×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برخی افراد قیمت مصرف‌کننده را ۱۲۰ درصد افزایش دادند

۵۱ / ۱۰۰

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، عباس تابش روز یکشنبه پس از ورود به کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان افزود: این درحالی است که قیمت تولید خیلی پایین‌تر از این قیمت هاست؛ به عنوان مثال تولید کننده ۱۵ درصد از یک کالا سود می برد در حالی که سود یک توزیع کننده در مواردی ۲ برابر آن میزان بوده است.

معاون وزیر صمت(صنعت، معدن و تجارت) در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه با اجرای طرح جدید درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده روی کالا، دست سودجویان را از بازار کوتاه کرده است اظهارداشت: طرح جدید با ابتکار دولت اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته که می تواند شفافیت را به بازارهای ما بازگرداند زیرا مصرف کننده با مشاهده قیمت تولید بر روی کالا میزان افزایش قیمت را از کارخانه تا بازار مشاهده می کند.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: سازمان امور مالیاتی نیز براساس قیمت تولید کننده مالیات اخذ می کند و بر این اساس هیچ کالای مصرفی بیشتر از ۳۰ درصد ارزش افزوده ندارد که این رقم در لوازم خانگی ۲۰ درصد بوده و فروش بیش از آن تخلف است.

وی ادامه داد: سه هزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده که با اجرای طرح بین پنج تا ۶۵ درصد کاهش قیمت کالاها را شاهد خواهیم بود و در اجرای آن به همکاری مردم و ائمه جمعه در استان‌ها نیاز داریم تا بتوانیم این طرح را به‌صورت کامل به تمامی کالاها گسترش دهیم.

سیستم های قدیمی نظارتی پاسخگو نیست

تابش همچنین با بیان اینکه سیستم های قدیمی نظارت دیگر پاسخگو نیستند گفت: ما با یکهزار و ۳۰۰ بازرس نمی توانیم چند میلیون واحد صنفی را کنترل کنیم لذا باید به سمت سیستم های نوین و شفاف بازرسی برویم که مردم می توانند در آن بهترین ناظر باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت ثبات اقتصادی کشور امسال بهتر شده، نرخ برخی کالاها نزولی و قیمت ارز و کالا کنترل شده است گفت: همچنین در این طرح ۲ شبکه در توزیع در کشور تعریف کردیم و در مجموع هیچ قیمت مصرف کننده ای برای کالاهای مصرفی نباید بالاتر از ۳۰ درصد نرخ کالای تولید شده در بازار به فروش برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به ازای هر ۱۰۰ خانوار در دنیا یک واحد صنفی وجود دارد اما این آمار در ایران به ازای هر ۲۵ خانوار است که هزینه توزیع ما را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه همچنین تخفیف ها ساماندهی شد و برای آن سقف سه درصد را برای تولید کننده تعیین کردیم عنوان کرد: در صورتی که تولید کننده ای بخواهد تخفیف بیش از آن بدهد اعلام کردیم که این تخفیف باید در قیمت تولیدکننده لحاظ شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد.

تابش اضافه کرد: سال گذشته برای ۴۲ هزار سوپرمارکت در کشور پروانه صادر در حالی که ۱۷ هزار پروانه ابطال شده است.

ضرورت توجه دولت به تولید، توزیع و مصرف

به گزارش ایرنا نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز در این دیدار بر ضرورت مدیریت تولید تاکید کرد و گفت: آثار روانی برای برخی قیمت گذاری ها در کشور وجود دارد و به این دلیل است که شبکه توزیع مدیریت نمی شود؛ لذا همین امر سبب افزایش بیش از حد و وحشتناک برخی قیمت ها ازجمله محصولات کشاورزی جنوب کرمان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: مدیریت ضعیف بازار عرضه همچنین می تواند سبب ثروت انباشته عده ای دلال و توزیع کننده شود ضمن آنکه دولت برای ایجاد بازار منطقی باید به سه بخش تولید، توزیع و مصرف توجه کند.

وی با اشاره به ضرورت احیای وزارت بازرگانی ادامه داد: طرح درج قیمت تولیدکنندگان روی کالا در ابتدای اجرا اثر روانی دارد و می تواند اثرات خوبی به دنبال داشته باشد.

امام جمعه کرمان ادامه داد: طرح درج قیمت تولید روی کالا بسیار خوب و قابل توجه است و مردم از آن سود می‌برند لذا مردم وقتی قیمت تولید را بدانند که گران است، آن کالا را خریداری نمی کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.