×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برنامه‌های حمایتی برای پنج دهک اول

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، داود منظور در برنامه پاسخگویی بر خط و ارزیابی عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در واقع باید در زمینه افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور کمک کند و در این راستا باید موانع دستگاه‌های اجرایی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی از وظایف سازمان برنامه و بودجه، افزود: باید بیش از پیش مردم به ویژه گروه‌های نیازمند و کم درآمد را به آینده امیدوار کنیم و در همین زمینه برنامه‌های حمایتی برای پنج دهک اول داریم.

یکی از تماس گیرندگان بازنشسته سازمان بنادر و دریانوردی بود که از پایین بودن حقوق بازنشستگان این دستگاه اجرایی گلایه داشت و به نقل از رئیس صندوق بازنشستگی سازمان بنادر مدعی شد که حدود ۸۰ درصد بازنشستگان سازمان بنادر کمتر از ۱۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره گفت: یکی از دغدغه‌های جدی معیشت بازنشستگان چرا که با افزایش قیمت‌ها و تورم در سال‌ها و سنوات اخیر قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافته است. البته این مشکل برای شاغلین هم به وجود آمده است.

وی افزود: ریشه مشکل به غیر از تورم و افزایش قیمت‌ها از این مسئله نشأت می‌گیرد که در سال‌های اخیر ترمیم حقوق‌ها تناسبی با نرخ تورم نداشته است و به عنوان مثال اگر در سنوات گذشته نرخ تورم حدود ۴۵ درصد بوده است حقوق‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته و تکرار این مسئله باعث کاهش قدرت مردم و مشکلاتی از این دست شده است.

منظور اعلام کرد: دولت سیزدهم درصدد است تا بتواند از سویی نرخ تورم را تا پایان سال جاری ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهد و برای جبران عقب افتادگی‌های حقوق نیز باید از سال آینده تلاش کنیم با افزایش منابع درصد رشد حقوق‌ها را نسبت به امسال و سال‌های گذشته بالاتر ببریم. البته صندوق‌های بازنشستگی نیز موظف هستند کسوراتی را که می‌گیرند را مولدسازی کرده تا هنگامی که فرد بازنشسته شد مستمری در خوری را به او بدهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه پاسخ به سوال و انتقاد این بازنشسته اظهار کرد: گرچه در حال حاضر مستمری تعیین شده و پرداخت شده از سوی صندوق‌های بازنشستگی کافی نیست اما برخی اصلاحات برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شده و در این راستا دولت به صندوق‌ها کمک می‌کند به عنوان مثال در سال جاری حدود ۲۰ درصد بودجه کل کشور یعنی ۳۴۰ هزار میلیارد تومان تومان دولت به صندوق‌های بازنشستگی کمک خواهد کرد تا بتوانند وضعیت پرداختی‌هام بهبود پیدا کنم از سوی دیگر امیدواریم تا بتوانیم در سال جاری با افزایش منابع بودجه‌ای از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی و غیر مستمری بازنشستگان را در سال آینده بهبود بخشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این بازنشسته درباره تبعیض‌های به وجود آمده در مبلغ مستمری بازنشستگان که در سال‌های مختلف بازنشست شده‌اند، ادامه داد: البته مبنای تعیین مستمری بازنشسته و میزان حقوق و مزایا و کسورات آن دریافتی او در دو سال آخر فعالیت و اشتغالش است؛ بنابراین می‌توان گفت میزان حقوق دریافت شده است کارمند که سه سال گذشته بازنشست شده است با کارمندی که در دو سال گذشته بازنشست شده، متفاوت است، چرا که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ تورم میزان افزایش حقوق‌ها نیز بیشتر از گذشته بوده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برای حل این مشکل در دولت برنامه‌ریزی‌هایی کردیم که ملاک تعیین مستمری حقوق و مزایا دو سال آخر یک بازنشسته نباشد. در واقع آسیب شناسی لازم در لایحه برنامه هفتم در این زمینه صورت گرفته و درصددیم اصلاحات مورد نیاز در این زمینه را به گونه‌ای انجام دهیم که تقاوت‌ها بین حقوق بازنشستگان و شاغلان کمتر شود. البته به عنوان مثال وضعیت صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بهتر از دیگر صندوق‌ها اما از نظر شاخص‌های پایداری منابع این صندوق‌ها وضعیت نابسامانی پیدا کرده و باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند دوباره سر پا شوند.

نفر دوم سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی – مدیرعامل خانه بیماران پروانه‌ای – بود که از عملکرد ضعیف و شفاف نبودن بنیاد بیماری‌های خاص در هزینه کرد ردیف بودجه دولتی‌اش زمینه همه بیماری‌های خاص از جمله EB انتقاد داشت که منظور در پاسخ به این مسئله گفت: در این زمینه وظیفه داریم که اگر بودجه اختصاص می‌دهیم بر حسن استفاده و هزینه کرده آن نیز نظارت کنیم اما این مشکل نشان می‌دهد که نظارت کافی در این زمینه نداشتیم از سوی دیگر مکلف هستیم برای بیماری‌های صعب العلاج و هزینه‌های درمانی کمرشکن تلاش خود را مضاعف کنیم البته وزارت بهداشت هم در این زمینه پاسخگوست و این مسئله را به اطلاع وزیر بهداشت می‌رسانم تا مساعدت بیشتری در این زمینه انجام دهد.

یکی دیگر از تماس گیرندگان که معلم حق التدریس شهرستان پیرانشهر بود از رئیس سازمان برنامه و بودجه پرسید که چرا معلمان تدریس استخدام نمی‌شوند؟ و این مقام مسئول پاسخ داد: درباره به کارگیری و استخدام معلمان حق و تدریس وزارت آموزش و پرورش باید بتواند از سازمان اداری و استخدامی در این زمینه مجوز برای جذب و بودجه بگیرد. البته این مسئله را با وزیر آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی مطرح خواهم کرد تا مشکل معلمان حق التدریس را نیز پیگیری کنیم.

منظور همچنین در پاسخ به سوال یک معلول اصفهانی درباره اینکه چرا برخی از مفاد قانونی از جمله درباره افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و ماده ۲۷ قانون حقوق معلولان برای پرداخت پنج میلیون و ۳۸۰ هزار تومان به آن‌هایی که معلولیت شدید و بسیار شدید دارند اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: در این زمینه تابع قانون بودجه هستیم. بر اساس قانون میزان افزایش حقوق برای معلولان و مددجویان کمیته امداد ۴۰ درصد در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده و اگر تاکنون این افزایش اعمال نشده پیگیری می‌کنیم تا ضمن افزایش ۴۰ درصدی معوقات امسال نیز پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه بودجه ادامه داد: اما برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین به بودجه هنگفتی نیاز داریم که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود البته این منابع باید در لوایح بودجه پیش بینی شود. بنابراین باید تلاش کنیم برای سال آینده منابع را بهتر پیش‌بینی کنیم تا قانون را به طور کامل اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: برخی مواقع نمایندگان مجلس قوانینی را تصویب می‌کنند اما به الزامات اجراییان توجه نمی‌کنند و این مصوبات دولت را با مشکل مواجه می‌کند گرچه باید کارهای خوب انجام دهیم و نمایندگان مجلس هم برای حل مشکلات مردم این قوانین را تصویب می‌کنند اما نمی‌توان همه این کارها را با هم انجام داد یکی از مثال‌هایی که در این زمینه می‌توان زد قانون جوانی جمعیت است که بر اساس آن باید به همه مشمولان این قانون خانه و خودرو داده شود این مسئله خیلی خوب است اما باید منابع آن وجود داشته باشد.

نفر بعدی جزو معلمان خارج از کشور بود که سوالش درباره زمان و نحوه پرداخت بدهی معلمان خارج از کشور را از منظور پرسید که رئیس سازمان برنامه بود توضیح داد: بدهی معلمان خارج از کشور که شامل حقوق معوقات و تعهدات عقب افتاده دولت به آنهاست به حدود ۹۲۰ میلیارد تومان می‌رسد تا هرچه سریع تر این بدهی پرداخت شود اما عجیب است که تاکنون در طول سالیان متمادی این کار انجام نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.