×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برنامه‌ریزی برای حضور جدی ایران در چهل‌ویکمین مجمع عمومی یونسکو

سید مجید امامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اهتمام شورای فرهنگ عمومی بر عملیاتی شدن سیاستگذاری ها در دوره جدید اظهار کرد: رصد و مواجهه عالمانه با جریان ها و مجامع بین المللی در حوزه فرهنگی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نخستین بندهای اساسنامه شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده است بر همین اساس در دوره جدید، معاونت سومی تحت عنوان «معاونت سیاستگذاری و رصد فرهنگی بین الملل» به دو معاونت ملی و استانی شورا اضافه شد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت های بلندمدت شورا در همکاری با مجامع و کمیسیون های مختلف جهانی افزود: مهمترین مجمع بین المللی فرهنگ، هنر و آموزش در جهانِ امروز یونسکوست و این سازمان در ایران با چهار وزارتخانه علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و آموزش و پرورش در تعامل است.

وی یکی از مسائل مهم مورد مطالبه را چرایی راه اندازی کمیسیون ملی یونسکو در وزارت علوم عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که از پنج حوزه و گروه یونسکو (آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات) فقط علوم طبیعی مربوط به وزرات علوم است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مطالبه دیگر را مربوط به فعالیت کمتر کمیسیون ملی یونسکو در موضوعات فرهنگی نسبت به موضوعات علمی و فناوری و ارتباطاتی عنوان کرد.

برنامه ریزی برای حضور جدی ایران در چهل و یکمین مجمع عمومی یونسکو

امامی به برنامه ریزی های شورای فرهنگ عمومی ایران برای چهل و یکمین مجمع عمومی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در اواخر آبان ماه برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: با نگاه جدی وزیر فرهنگ و سفیر ایران در یونسکو برای این مجمع حضوری جدی را طراحی کرده ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجمع عمومی نتیجه دو سال فعالیت است نمی توان انتظار داشت این ایده ها به سرعت جواب دهد اگر اتفاق خوبی بیفتد حاصل تلاش های دو سال گذشته است و ما در واقع برای دو سال آینده از امروز برنامه ریزی و فعالیت ها را آغاز کرده ایم.

نوروز امسال در یونسکو باید جهان را متاثر کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: به عنوان مثال دو سال است برنامه نوروز در یونسکو برگزار نشده. با توجه به اینکه نوروز جزو برنامه های مصوب تقویم یونسکو است و هماهنگ کننده برنامه جهانی نوروز، ایران است، به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال همکاری با نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو هستیم تا رویداد نوروز امسال نمادی از تصمیم و جایگاه فرهنگی، انسانی، صلح طلب و همزیست گرایی جمهوری اسلامی باشد. این مهم متاسفانه به واسطه فضای رسانه ای، تحریم ها و «ایران فوبیا» این مساله مغفول مانده است.

امامی با تاکید بر اهمیت مطالبه رسانه ها در این موضوع گفت: نوروز امسال در یونسکو باید جهان را متاثر کند. ۱۲ کشور محور نوروز هستند و ما هم تلاش می کنیم در کمیسیون امسال حضور جدی در سطح مقامات ارشد داشته باشیم، دیدارها و قطعنامه های زیادی در این زمینه اجرا و صورت گرفته است که امیدواریم بازخورد در خوری داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای حضور جدی ایران در چهل‌ویکمین مجمع عمومی یونسکو

به دنبال جهانی کردن ایده جمهوری اسلامی در بحث خواهرخواندگی شهرها هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی به تلاش در حوزه های دیگر این شورا نیز اشاره کرد و ادامه داد: یونسکو هر دهه را به عنوانی که عمدتا مرتبط با حوزه صلح و همزیستی است، نامگذاری می‌کند. از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را به عنوان دهه تقارب فرهنگ ها نام‌گذاری کرده اما در این دهه که تنها یک سال از آن باقی مانده تلاش قابل توجهی در این عرصه و زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: علیرغم گذشت ۹ سال از دهه تقارب فرهنگی حتی یک گزارش و پیگیری در این ارتباط موجود نیست در حالیکه وزرای مرتبط با کمیسیون ملی باید دغدغه بیشتری داشته باشند، اما متاسفانه فرهنگ در فکر سیاستگذاران هم مظلوم واقع شده است. 

امامی به بحث خوهرخواندگی تمامی استان ها و شهرهای مرزی ایران با شهرهای معادل در آنسوی مرزها به عنوان مصوبه مسکوت دولت قبل نیز اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی برای اجرای این مصوبه در دوره جدید مصمم است چون با تحقق این امر انبوهی از فعالیت های فرهنگی مشترک صورت می گیرد. علاوه بر این به دنبال جهانی کردن این ایده جمهوری اسلامی با پیشنهاد دادن آن در مجمع عمومی یونسکو هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: البته این مساله باید از سوی همه ارگان های متولی جدی گرفته شود چون شورای فرهنگ عمومی یک نهاد سیاستگذاری است و نهادهای اجرایی این مصوبه سازمان فرهنگ و ارتباطات، شهرداری ها و وزارت امور خارجه هستند، اگر شهرداری های حدود ۳۰ شهر مرزی ما این مساله را محقق کنند بخش مهمی از مسائل ما در حوزه توسعه و امنیت پایدار حل می شود.

امامی با تاکید بر لزوم احیای سیاستگذاری فرهنگی بین المللی کشور گفت: در بخش ملی نیز ایراداتی به سیاستگذاری ناحیه گرا و استانی وارد است، شورای فرهنگ عمومی مخالف ابلاغ به استانهاست چون معتقدیم استانها خودشان مزیت و ظرفیت بزرگی دارند که باید به آنها بها داده و مورد حمایت واقع شوند. در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی با تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی هر استان به دنبال راه های علمی به جای راه های اداری هستیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی پدری کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی یکی دیگر از مسائل شورا را موضوعاتی دانست که شورای فرهنگ عمومی پیرامون آنها تشکیل شده اما در شوراهای عالی پیگیری می شوند و ادامه داد: در واقع بخشی از مطالبات باید به سمت این برود که شورای عالی پدری خود را بکند و اجازه دهد شورای اقماری فعالیت خود را انجام دهند.

وی همچنین به ۱۴ آبان به عنوان روز «شورای فرهنگ عمومی» و برنامه های ملی و استانی تدارک دیده شده برای بزرگداشت آن اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۵ برنامه استانی جدید از جمله گردهمایی وبیناری تمامی روسای شورای فرهنگ عمومی و دبیران آنها با حضور رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، دیدار نمایندگان عضو شورای فرهنگ عمومی استان ها با رییس مجلس شورای اسلامی که یکی از نخستین حضورهای کاملا فرهنگی رسمی دکتر قالیباف قلمداد می شود، در نظر گرفته شده است.

امامی گفت: اتفافات خوبی هم در بحث پشتیبانی و تامین مالی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان ها در حال رقم خوردن و گشایشی در حال ایجاد است.

وی برگزاری گردهمایی پیرامون موضوعات جدید از جمله آموزش زبان گفت: در آموزش زبان دوم در حال انجام کار جدیدی جهت هدایت فرهنگی موضوع هستیم تا آن را از نابسامانی موجود نجات دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف در برنامه های آتی شورای فرهنگ عمومی گفت: معتقدیم اصناف، افسران پایش و پاسداری از فرهنگ عمومی هستند و نقش مهمی دارند که از آن غافل بودیم به همین جهت به دنبال برگزاری نشست هایی با اصناف و استفاده از ظرفیت آنها هستیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ عمومی را به صورت کاربردی سر سفره آورده ایم و به جای حرف های کلی به دنبال حرف های جزیی و اقدامات عملی هستیم که مردم می فهمند و بزرگان درک می کنند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۱ شهریور ماه در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکمی سید مجید امامی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد. به موجب این حکم از امام خواسته شده است ضمن تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های عضو شورا، ارتقاء فرهنگ عمومی و تحکیم ارزش‌های اصیل فرهنگ اسلامی ایرانی، با امعان نظر به موارد ذیل مورد اهتمام قرار گیرد:

-در این حکم بررسی، مطالعه و هم‌اندیشی درخصوص وضعیت فرهنگی کشور و تشخیص نقاط قوت و ضعف شاخص‌های فرهنگ عمومی

– رصد و سنجش مستمر میزان رشد یا نزول شاخص‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف  فرهنگ عمومی

– ایجاد هماهنگی حداکثری میان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی عضو شورا برای تحقق اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگ عمومی

– برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله تشکل‌ها و گروه‌های جهادی، برای کمک به رشد و اعتلای ارزش‌های فرهنگ عمومی در جامعه

– هماهنگی میان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و مرتبط برای تحقق اهداف نقشه مهندسی فرهنگی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

– تهیه طرح‌های لازم برای اهداف کلان فرهنگی جهت پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی

– مردمی‌سازی فرهنگی با محوریت‌بخشی به جبهه فرهنگی و مردمی انقلاب اسلامی

– تعامل هدفمند و گسترده با نخبگان، اساتید و محققان فرهنگ و علوم انسانی در راستای تشخیص مسائل و تحلیل سیاست‌های فرهنگی ایران و جهان.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.