×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
بسته‎های حمایتی دولت، به نام صادرات و به کام دیگران/ مشوق‎های صادراتی خروجی خاصی ندارند

تجارت گردان | بسته‎های حمایتی دولت، به نام صادرات و به کام دیگران/ مشوق‎های صادراتی خروجی خاصی ندارند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمد لاهوتی در گفت‎وگو با ایلنا، درخصوص بسته‎های حمایتی دولت از صادرات گفت: این بسته‎های حمایتی در دو بخش است که بخش اول آن از محل تسهیلات ارزان قیمت و از منابع صندوق توسعه ملی و بخش دیگر مشوق‌هایی است که مربوط به حضور دفاتر شرکت‎های بازرگانی، حضور در نمایشگاه‎ها، حمایت از پرداخت بخشی از هزینه‎های حمل و نقل و یا ثبت برند در خارج از کشور است.

وی ادامه داد: آن‎ چیزی که مسلم است این است که در سال ۹۷ بسته هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی در بخش مشوق‎ها تصویب شد، که تنها ۲۰ میلیارد تومان آن محقق شد. و درسال ۹۸ نیز بر اساس مصوبه ۷۶۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد که معاون اول رئیس جمهور تخصیص ۶۸۰ میلیارد تومان آن را به مجلس ابلاغ کرد، اما توسط سازمان برنامه و بودجه حتی یک ریال منبع برای تامین آن در نظر گرفته نشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه با این وجود در بخش تسهیلات ارزان قیمت در سال ۹۷ تقریبا هزار میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی و هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۴٫۵ درصد و در سال ۹۸ نیز حدود ۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‎ها تامین شد، گفت: علی‎رغم اینکه در دو سال گذشته در بخش مشوق‎ها هیچ بودجه‎ای برای این بخش در نظر گرفته نشده بود، اما در سال ۹۹ بسته حمایتی سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت به دستور معاون اول رئیس جمهور در این سازمان‎ها تدوین شد. که درحال حاضر در دستور کار کمیته تسهیل صادرات سازمان توسعه تجارت قرار دارد.

وی ادامه داد: تقریبا ۳ سال است که ردیف بودجه برای مشوق‎های صادراتی در نظر گرفته می‎شود و متاسفانه علی‎رغم آنکه میزان آن به تصویب مجلس می‎رسد، در یک سال کمتر از دو درصد و در یک سال هیچ میزانی از این مقدار محقق نمی‎شود. بنابرین صادر کنندگان دیگر به این بسته‎ها اعتماد ندارند زیرا به نوعی می‌توان آن را به نام صادرات و به کام دیگران خواند.

لاهوتی با بیان اینکه  فقط ۳ سال است که این بودجه‎ها عملیاتی می‎شود، گفت: در واقع سه سال است که دولت آن را به رسمیت شناخته و برای آن بودجه در نظر می‎گیرد، و تقریبا هیچ خروجی خاصی ندارد.

وی درخصوص تاثیر کرونا در میزان صادرات نیز گفت: در همه دنیا کرونا ابتدا تاثیر خود را در سلامت و بعد در اقتصاد نشان داد و به دلیل اینکه ما نیز در این بیماری درگیر هستیم متاسفانه بسیاری از کشورهای همسایه اقدام به بستن مرزهای مشترک خود کرده‎اند.

لاهوتی با بیان اینکه تاثیر کرونا در کاهش میزان صادرات دو ماه اخیر اجتناب‌ناپذیر است، افزود: براساس آمارهای مشخص کاهش حداقل ۱۷ درصدی صادرات در اسفندماه را داشتیم که قطعا این اعداد در فروردین ماه بیشتر خواهد شد. اما با تلاش‎ها و مذاکرات صورت گرفته پروتکل‎های بهداشتی به منظور صدور کالا، بین ایران و کشورهای همسایه تدوین شده است بنابرین به مرور شاهد بازگشایی بعضی از مرزها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم که این پروتکل‎ها هرچه زودتر اجرایی شود، گفت: زیرا به این طریق فعالان بخش خصوصی در حوزه اجرا و دستگاه‎های نظارتی تمام دغدغه، سیاست‎ها و هدف‌شان این باشد که طبق ضوابط و پروتکل‎های بهداشتی کالا صادر کنند. تا کم کاری از طرف ما موجب ایجاد نگرانی در کشورهای همسایه نشود.

وی درخصوص وضعیت صادرات در سال آینده نیز گفت: به دلیل شرایط غیر قابل پیش‎بینی، اظهارنظر در مورد وضعیت صادرات سال آینده بسیار سخت است و بر اساس اعلام مدیر سازمان تجارت جهانی در خوشبینانه‎ترین حالت ۱۳ درصد و در بدبینانه‎ترین حالت بیش از ۳۲ درصد در میزان صادرات کاهش خواهیم داشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تاثیر کرونا در اقتصاد به زمان مهار شدن آن بستگی دارد و هرچه این زمان طولانی تر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت، تاکید کرد: علی‎رغم آنکه سهم بزرگی از اقتصاد در دنیا نداریم اما از آن تاثیر می‎پذیریم و معتقد هستم که در بعضی از کالاها مانند کالاهای غیرنفتی اگر شرایط صدور کالا فراهم باشد، می‎توانیم میزان صادرات سال ۹۸ را حفظ کرده و حتی افزایش دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.