×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برنامه افتتاح پروژه تامین آب ۴۰ محله عشایری بمرود

به گزارش روز دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « کرمعلی قندالی » در نشست مشترکی با حضور رییس و اعضای هیات رییسه فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی وزیر اموراقتصادی و دارایی و مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان، با بیان این که تامین آب شرب پایدار برای عشایر یکی از نقاط عطف در آبرسانی به عشایر در سال‌های اخیر است، گفت: همزمان با ۱۵ مهر “روز ملی روستا و عشایر” پروژه بزرگ ۴۰ محله عشایری بمرود در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی توسط رییس جمهور افتتاح می شود.
وی افزود: ۳۲ درصد عشایر کشور از آب سالم بهره‌مند نیستندو این موضوع بسیار مهم وظیفه حاکمیت و دولت است که آب سالم مورد نیاز عشایر را تامین کنند.
مشخصه زندگی عشایر شرافتمندی و پویایی 
رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: عشایر باوجود اینکه گرفتاری‌هایی مخصوص خود دارند، اما یک زندگی شرافتمند، پویا و فعال را اداره می کنند.
وی با اشاره به این که در مجلس دهم اتفاق های بزرگی برای عشایر در حوزه قانون افتاد، افزود: انتظار می رود در مجلس یازدهم برای جامعه مولد عشایری کشور که توقع کمی دارند و در طول تاریخ از مرزهای فیزیکی و معنوی کشور حفاظت کرده اند، اقدام های موثری انجام شود.
قندالی اضافه کرد: سال ۹۸ برای نخستین بار آمار ثبتی مبنایی عشایر گرفته شد و تعداد خانوارهای عشایری از ۲۱۲ هزار خانوار به ۳۲۴ هزار خانوار و جمعیت آنان نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که اول آبان ماه همزمان با روز ملی آمار نتایج این سرشماری اعلام می‌شود.
وی افزود: با وجود این که سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کار سختی بود، اما سازمان امور عشایر برای انجام آن پیش قدم شد.
عرضه سالانه ۹.۵ میلیون راس دام به بازار توسط عشایر
رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که تاثیری که عشایر در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند کمتر از مسائل اقتصادی نیست، گفت: جامعه عشایری ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند و سالانه ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز تولید و ۹.۵ میلیون راس دام به بازار عرضه می‌کنند.
قندالی  با اشاره از استقبال خوب عشایر از طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، افزود: با اجرای این طرح در مناطق عشایری حدود ۳۳ درصد افزایش بهره‌وری اتفاق افتاده و مصرف کنسانتره را از ۱۰ به ۱۹۰ هزار تن رسانده ایم و حدود چهار میلیون راس دام را برای پروار از مراتع خارج شدند.
تجهیز ۷۵ هزار خانوار عشایری به انرژی خورشیدی
به گفته رییس سازمان امور عشایر ایران، طبق توافقی که با وزارت نیرو داشته‌ایم تا پایان برنامه ششم ۷۵ هزار خانوار عشایری مجهز به انرژی خورشیدی می‌شوند که یکی از اتفاق های  خوب در مناطق عشایری است.
قندالی با اشاره به راه‌اندازی کانکس‌های سیار بهداشتی در مناطق عشایری، اظهار داشت: طبق توافق با وزارت بهداشت مقرر شده براساس شاخص تعریف شده، خانه‌های بهداشت را در تمام مناطق عشایری کشور دایر کنیم که راه‌اندازی ۸۵۰ خانه بهداشت پیش‌بینی شده و ۵۰۰ بهورز نیز از خود عشایر استخدام و در این خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کنند که استارت آن در استان فارس زده شده است.
وی با اشاره به طرح توسعه گیاهان داروئی در مناطق عشایری، گفت: برای توسعه گیاهان داروئی در مناطق عشایری به ازای هر هکتار ده میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله از محل اعتبارات مدیریت بحران پرداخت می کنیم.
افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سرمایه هریک از اعضا
رییس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به راه‌اندازی ۴۲۵ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در کشور اضافه کرد: یک اتحادیه مرکزی، ۲۱ اتحادیه استانی و ۲۱۹ شرکت تعاونی عشایری در سراسر کشور فعالیت می کنند و در برنامه پیش بینی شده که سرمایه اعضا تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد.
وی با اشاره به واگذاری‌های انجام شده در سازمان امور عشایر، افزود: موفق ترین واگذاری در خصوصی‌سازی در سازمان امور عشایر اتفاق افتاده و جایگاه‌های سوخت فسیلی و انبارها و اراضی به تعاونی‌های عشایری واگذار شده است.
به گزارش ایرنا،  طی دو سال، ۲۵ هزار خانوار عشایری از این منابع آبی بهداشتی برخوردار شوند که شاخص برخورداری جامعه عشایری از آب سالم به ۱۳ درصد افزایش یافته است.
سال گذشته با اجرای ۴۰۰ پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۵۳ میلیارد تومان از اعتبارات بند یک تبصره چهار، ۱۷ هزار خانوار از آب به صورت شبکه ای و بهداشتی برخوردار شدند بنابراین سازمان امور عشایری بهره مندی هشت هزار خانوار عشایری از آب بهداشتی را در سال ۹۹ در دستور کار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.