Categories: یادداشت

بقا و پیشتازی صنعت فولاد در گرو سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید است

 سرمایه‌گذاری در صنعت و به‌ویژه در صنعت فولاد، در دوران انقلاب اسلامی ایران، روندی روبه‌رشد به خود گرفته و تجربه، توان، عملکرد اقتصادی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی صنعت پررونق و پربرکت فولاد نشان داده است با توجه به منابع و زیرساخت‌های صنعتی و معدنی و توان و تخصص نیروی انسانی داخل کشور، توسعه صنعت فولاد یکی از بهترین راه‌های تأمین منافع ملی و توسعه پایدار کشور به‌حساب می‌آید و قطعاً نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از این صنعت بالادستی وجود دارد.

تولید و مصرف فولاد در جهان امروز، یکی از نشانه‌های تحول و شاخصه اصلی توسعه‌یافتگی کشورها به‌حساب می‌آید و ازآنجاکه صنعت فولاد، صنعتی مادر و صنعت‌ساز است، توسعه آن نقشی مؤثر در توسعه کلان و پایدار کشور و ارتقای اقتصاد، تجارت، معیشت، دانش و فناوری، آموزش و پژوهش و به‌طور کلی پیشرفت جامعه دارد؛ از همین رو، رشد صنعت فولاد عامل اصلی رونق اقتصادی شناخته می‌شود.

ایران اسلامی، در چند دهه گذشته همواره در تولید و بهره‌برداری از فولاد فعالیت داشته و برخورداری از منابع معدنی و انرژی ازجمله مزیت‌های رقابتی آن به شمار آمده و موجب برتری کشورمان در زمینه صنعت فولاد درگذر سال‌ها بوده است. این مسئله در کنار ضرورت توسعه و تقویت اقتصاد غیرنفتی در نگاه کلان سیاست‌گذاران اقتصادی نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار داشته و درنهایت توسعه و رونق مطلوب صنعت فولاد کشور را رقم‌ زده و جایگاه کشور را به دهمین تولیدکننده فولاد جهان ارتقا داده است.

طبیعی است که توسعه صنایع، علاوه بر نیاز به ایمان و اراده قوی و هدف و برنامه و دانش فنی و مهندسی، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است تا بتوان اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت رهاند و آن را به سمت اقتصاد فولادی سوق داد، زیرا تجربه و عملکرد واحدهای فولادساز کشور نشان داده که صنعت فولاد به شایستگی توان تأمین منافع ملی و نیازهای کشور را دارد.

سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد علاوه بر ایجاد بازارهای جدید برای این صنعت، رونق سایر صنایع را به همراه داشته و با توجه به بازگشت به نسبت سریع سرمایه، سرمایه‌گذاری در آن به نسبت توجیه بیشتری نسبت به سایر صنایع کشور دارد و خوشبختانه این مسئله از منظر و تدبیر مسئولان دولت مغفول نمانده و رئیس‌جمهور محترم در بازدید اخیر خود از شرکت فولاد مبارکه نیز بر این نکته تأکید داشتند.

مسلم است که توسعه صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری است و اگر صنعت، پیشرو و مولد نباشد، امکان ماندگاری در بازار را ندارد و به صنعتی عقب‌مانده تبدیل می‌شود و ازآنجاکه صنعت فولاد، صنعتی صنعت‌ساز و مادر به‌ شمار می‌آید، عقب‌ماندگی در آن بر تمام صنایع و اقتصاد کشور تأثیر مستقیم می‌گذارد.

سرمایه‌گذاری در بازار پررونق فولاد، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و روش‌های نوآورانه، شیوه‌های کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط‌زیست، ازجمله نیازهایی است که صنعت فولاد در سال‌های اخیر به‌درستی آن‌ها را شناخته و برنامه‌ریزی‌های درست، اصولی و پایداری را برای تأمین این اهداف تدوین کرده و دستاوردهای مطلوبی را نیز در این زمینه‌ها به دست آورده است.

بعضاً شائبه‌هایی درخصوص ثروت‌آفرینی و سوددهی این صنعت نیز مطرح می‌شود که در کنار استدلال‌ها و دلایل بسیار متقن که این سودآوری را به‌خوبی توضیح می‌دهد، ذکر این نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که همواره سودآوری صنعت فولاد صرف هزینه و سرمایه‌گذاری در همین زنجیره گردیده و موجب توسعه متوازن و روبه‌رشد این صنعت شده است.

مایه افتخار و خرسندی است که شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی ایران اسلامی، با شناخت نیازها و ضرورت‌های صنعت و اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری‌های به‌جا، مطلوب و ماندگاری را در صنعت فولاد کشور و در تمامی زنجیره فولاد انجام داده و علاوه بر این، ضمن اجرای طرح‌های توسعه خود، برای تأمین نیازهای زیرساختی و به‌منظور تولید بدون وقفه و تحقق برنامه‌های توسعه خود، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه انرژی انجام داده که راه اندازی واحد نخست نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی در هفته گذشته و آغاز فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی ایران بخشی از این پروژه‌ها به‌حساب می‌آید. قطع به‌یقین تمامی این خدمات، مستلزم سرمایه‌گذاری است و امید است سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور در دولت و مجلس، ضمن وقوف به‌ ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و سایر صنایع کشور، اهتمام لازم را به‌منظور پایداری و بقای صنعت کشور داشته باشند.

محمدجواد براتی
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

منبع خبر: ایراسین

فتحنایی

Recent Posts

نحوه دریافت غرامت از پست اعلام شد

مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست گفت: تعهد جبران خسارت در جایی…

10 ساعت ago

جهش تولید سه محصول در ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان پیشران صنعت فولاد کشور و بزرگترین تولید کننده مقاطع طویل…

10 ساعت ago

پیام مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت

دکتر محمود تبریزی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره طی پیامی فرارسیدن عید بزرگ قربان…

12 ساعت ago

ارائه بسته‌های ویژه همراه اول از عید قربان تا غدیر

بسته‌های ترکیبی جدید همراه اول به مناسبت دهه ولایت با تخفیف ویژه ارائه شد.

12 ساعت ago

قرارداد مشارکت شرکت بیمه دی و صدا و سیما امضا شد

قرارداد مشارکت شرکت بیمه دی با سازمان صدا و سیما با حضور مدیرعامل شرکت بیمه…

1 روز ago