×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آتی/راهکارهای هدایت سرمایه به تولید

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، در حوزه‌های مختلف وضعیت خوبی را شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: در خصوص ارز، شاهد تقویت عرضه حواله و اسکناس در سامانه‌های نیما و بازار متشکل هستیم، به گونه‌ای که از ابتدای سال تا به امروز، حدود ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کشور انجام شده است که در مقایسه با مجموع ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹، شاهد رشد ۳۱ درصدی در عرضه ارز هستیم.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در بحث اسکناس ارز هم خوشبختانه وضعیت خوبی داشته‌ایم، گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۱.۶ میلیارد دلار اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی معامله شده است که در دوره مشابه سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود، بنابراین نسبت به سال گذشته حدودا ۴ برابر عرضه ارز در بازار متشکل ارزی داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت خوب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی اظهار داشت: طبیعی است که بازار ارز ناشی از عرضه های ارزی، وضعیت متعادلی داشته باشد و نوسان زیادی را شاهد نباشیم. اگر نرخ ارز اسکناس و حواله در ابتدای سال را با قیمت‌های امروز مقایسه کنیم، نشان می‌دهد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. 

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این روند ناشی از این است که وضعیت عرضه ارز در بازار اسکناس و حواله وضعیت خوبی داشته و همچنین همکاری‌های بانکی با کشورهای همکار به خوبی در حال انجام است و از آن ظرفیت‌ها هم در راستای نقل و انتقالات ارزی استفاده می‌کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تدابیری که در بانک مرکزی اتخاذ شده است، مشکلی در بخش ارز نداریم و چشم‌انداز بازارهای جهانی و وضعیت قیمت‌های جهانی نفت و محصولات نفتی نیز به گونه‌ای است که وضعیت خوبی را داشته است. بنابراین هم از نظر حجمی رشد صادرات داشته‌ایم و هم از نظر قیمتی وضعیت خوب بوده است که مجموعا باعث بهتر شدن وضعیت عرضه ارز شده است.

صالح آبادی یادآور شد: در سامانه نیما که صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را عرضه می‌کنند از ابتدای سال تاکنون ۲۵ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما را داشته‌ایم که این رقم در کل سال گذشته، ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده است که نشان از رشد ۴۲ درصدی نسبت به کل سال گذشته دارد. بنابراین این روند نشان می‌دهد که وضعیت عرضه ارز خوب بوده است و توانسته‌ایم که تقاضای ارزی را پاسخگو باشیم. در نتیجه این طبیعی است که اثر خودش را در بازار ارز می‌گذارد.

وی در ادامه به وضعیت رفع تعهد ارزی واردکنندگان اشاره داشت و یادآور شد: در اسفند ۱۳۹۷، عدم رفع تعهد ۲۶٫۶ درصد بوده است و در اسفند ۱۳۹۸ این رقم به ۱۰٫۳۵ درصد و در اسفند سال گذشته به ۷٫۳۳ درصد و الان این رقم به ۵٫۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد واردکنندگانی که ارز در اختیارشان قرار می‌گرفت که کالا وارد کشور کنند، به تعهداتشان عمل می‌کنند و کالاها را وارد کشور می‌کنند.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه همچنین روند برگشت ارز حاصل از صادرات هم نشان از بهبود دارد، گفت: همچنین از آن طرف در بحث تورم هم روند نزولی را شاهد بوده‌ایم و انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است؛ ما تورم ۳٫۱ درصدی در مهرماه و ۲٫۴ درصدی در آبان را داشته‌ایم که در آذرماه به ۱٫۸ درصد و در دی ماه نیز این رقم به ۱٫۳ درصد رسیده است. بنابراین تورم ماهانه و نقطه به نقطه رو به کاهش بوده است و انتظارات تورمی هم وضعیت خوبی را داشته است. در نتیجه مجموعه این‌ها نشان می‌دهد که انتظار وضعیت تعادلی خوبی را برای بازار ارز داشته ایم و داریم.

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به اینکه بحث کاهش یا افزایش نرخ ارز مطرح نیست بلکه بحث ثبات بازار ارز اهمیت دارد، اظهار داشت: بانک مرکزی به دنبال این است که بازار ارز از تعادل و آرامش خوبی برخوردار باشد که فعالان اقتصادی بتوانند پیش‌بینی پذیری مناسبی را از وضعیت اقتصادی داشته باشند. قبلا هم گفته بودم که به دنبال تعادل و آرامش در بازار ارز هستیم.

وی افزود: انشاالله این سیاست را هم تداوم خواهیم داد و کمک می‌کنیم تا بازار ارز از یک ثبات و آرامش خوبی برخوردار باشد و در واقع صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در بازار عرضه کنند و واردکنندگان نیز با ثبت سفارش، بتوانند تامین ارزی را به خوبی داشته باشند. همچنین در بازار اسکناس ساماندهی خیلی خوبی داشته‌ایم تا نیاز ارزی متقاضیان اسکناس هم تامین شود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این در حالی است قیمت ها در بازار متشکل که بازار اسکناس است و قیمت ارز در نیما که حواله است، به همگرایی خوبی رسیده است.

وی در ادامه در پاسخ به این موضوع که اتحادیه نهاده‌های دامی نسبت به عدم تامین ارز گلایه کرده بودند، تاکید کرد: از نظر عرضه ارز هیچ مشکلی نداریم؛ صادرات محصولات نفتی از ابتدای سال وضعیت خوبی را داشته است، البته ارزی که برای واردکنندگان تامین می‌شود ارز ترجیحی است که برای تامین این ارز ترجیحی هم در چارچوب مصوبات مجلس، خوشبختانه مشکلی نداریم و در چارچوب، مصوبات این کار تا پایان سال انجام می‌شود و هیج مشکلی برای تامین آن نداریم.

 

رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم نیز اظهار داشت: یکی از ریشه‌های تورم، خلق پول، نقدینگی و پایه پولی به کسری بودجه دولت برمی‌گردد و دولت هم مطرح کرده که استقراض از بانک مرکزی خط قرمز است و خواهش من این است که در بودجه ۱۴۰۱ نمایندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود: در زمینه تکالیفی که مجلس بر عهده بانک‌ها می‌گذارد، ما در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک ماده کلی آوردیم که از چه محلی منابعی را باید برای قرض‌الحسنه‌ها، ازدواج و … که تکالیف بودجه‌ای بود، تامین کنیم اما مصادیق آن به دولت واگذار شد، زیرا هر کدام از این موارد صاحب خاص خود را دارد و در واقع دستگاه متولی خاص خود را دارد. اینکه میزان اینها چقدر باشد به دولت واگذار شد، البته اصل ماده در لایحه آمد، منتها جزئیات به دولت داده شد که دولت در چارچوب منابعی که دارد آن را تنظیم کنند.

صالح‌آبادی تاکید کرد: بنابراین مجدد خواهش‌ام از مجلس این است که عددها را به گونه‌ای تنظیم نکنند که بانک‌ها نتوانند پاسخگوی آن عدد و ارقام باشند، زیرا اگر اعداد غیرواقعی گذارده شود، بانک‌ها موظف هستند که قانون را به اجرا درآورند و زمانی که بانک‌ها با کسری منابع ناشی از این موارد روبرو شوند نتیجه آن اضافه برداشت و پایه پولی و بعضا نارضایتی مردم هم ممکن است که پیش آید. بنابراین خواهش من از نمایندگان این است که مسئله فوق را حتما مورد توجه داشته باشند.

وی در مورد تسهیلات مسکن نیز اظهار داشت: انواع و اقسام تسهیلاتی که ممکن است تکلیفی شود باید مورد توجه قرار گیرد. قولی که دولت درباره مسکن مطرح کرده، در قانون وجود دارد و نیازی به قانون جدید ندارد. قانون مسکن که سال گذشته یا همین امسال در مجلس تصویب شده، دیده شده که ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی باید به سمت حوزه مسکن رود، اعداد وارقام آن هم در قانون مشخص است. در واقع صندوق ملی مسکن هم که تشکیل می‌شود، منابع آن هم روشن است که از چه محلی می آید، لذا امیدواریم علاوه بر تکالیفی بر قوانین مصوب موجود وجود دارد، تکالیف جدید اضافه نکنند.

رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص یادآور شد: رابطه دیگری که باید اصلاح شود، یکی رابطه دولت با بانک مرکزی است یعنی ارتباط بودجه با بانک مرکزی که باید یک رابطه متوازنی باشدو از تکالیف قانونی ناشی می شود و هزینه هایی است که دولت آنها را پرداخت کرده که این را باید اصلاح کنیم و به جد دنبال اصلاح آن هستیم. همین الان هم یک  تفاهماتی را می کنیم که به چه شکلی رفتار کنیم تا خزانه دولت  با کسری مواجه نشود.  موضوع بعدی اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک ها است که رابطه بسیار مهمی محسوب می شود که  ناترازی بانک ها تبدیل به  اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. یک رابطه هم رابطه بانک ها با جامعه هدف شان یعنی سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان است که باید یک رابطه منظم ودرستی باشد تا ما بتوانیم بگوئیم که اصلاح در نظام بانکی و پولی کشور اتفاق افتاده است.
وی درخصوص مصادیق اصلاح نظام بانکی تاکید کرد: یکی از اصلاحاتی که حائز اهمیت است اینکه بانک ها تسهیلات خود را به سمت تولید هدایت کنند یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری که اخیرا مطرح فرمودند این بود که دریک دهه گذشته رشد نقدینگی داشتیم ولی تشکیل سرمایه در کشور و رشد تولید نانخالص داخلی متناسب با رشد نقدینگی نبوده و این  باعث ایجاد تورم شده است. بنابراین به دولت تکلیف فرمودند که بررسی کند، مشکلات ان حل کند و سرمایه ها را به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت کند. کارهای متعددی در این زمینه باید انجام شود تا سرمایه ها به سمت بخش واقعی رود که  چند مصداق آن را مطرح می کنم. یکی این است برای اینکه سرمایه ها به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت شود، بانک ها و بانک مرکزی باید برمصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند  یعنی اگر بانکی تسهیلاتی را به بخش تولید به عنوان تولید داد، آیا واقعا تسهیلات گیرنده آن را در بخش واقعی مصرف کرده یا نه در بخش غیر واقعی و بخش غیر مولد استفاده کرده، این را در بانک مرکزی داریم سامانه های آن را تعبیه می کنیم به گونه ای که بانک و بانک مرکزی بتواند نظارت کند. نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات به صورت سیستمی باید باشد زیرا چشمی اصلا امکان پذیر نیست، انشاالله سال آینده از برنامه های جدی بانک مرکزی همین موضوع  خواهد بود.

ادامه دارد…..

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.