×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بنیانگذار تلگرام: اپل و گوگل مقصر هک شدن گوشی های هوشمند هستند!

در روزهای گذشته خبر جاسوسی یک اپ موبایلی سر و صدای زیادی با خود به همراه داشت. پگاسوس (Pegasus) بدافزاری است که توسط شرکت اسرائیلی NSO ساخته شده است. از این اپ برای جاسوسی و نظارت بر روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی معروف استفاده شده و ظاهراً اطلاعات جمع‎آوری شده توسط آن به سازمان‌های نظارتی و امینتی فروخته شده است.

یکی از این اشخاص که مورد جاسوسی قرار گرفته، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است. او در واکنش به این موضوع گوشی هوشمند خود و حتی شماره آن را نیز تغییر داده است و از نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت در خصوص این موضوع و فعالیت‎های NSO توضیح خواسته و اینکه آیا آنها راه حلی برای کنترل این شرکت امنیت سایبری در پیش گرفته‌اند یا خیر.

واکنش بنیانگذار تلگرام به جاسوسی بدافزار پگاسوس

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام هم نسبت به بدافزار پگاسوس بی تفاوت نبوده و به جمع اظهار نظر کنندگان پیوسته است. او در چند وقت اخیر در خصوص مسائل زیادی اظهار نظر کرده و عموماً اپل را دلیل اصلی مشکلات می‌داند، اما این بار گوگل را نیز به لیست مقصران اضافه کرده است.

او گفته است که از سال ۲۰۱۸ نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس او را تحت نظر داشته است اما این برای او هیچ نگرانی ایجاد نکرده است. چراکه او هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و با جاسوسی از او اطلاعات مهمی پیدا نخواهد شد. اما طبیعتاً چنین ابزارهای نظارتی می‌تواند برای افراد مشهور و قدرتمند گران تمام شود.

اپل و گوگل مقصر هک شدن گوشی ها

پاول دوروف معتقد است که فعالیت این اپلیکیشن‌ها می‌تواند تقصیر اپل و گوگل باشد که با ایجاد یک محصول نرم‌افزاری ناامن “مشکل بزرگی برای بشریت” ایجاد کرده‌اند.

“به همین دلیل است که من از دولت‌های جهان می‌خواهم تا علیه انحصار دوگانه اپل و گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند اقدام کنند تا آنها مجبور به باز کردن اکوسیستم‌های خود و ایجاد شرایط برای رقابت بهتر شوند.”

مقامات اما همچنان مردد هستند و دوروف امیدوار است که اخبار جدید که آنها خود نیز هدف نظارت و هدف جاسوسی بوده‌اند، باعث تغییر دیدگاه آنها شود. او پیش‎تر نیز اعلام کرده بود که اپل و گوگل بخشی از سیستم نظارت جهانی برای مردم هستند. شرکت‌ها به صورت عمدی راه‌های نفوذی در سیستم عامل خود ایجاد می‌کنند و آنها مانند باگی عمل کرده که به سازمان‌های اطلاعاتی اجازه دسترسی به اطلاعات گوشی‌های هوشمند کاربران در سراسر جهان را می‌دهد.

طبق گفته دوروف مشکل اینست که هر کسی می‎تواند از این ابزارها استفاده کند. هر گوشی اندرویدی و یا آیفون نه تنها توسط سازمان جاسوسی آمریکا بلکه توسط هر سازمان دیگری می‌تواند هک شود. او باور دارد که مهم نیست از چه اپلیکیشنی استفاده می‌کنید، راهی برای فرار از آن نیست، چراکه سیستم در سطح عمیق‌تری هک شده است.

بنیانگذار تلگرام در واقع گوگل و اپل را مقصر هک شدن گوشی‌های هوشمند دانست. او وجود راه‌های نفوذ عمدی در این سیستم‌ها که طبق دستور سرویس‌های ویژه ایجاد شده، دلیل هک گوشی‌ها عنوان کرده است و احتمال اینکه حق با او باشد بسیار بالا است. شرکت NSO Group از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در حدود ۱۰ سال است که ابزارهای نظارت خود را به فروش می‌رساند. این یعنی اندروید و iOS بستر مناسبی برای هک گوشی‌های هوشمند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.