×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بررسی تاثیر توافق احتمالی وین بر بازار سرمایه/ افت جهشی نرخ دلار بسیار بعید است

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا درباره واکنش احتمالی بازار به توافق بر مذاکرات وین و احیای برجام اظهار داشت: یک بار در سال ۹۴ که توافقنامه برجام به امضارسید بازار سرمایه واکنش به این رویداد اقتصادی سیاسی بین المللی را تجربه کرد و در حال حاضر بسیاری از حرفه‌ای‌های این بازار از وضعیت پیش رو و نحوه تاثیرگذاری احیای برجام بر بازار سرمایه ذهنیت نسبتا روشنی دارند.

وی با بیان اینکه امروز نسبت به سال ۹۴ بازار سرمایه به پختگی بیشتری دست پیدا کرده است گفت:‌ در سال ۹۴ حرفه‌ای‌های بازار و اکثر سهامداران به یاد دارند که پس از توافق، سیاست‌گذاری‌ها به چه نحو بوده اما موضوع بسیار مهم این است که امروز پختگی بازار سرمایه نسبت به شش سال گذشته افزایش یافته و انتظار نمی‌رود که پس از اعلام احیای برجام شاهد رفتار هیجانی در بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با گذشت زمان و عملیاتی شدن روند توافق، همچنین انتشار گزارش‌های شرکت‌ها از روند میزان درآمد، تولید، فروش، واکنش‌‌ها به توافق برجام شکل واقعی می‌گیرد.

وی تاکید کرد: البته شرکت‌هایی مانند خودروسازی‌ها و بانک‌ها می‌توان گفت با سرعت بیشتری نسبت به سایر نمادها و شرکت‌ها از توافق در مذاکرات وین تاثیر می‌پذیرند و از آنجایی که تداوم تحریم‌ها به این شرکت‌ها آسیب بیشتری می‌رساند روند بهبود و رشد این شرکت‌ها با سرعت بیشتری طی می‌شود.

میرمعینی درباره اثرگذاری نرخ ارز بر روی بازار سرمایه پس از توافق مذاکرات وین و احیای برجام گفت:‌ با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان دولت در چند ماه گذشته و همچنین از لحاظ موضوعات اقتصادی به نظر نمی‌رسد که نرخ دلار پس از توافق در مذاکرات، افت معناداری داشته باشد از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که دولت در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است. از این رو افت جهشی نرخ دلار بسیار بعید است.

وی افزود: شاید یک شوک مقطعی ناشی از ریزش جزئی نرخ دلار در بازارها از جمله بازار سرمایه شکل بگیرد اما همان طور که گفتم این یک هیجان مقطعی خواهد بود و به تعادل رسیدن نرخ ارز با وضعیت بازارها زمانبر نخواهد بود.

میرمعینی با اشاره به پیش‌بینی‌ها از نرخ دلار پس از اعلام توافق در مذاکرات گفت: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم پیش بینی می‌شود نرخ دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باشد و این عدد در مدت زمان شش ماه به تعادل می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه احیای برجام به نفع شرکت‌های صادراتی و وارداتی و تمام صنایع حاضر در بورس است گفت: فروش شرکت‌های صادراتی پس از حصول توافق افزایش می‌یابد و منابع ارزی آنها تقویت می‌شود از سوی دیگر وضعیت شرکت‌های واردکننده هم با تثبیت قیمت‌ها مشخص می‌شود و همچنین شرکت‌های وارداتی پس از توافق در مذاکرات دسترسی راحت‌تر و بیشتری به مواد اولیه خواهند داشت و به دنبال آن هزینه این شرکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: موضوعات مهمی از جمله سیاست‌گذاری دولت سیزدهم برای جبران کسری بودجه و همچنین سیاست‌های پولی و عامل مهم دیگر، وضعیت بازارهای موازی پس از توافق در مذاکرات بر روی بازار سرمایه اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود پس از اعلام توافق نقدینگی به سمت بازار سرمایه جریان داشته باشد گفت: یکی از رقبای بازار سرمایه بانک‌ها هستند اما از آنجایی که سپرده‌های حقوقی مشمول مالیات می‌شوند و از سوی دیگر اغلب بازارهای رقیب و موازی هم در رکود هستند، نقدینگی به سمت بازار سرمایه جریان پیدا می‌کند اما در این شرایط سیاست‌های سازمان بورس برای عمق‌دهی به بازار و استفاده درست از این جریان نقدینگی بسیار موثر است.

وی با اشاره به رفتار سهامداران خرد که از سال ۹۹ وارد بازار سرمایه شده‌اند گفت: در ابتدا باید توجه داشته باشیم که بخش زیادی از این سهامداران خرد در ۱۸ ماه گذشته از بازار سرمایه خارج شدند اما درباره بخش دیگری از این سهامداران که هنوز در بازار حضور دارند باید گفت که این افراد هم به نرخ بازدهی سرمایه فکر می‌کنند و در حالی که بازارهای رقیب بورس در رکود هستند به نظر نمی‌رسد که رفتار هیجانی از سوی این سهامداران خرد پس از اعلام توافق داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.