×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بلومبرگ: اروپایی‌ها مقابل زورگویی‌ آمریکا علیه ایران ایستادند

تجارت گردان | بلومبرگ: اروپایی‌ها مقابل زورگویی‌ آمریکا علیه ایران ایستادند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های اروپایی ماه جاری میلادی خطکشی جدید ایجاد کرده و به مقام‌هایی آمریکایی گفتند که تاکتیک‌های زورگویی برای جلب حمایت از سیاست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در قبال ایران راه به جایی نمی‌برد.

براساس این گزارش، این واکنش اروپایی‌ها در یک کنفرانس تلفنی در اوایل ماه ژانویه (اواسط دی‌ماه) انجام شده که طی آن یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده که اگر اتحادیه اروپا از سیاست فشار ترامپ علیه ایران حمایت نکند، واشنگتن علیه صنعت خودروی اروپا تعرفه وضع می‌کند.
به گفته مقام‌هایی آمریکایی و اروپایی، دیپلمات‌های آلمان، انگلیس و فرانسه در مقابل این خواسته گفته‌اند که این تاکتیک‌ها کاملا غیرقابل پذیرش بوده و کمکی به پیشبرد سیاست ترامپ علیه ایران نمی‌کند.
به نوشته بلومبرگ، تیم وزارت خارجه آمریکا از پاسخ محکم اروپا غافلگیر شده و آن را به کاخ سفید منتقل کرده است و واشنگتن نیز در روزهای بعد از آن بر فشار خود روی اروپایی‌ها ادامه داده است.
پیشتر واشنگتن‌پست درباره این کنفرانس نوشته بود که در حدود ۸ ژانویه (۱۸ دی‌ماه) برگزار شده و «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا هدایت تیم آمریکایی را بر عهده داشته است و تهدید واشنگتن به وضع تعرفه بر صادرات خودرو اروپا، اروپایی‌ها را راضی به فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام کرده است.
بلومبرگ مدعی است که از چند هفته پیش از برگزاری این کنفرانس تلفنی، اروپایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای آغاز اقدام عملی علیه گام‌های کاهش تعهدات ایران بوده‌اند.
آلمان، انگلیس و فرانسه در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی‌ماه) حدود یک هفته پس از آن کنفرانس، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند که در نهایت ممکن است پرونده ایران را راهی شورای امنیت کرده و تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از انتشار گزارش واشنگتن‌پست در پیامی توئیتری با انتقاد شدید از سه کشور اروپایی نوشت: مماشات تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفه‌های جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بی‌فایده است. شما فقط اشتهای او را بیشتر می‌کنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟
جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.