×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بررسی کارنامه 20ساله شرکت بن‌رو

به گزارش تجارت گردان به نقل از سایپانیوز، شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن‌رو) در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را با مونتاژ دو محصول چیرمن و کوراندو از شرکت سانگ یانگ کره جنوبی آغاز کرد. پنج سال بعد با همکاری فیات ایتالیا، خودروی سی‌ینا در این شرکت مونتاژ شد. اسفندماه سال ۱۳۸۹ بود که کارخانه بنیان توسعه صنعت خودرو با مساحتی بالغ بر۳۶۰ هزار مترمربع در کیلومتر ۷جاده ساوه سلفچگان، توسط گروه خودروسازی سایپا (شرکت سایپا ساوه) خریداری و روزهای اوج فعالیت آن، آغاز شد به نحوی که بر اساس آمارهای موجود تا پایان سال گذشته، شرکت بن‌رو توانست ۱۹۷ هزار و ۲۶۰ دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ و همچنین ۲۴ هزار و ۷۳۰ دستگاه خودروی آریو شرکت زوتی چین را تولید کند. بنیان توسعه صنعت خودرو تا پایان سال ۱۳۸۹ تعداد ۳۵۶ دستگاه خودروی لوکس چرمن،   ۴۸۸دستگاه خودرو شاسی‌بلند کوراندو و ۱۴۷۳ دستگاه خودروی سی‌ینا (Siena) فیات ایتالیا تولید کرده بود.

شرکت بن‌رو، مزایای پرشماری دارد که مهم‌ترین آن نزدیک بودن به قطب‌های صنعتی ایران، نظیر شهرک صنعتی کاوه و منطقه آزاد سلفچگان است. قاعدتا برای هر بنگاه صنعتی، قرارگیری در کریدور شمال، جنوب و غرب کشور، بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی و ترانزیت جاده‌ای بسیار حایز اهمیت است. شرکت بن‌رو، همچنین از نیروی انسانی توانمند،‌ متخصص و ماهر بهره‌مند است. این مجموعه با داشتن تجهیزات و ماشین آلات به روز،‌ می‌تواند،‌ در زمینه تولید خودرو و به خصوص تولید خودروهای تجاری،‌ بدرخشد؛‌ همانگونه که در کارنامه کاری شرکت بن‌رو، آمده است،‌ وانت سایپا۱۵۱ با بالاترین کیفیت در مجموعه یاد شده، تولید می‌شود.

 این شرکت هم اکنون قابلیت تولید سالانه ۶۰ هزار دستگاه، ‌انواع خودرو‌های سواری و کار را دارد؛ ظرفیت مذکور تا ۸۰ هزار دستگاه در سال با انجام سرمایه‌گذاری اندک قابل حصول خواهد بود. با خرید و راه‌اندازی این شرکت در شهر ساوه، بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم در این منطقه ایجاد شده است.

شرکت بن‌رو با بهره‌گیری از دانش بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی ضمن رشد و توسعه این صنعت در کشور محصول سایپا۱۵۱ را با کیفیت مناسب و استاندارد تولید می‌کند که با توجه به استقبال خوب مشتریان ایرانی و رونق استفاده از خودروی کار در حمل و نقل سبک و خودروی آریو در شبکه تاکسیرانی، تاثیر مستقیمی در کاهش سن ناوگان،‌ بهبود خدمات و افزایش اشتغال ایجاد کرده است.

شرکت سایپا ساوه، یکی از چابک‌ترین مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا است که با دارا بودن سه سالن تولیدی بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ، خودروهای مختلف سواری و تجاری را تولید می‌کند. مساحت زمین این مجموعه درحدود ۰۰۰/۷۰۰/۱متر مربع است که ۰۰۰/۳۶۰ متر مربع آن دیوار کشی و در حال استفاده است و مابقی در برنامه طرح و توسعه قرار دارد.

زیرساخت‌های شرکت بن‌رو در نوع خود کم نظیر است. این مجموعه دارای سالن‌های تخصصی و کارآمد، تامین انرژی مورد نیاز شرکت،‌ تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی، شبکه و فناوری اطلاعات و سامانه نظارتی تصویری است. در ادامه به مزیت زیرساختی شرکت بن‌رو پرداخته شده است.

۱-زیرساخت سالن:

سالن بدنه: سالن بدنه در مساحت ۱۴۰۴۰ مترمربع بنا شده که شامل خط تولید خودروهای تجاری سبک با ظرفیت ۱۷ دستگاه در ساعت و سواری با ظرفیت ۱۰ دستگاه در ساعت و یک دستگاه اندازه‌‎گیری ابعادی CMM است.

سالن رنگ: سالن رنگ این شرکت با مساحت ۱۵۷۵۰ متر مربع  یکی از مجهزترین سالن‌های رنگ است  که در سه طبقه و با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است. این سالن داری خطوط پی تی، ای دی، خط رنگ و آستر با ظرفیت ۱۰ دستگاه در ساعت  است.

سالن مونتاژ: این سالن در مساحتی بالغ بر ۳۶۲۵۰ مترمربع و با ظرفیت تولید ۲۰ دستگاه در ساعت برای مونتاژ خودرو احداث شده است. سالن مونتاژ شرکت شامل ۴ خط ۱۵۰ متری است که دارای یکصد ایستگاه کاری، ایستگاه رول تست، تراک تست، شاور تست و تست جاده  است.

سالن تاسیسات مرکزی: این سالن جهت تامین انرژی مورد نیاز کارخانه احداث شده که شامل ۸ دستگاه بویلر، ۵ دستگاه کمپرسور، ۳ دستگاه چیلر و ۲ دستگاه تصفیه آب صنعتی  RO و DI است.

سالن انبار قطعات سی کی دی (Completely Knocked Down/ قطعات کاملاً منفصل است): این سالن در فضایی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع و برای بازگشایی و انبارش قطعات بدنه،‌ سی کی دی احداث شده است.

سالن انبارش شیمیایی و قطعات مصرفی: این سالن در فضایی به مساحت ۲۸۶۰ مترمربع و برای انبارش مواد شیمیایی، رنگ، اقلام مصرفی و سایر موارد احداث شده است.

۲- تامین انرژی مورد نیاز شرکت: در قسمت شرقی کارخانه و در فضایی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع یک پست برق اختصاصی ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت با توان ۱۵ مگاوات قرار دارد که انرژی مورد نیاز کارخانه را تامین می کند. این پست برق شامل اتاق کنترل، ۲ فیدر ورودی ۶۳ کیلو ولت ۱۲۵۰ آمپری و ۸ فیدر ۲۰ کیلو ولت  630 آمپری است.

۳- تصفیه‌خانه صنعتی و بهداشتی: اهمیت رعایت الزامات بهداشت صنعتی باعث شده تا شرکت بن‌رو مجهز به تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی شامل ۱۵۹۸ متر شبکه بهداشتی و ۱۰۲۲ متر شبکه صنعتی با قابلیت تصفیه حداکثر ۱۵۰ مترمکعب فاضلاب بهداشتی و ۶۰۰ متر مکعب فاضلاب صنعتی است.

۴- شبکه و فناوری اطلاعات: شرکت بن‌رو دارای شبکه فیبرنوری، شبکه کابل CAT6 و نودها جهت استفاده کامپیوترهای مستقر در مجموعه است.

۵- سامانه نظارتی تصویری: این سامانه مجهز به سیستم دوربین های مداربسته است.

پروژه های اجرا شده شرکت بن‌رو

طی ۲۱ ماه گذشته و با حضور محمدعلی تیموری،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و توجه مضاعف به توسعه صنعت خودرو،‌ پروژه‌های توسعه‌ای برای شرکت بن‌رو تعریف شده است. از جمله پروژه‌های اجرا شده شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۱ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-راه‌اندازی سامانه نظارت تصویری جهت نظارت بهتر مبادی حساس کارخانه

۲-تولید خودروی وانت۱۵۱ کانوپی و وانت۱۵۱ دارای لاینر جهت ایجاد تنوع در محصولات تولیدی

۳-ساخت انبار مواد غذایی مطابق با آیین نامه تاسیسات بهداشتی کارگاه ها و مطابق با ماده ۱۵۶ قانون کار

۴-راه اندازی و تامین برق اضطراری و هوای فشرده اضطراری PMR سالن رنگ با هدف کاهش ضایعات مواد موجود در PMR در مواقع قطعی برق

۵-داخلی سازی قطعات های‌تک (high-tech) کریرهای سالن رنگ جهت افزایش ظرفیت خط رنگ

۶-افزایش ظرفیت کریرهای پی تی- ای دی

۷- احداث درمانگاه و مطب پزشک

۸-بهینه سازی فضای اداری کارخانه

۹-اصلاح کابین و استراکچر شاور تست و ساخت مخزن بتنی جدید جهت بهبود عملکرد و فرایند شاور تست

۱۰-ارسال مستقیم خودرو از محل کارخانه به استان‌های مختلف کشور با انجام عملیات شماره‌گذاری و تجهیز خودرو به آپشن در صورت نیاز مشتری

۱۱-نصب و راه‌اندازی ربات کیلر برای تامین رنگ متالیک خودروهای تولیدی با توان مهندسی داخلی

دستاوردهای شرکت بن‌رو

شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۱ دستاوردهای متعددی داشته است. این مجموعه با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها توانسته کارنامه درخشانی و به روزی را داشته باشد. در ادامه به بخشی از این دستاوردها اشاره می‌شود.

۱-شرکت بن‌رو در سال گذشته موفق شد با رشد بیش از ۵۰ درصدی تولید، سهم خود را از تولید سالانه گروه خودروسازی سایپا افزایش دهد. به نحوی که در سال ۱۴۰۱، ۲/۹ درصد تولید گروه سایپا در شرکت بن‌رو صورت گرفته است و با سهم ۳۴ درصدی از خودروهای سبک تجاری بعد از شرکت زامیاد به عنوان دومین خودروساز کشور در این محصولات معرفی شد.

۲-شرکت بن‌رو با تحقق ۱۱۰ درصد برنامه مصوب تولید سالانه گروه سایپا، توانست ضمن شکستن رکورد تولید سالانه این شرکت، افزایش تولید معادل بیش از ۸۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ را به‌عنوان اولین شرکت در گروه خودروسازی سایپا، را ثبت کند.

۳- شرکت بن‌رو توانسته است از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۴۰۱،  263401 دستگاه خودرو در مجموع ۱۷ سال فعالیت خود تولید کند که سهم سال ۱۴۰۱، ۱۷ درصد کل سال‌های قبل این شرکت است.

۴-یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهره‌وری در شرکت‌های تولید کننده خودرو، شاخص سرانه تولید هر نفر در سال است که شرکت بن‌رو در سال گذشته ضمن شکستن رکورد خود به ازای هر نفر در سال تعداد ۷/۳۴ دستگاه تولید کرده است. این میزان تولید به ازای هر نفر در شرکت بن‌رو نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۴ درصد رشد داشته که یک رکورد محسوب می‌شود.

۵-شرکت بن‌رو با استقرار هفت استاندارد جهانی یکی از کامل ترین سیستم‌های مدیریتی را داراست که در سال ۱۴۰۱ موفق به تمدید تمامی استانداردهای خود شد.

۶-شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۱ توانست بالاترین عملکرد را در تحقق اهداف استراتژیک شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا کسب کند، به طوری که این شرکت با ۱/۸۸ درصد تحقق اهداف ضمن رشد ۷درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، موفق شد عملکردی بالاتر از میانگین گروه سایپا را به ثبت برساند.

۷-گروه خودروسازی سایپا به صورت سالیانه نسبت به ارزیابی عملکرد و توانمندی مدیریت‌های مهندسی شرکت‌های گروه اقدام می‌کند لذا شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۱ با درصد انطباق ۷۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد چشمگیری را تجربه کرد.

۸-شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۱ با تعریف پنج پروژه استراتژیک و تحقق ۱۰۰درصدی این پروژه ها، گامی بلند در راستای ارتقا سطح تولید و زیرساختی خود داشته است.

۹-ایجاد اشتغال و استخدام بیش از ۳۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ و تبدیل وضعیت ۶۵۰ نفر از کارکنان شرکت ستاره سفیران به قرارداد شرکتی و ارائه خدمات یکپارچه با هدف افزایش توان عملیاتی و ارتقای سطح نیروی انسانی صورت پذیرفته است.

۱۰- شرکت بن‌رو  به عنوان واحد صنعتی نمونه سال ۱۴۰۱ در حوزه دستیابی به اهداف سلامت توسط دانشکده علوم پزشکی، ‌انتخاب شد.

۱۱-دستیابی به اهداف کیفی سال ۱۴۰۱در شاخص‌های سطح یک SVA و IVA و GMF3 از دیگر دستاوردهای این مجموعه است.

افق‌های پیش‌روی شرکت بن‌رو

فرصت‌ها و افق‌های پیش‌روی شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۲ بسیار وسیع و واقع بینانه است. گروه خودروسازی سایپا در راستای توسعه فعالیت‌ها،‌ برنامه افزایش تولید،‌ همکاری با خودروسازان خارجی،‌ تنوع در تولید و بهبود زیرساخت‌های مجموعه بن رو را هدف‌گذاری کرده است.

۱-توسعه محصول: برنامه‌ریزی برای تولید سه خودروی R7، وانت ۲۵۱ و Z500 و مذاکره با سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی با هدف تحقق تنوع سبد محصولی گروه خودروسازی سایپا و تامین نیاز بازار به خودروهای مجهز و مدرن در دستور کار این شرکت قرار دارد.

۲-توسعه زیر ساخت‌ها: شرکت بن‌رو در سال ۱۴۰۲ قصد دارد برای پاسخگویی به نیازهای مشتری در راستای تحقق سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا، فرآیند تحویل مستقیم که شامل پلاک‌گذاری خودرو نیز می‌شود را با تاسیس اداره تحویل و توزیع در محل کارخانه محقق کند. همچنین بهره‌برداری از زمین مجاور شرکت بن‌رو که با تغییر کاربری امکان استفاده صنعتی خواهد داشت نیز از جمله برنامه‌های زیر ساختی این شرکت است.

۳-افزایش تولید: اقدامات لازم برای حفظ شرایط تولید پایدار و افزایش تولید تا ۲۵۰ دستگاه در روز، اورهال کلی خط پی تی و ای دی، اجرای پروژه سیستم انتقال فلش آف سالن رنگ، اجرای پروژه فشار مثبت و استاندارد کردن گردش هوا و دمای سالن رنگ و PMR، اجرای سیستم بارگیری و تخلیه بدنه در قسمت پی تی و ای دی، اورهال کانوایر هوایی خطوط مونتاژ و خرید و نصب دستگاه دوم تنظیم زوایا و رول تست. در ضمن با احداث سالن رنگ جدید و برون سپاری رنگ آمیزی بدنه، سالن مونتاژ توان تولید ۴۲۰ دستگاه در سه شیفت کاری را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.