×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بقا و پیشتازی صنعت فولاد در گرو سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید است

 سرمایه‌گذاری در صنعت و به‌ویژه در صنعت فولاد، در دوران انقلاب اسلامی ایران، روندی روبه‌رشد به خود گرفته و تجربه، توان، عملکرد اقتصادی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی صنعت پررونق و پربرکت فولاد نشان داده است با توجه به منابع و زیرساخت‌های صنعتی و معدنی و توان و تخصص نیروی انسانی داخل کشور، توسعه صنعت فولاد یکی از بهترین راه‌های تأمین منافع ملی و توسعه پایدار کشور به‌حساب می‌آید و قطعاً نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از این صنعت بالادستی وجود دارد.

تولید و مصرف فولاد در جهان امروز، یکی از نشانه‌های تحول و شاخصه اصلی توسعه‌یافتگی کشورها به‌حساب می‌آید و ازآنجاکه صنعت فولاد، صنعتی مادر و صنعت‌ساز است، توسعه آن نقشی مؤثر در توسعه کلان و پایدار کشور و ارتقای اقتصاد، تجارت، معیشت، دانش و فناوری، آموزش و پژوهش و به‌طور کلی پیشرفت جامعه دارد؛ از همین رو، رشد صنعت فولاد عامل اصلی رونق اقتصادی شناخته می‌شود.

ایران اسلامی، در چند دهه گذشته همواره در تولید و بهره‌برداری از فولاد فعالیت داشته و برخورداری از منابع معدنی و انرژی ازجمله مزیت‌های رقابتی آن به شمار آمده و موجب برتری کشورمان در زمینه صنعت فولاد درگذر سال‌ها بوده است. این مسئله در کنار ضرورت توسعه و تقویت اقتصاد غیرنفتی در نگاه کلان سیاست‌گذاران اقتصادی نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار داشته و درنهایت توسعه و رونق مطلوب صنعت فولاد کشور را رقم‌ زده و جایگاه کشور را به دهمین تولیدکننده فولاد جهان ارتقا داده است.

طبیعی است که توسعه صنایع، علاوه بر نیاز به ایمان و اراده قوی و هدف و برنامه و دانش فنی و مهندسی، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است تا بتوان اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت رهاند و آن را به سمت اقتصاد فولادی سوق داد، زیرا تجربه و عملکرد واحدهای فولادساز کشور نشان داده که صنعت فولاد به شایستگی توان تأمین منافع ملی و نیازهای کشور را دارد.

سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد علاوه بر ایجاد بازارهای جدید برای این صنعت، رونق سایر صنایع را به همراه داشته و با توجه به بازگشت به نسبت سریع سرمایه، سرمایه‌گذاری در آن به نسبت توجیه بیشتری نسبت به سایر صنایع کشور دارد و خوشبختانه این مسئله از منظر و تدبیر مسئولان دولت مغفول نمانده و رئیس‌جمهور محترم در بازدید اخیر خود از شرکت فولاد مبارکه نیز بر این نکته تأکید داشتند.

مسلم است که توسعه صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری است و اگر صنعت، پیشرو و مولد نباشد، امکان ماندگاری در بازار را ندارد و به صنعتی عقب‌مانده تبدیل می‌شود و ازآنجاکه صنعت فولاد، صنعتی صنعت‌ساز و مادر به‌ شمار می‌آید، عقب‌ماندگی در آن بر تمام صنایع و اقتصاد کشور تأثیر مستقیم می‌گذارد.

سرمایه‌گذاری در بازار پررونق فولاد، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و روش‌های نوآورانه، شیوه‌های کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط‌زیست، ازجمله نیازهایی است که صنعت فولاد در سال‌های اخیر به‌درستی آن‌ها را شناخته و برنامه‌ریزی‌های درست، اصولی و پایداری را برای تأمین این اهداف تدوین کرده و دستاوردهای مطلوبی را نیز در این زمینه‌ها به دست آورده است.

بعضاً شائبه‌هایی درخصوص ثروت‌آفرینی و سوددهی این صنعت نیز مطرح می‌شود که در کنار استدلال‌ها و دلایل بسیار متقن که این سودآوری را به‌خوبی توضیح می‌دهد، ذکر این نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که همواره سودآوری صنعت فولاد صرف هزینه و سرمایه‌گذاری در همین زنجیره گردیده و موجب توسعه متوازن و روبه‌رشد این صنعت شده است.

مایه افتخار و خرسندی است که شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی ایران اسلامی، با شناخت نیازها و ضرورت‌های صنعت و اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری‌های به‌جا، مطلوب و ماندگاری را در صنعت فولاد کشور و در تمامی زنجیره فولاد انجام داده و علاوه بر این، ضمن اجرای طرح‌های توسعه خود، برای تأمین نیازهای زیرساختی و به‌منظور تولید بدون وقفه و تحقق برنامه‌های توسعه خود، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه انرژی انجام داده که راه اندازی واحد نخست نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی در هفته گذشته و آغاز فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی ایران بخشی از این پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. قطع به‌یقین تمامی این خدمات، مستلزم سرمایه‌گذاری است و امید است سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور در دولت و مجلس، ضمن وقوف به‌ ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و سایر صنایع کشور، اهتمام لازم را به‌منظور پایداری و بقای صنعت کشور داشته باشند.

محمدجواد براتی
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

منبع خبر: ایراسین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.