی، اسلحه و مهمات، دارو و ارز شناسایی شد. همچنین ۱۸۰ وبسایت اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیکی کرده بودند و ۳۳۰ وبسایت نیز علیرغم اینکه مجوز نماد اعتماد آنها باطل شده بود، اما درگاه پرداخت اینترنتی این سایت‌ها همچنان فعال بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.