×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بهبود مستمر خدمات سازمان تأمین اجتماعی از طریق مدیریت منابع و مصارف

به گزارش تجارت گردان به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در گزارش زیر اهم اقدامات معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی را در بازه زمانی سال ۹۹ لغایت تیر ماه ۱۴۰۰ مرور می‌کنیم:حوزه برنامه‌ریزی

  • تهیه نظام‌نامه و دستورالعمل تهیه و تدوین برنامه استراتژیک سازمان با تشکیل جلسات با حضور نمایندگان ستادی و جلسات ویدیو کنفرانس با نمایندگان استانی جهت تدوین ارکان جهت‌ساز سند برنامه استراتژیک (گام‌های ۱تا ۵: بیانیه ماموریت، بیانیه چشم‌انداز، بیانیه ارزش‌های سازمانی، تحلیل ذی‌نفعان و تحلیل استراتژیک). تدوین سایرمراحل سند برنامه استراتژیک طی جلسات متعدد کارشناسی با نمایندگان معاونت‌های سازمان]جهت‌گیری استراتژیک، نقشه استراتژی، تدوین اهداف بخشی، تدوین شاخص‌ها، تدوین ابتکارات استراتژیک (برنامه‌های عملیاتی) و تصویب آن در هیات مدیره
  • اجرا،کنترل و پایش برنامه های سازمان به منظور تحقق اهداف و مواجهه منطقی با چالش‌های پیش روی سازمان
  • استخراج شاخص‌های کلان اثرگذار بر منابع و مصارف سازمان باهدف تدوین دستورالعمل بودجه سال جاری

مدیریت منابع و مصارف

  • اجرای بودجه
  •  بهبود و هوشمند سازی فرایندها – توسعه سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدیریت وجوه و نقدینگی
  • مدیریت مصرف آب و انرژی

اجرای بودجه

  • اخذ مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان
  • تدوین وابلاغ دستورالعمل وضوابط اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰
  • مبادله الکترونیکی موافقت‌نامه سال۱۴۰۰ (ابلاغ بودجه ۱۴۰۰ به ستاد مرکز و استان‌ها)
  •  تدوین گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان

توسعه، بهبود و پشتیبانی سامانه صدورگواهی کسر اقساط معوق

طراحی و مشارکت در استقرار سامانه صدورگواهی کسر اقساط معوق بازماندگان و مستمری بگیران سازمان بصورت کاملا غیر حضوری در راستای هوشمندسازی فرایندها درچارچوب دستورالعمل‌ها و حذف فعالیت‌های مضاعف همکاران شعبه

ایجاد بستر اخذ سیستمی اطلاعات مرتبط با صورت‌های مالی

طراحی و پیاده سازی بستر مناسب جهت دریافت صورت های مالی از کلیه واحد های سازمان بصورت سیستمی که موجب عدم مراجعه حضوری همکاران و همچنین کاهش هزینه اداری و پرسنلی شده و همچنین امکان رسیدگی سیستمی به اطلاعات ارسالی واحد های اجرایی را فراهم نموده است

توسعه و بهبود مستمر سامانه پرداخت متمرکز تعهدات سازمان

بهبود مستمر فرایندهای سامانه مذکور به منظور مدیریت وجوه و جلوگیری از رسوب وجوه نقدینگی در حسابهای واحدهای اجرایی، پرداخت‌های تکراری و من غیر حق با استفاده از بررسی سیستمی هم‌پوشانی اطلاعات. از قبیل جلوگیری از پرداخت تعهدات کوتاه مدت من غیر حق(پرداخت بیمه بیکاری به شخص دارای کار و…)

 توسعه و بهبود مستمر سیستم بودجه متمرکز

  • ایجاد تغییر در ساختار سیستم بودجه متمرکز و پیاده سازی سیستم به گونه‌ای انجام پذیرفته که دسترسی کارشناسان و مدیران سازمان به اطلاعات به روز، بهنگام و شفاف عملکرد، مصوب و تخصیص همه سطوح سازمان به کوچکترین واحد مالی فراهم شده است .
  • برقراری امکان برآورد بودجه سال آتی، برآورد تخصیص بودجه دوره­ای به کوچکترین واحد مالی.
  • برقراری امکان ابلاغ کلیه اعتبارات به کوچکترین واحد مالی به واحدهای اجرایی.
  • برقراری امکان کنترل و نظارت بر اجرای صحیح بودجه، منطبق با برنامه ها و اعتبارات مصوب ابلاغی و تخصیص یافته سازمان .

توسعه و بهبود سیستم تلفیق

این سیستم به منظور تجمیع اطلاعات، تهیه صورت‌های مالی جهت کنترل، نظارت و مغایرت گیری حساب‌های سازمان و اخذ گزارش‌های مورد نیاز پیاده سازی شده و امکان تدوین، اجرا، نظارت و کنترل بر برنامه‌های عملیاتی را تاسطح واحدها دارا است.

توسعه و بهبود سیستم متمرکز اموال منقول و غیرمنقول

این سیستم به منظور انجام سرجمع داری اموال و ثبت همزمان اطلاعات اموال منقول و غیر منقول سازمان بصورت متمرکز و آنلاین طراحی و در حال اجرا بوده، که مقرر است در خصوص انتقال اموال بلا استفاده از یک واحد به واحد دیگر جهت کاهش هزینه های سازمان نیز مورد بهره برداری قرار گیرد

طراحی و پیاده‌سازی مدل برآورد و محاسبه منابع وصولی استان‌ها

این مدل به منظور محاسبه منابع وصولی در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ به تفکیک حق بیمه، خسارت جرایم، سرانه درمان و سایر درآمدها از طریق ارتباط با اطلاعات بیلان درآمد و تلگراف وصولی اجرایی شد.

طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل اعتبارات

به منظور کنترل و نظارت بر هزینه‌ها قبل از وقوع و متناظر با اعتبارات مصوب و تخصیص یافته بصورت برخط

 تداوم انجام معاملات سازمان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

در اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و تکلیف دولت در راه اندازی سامانه یکپارچه با هدف شفاف سازی و رقابتی کردن معاملات و به تبعیت از آن تمام معاملات سازمان و واحدهای اجرایی از طریق سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت) انجام می‌شود.

بهبود فرایندها:

  • ساماندهی فرآیند برگزاری مناقصه و مزایده و انعقاد و نظارت بر اجرای قراردادها به صورت سیستمی به شرح زیر در دست اقدام می‌باشد:
  • مدل‌سازی فرایندهای انعقاد قرارداد، برگزاری مناقصات و مزایده‌ها در سازمان تامین اجتماعی با تهیه فلوچارت مربوطه، مطابق با آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط

مدیریت وجوه و نقدینگی

اجرای طرح تمرکز حساب‌ها: با اجرای این طرح و متمرکزشدن پرداخت‌های مستمری، تعهدات کوتاه‌مدت و مطالبات مراکزطرف قراردادسازمان ضمن حذف فعالیت‌های فاقد ارزش افزوده، از رسوب نقدینگی در حساب‌های واحدهای اجرایی (عدم انتقال وجه به استان، استان به واحد، واحد به ذینفع) ممانعت شده است.  اتخاذ رویکرد تمرکز حساب‌ها، کاهش قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های بانکی سازمان را در پی داشته است.

قراردادها، برون سپاری و بهسازی فضاهای اداری

– پیگیری و انعقاد قرارداد نسخه الکترونیک، در راستای موضوع طرح حذف دفترچه‌های درمانی و آرشیو الکترونیکی پرونده‌های بیمه‌ای سراسر کشور

– انعقاد قرارداد برپایی غرفه سازمان تامین اجتماعی در نمایشگاه الکامپ به منظور ارائه خدمات و توانمندی‌های سازمان

– برنامه‌ریزی و خرید کالاهای صرفا ایرانی و با تمرکز بر محصولات شرکت‌های با مالکیت سازمان از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و سامانه توانیران به منظور هم‌افزایی و رونق کسب و کار در کشور

– با نظر مساعد مدیرعامل و نشست‌های برگزار شده با سایر معاونت‌های سازمان (حسب موضوعات به عنوان ناظرین قراردادها) و پیگیری‌های انجام شده انعقاد بیش از ۷۰درصد قراردادهای سازمان (که تاکنون بی سابقه بوده است) در طول چهارماهه اول سال جاری انجام شده است.

– توسعه و گسترش مشاغل برونسپاری در تمام واحدهای سازمان با هدف رونق اشتغال در کشور

– بهسازی فضای اداری ساختمان‌های ستاد مرکز به منظور ایجاد نشاط در روحیه همکاران

– جانمایی مناسب همکاران محترم ستاد در ساختمان‌های اصلی (مرکزی، معیری) با عنایت به ابلاغ تشکیلات جدید سازمان

اقدامات مرتبط با کرونا

  • پیگیری درخواست مبلغ ۳هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی “موضوع مصوبه ستاد ملی کرونا و تصمیمات کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا از بانک مرکزی.
  • تجلیل از خدمات همکاران بازنشسته‌ای که به دلیل شیوع بیماری کرونا با وجود صدور احکام بازنشستگی به خدمت در حوزه‌های مرتبط (بیمه و درمان) ادامه داده با موافقت مدیرعامل سازمان
  • انجام بررسی‌های لازم جهت امکان کاهش مدت زمان انتظار پرداخت تعهدات کوتاه مدت و اجرای آن پس از احصاء فرایندهای لازم از طریق شرکت تامین (درحال حاضر ذیل پروژه ۳۰۷۰ به‌صورت غیرحضوری درحال انجام است)
  • برگزاری جلسات تخصصی با معاونت درمان در جهت مانع‌زدایی و پشتیبانی از واحدهای درمانی سراسر کشور به منظور تعیین راهکارهای مناسب جهت خرید ونتیلاتورهای مورد نیاز مراکز درمانی جهت شناسائی و ارزیابی تامین کنندگان دستگاه‌های مذکور و همچنین اخذ مجوز ترک تشریفات مناقصه خرید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز از مدیرعامل محترم سازمان و ارسال به مدیریت درمان استان‌ها
  • اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و محافظتی برای مبارزه با ویروس کرونا با تامین اقلام بهداشتی از جمله انواع ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست، سطح، دستکش و …. به صورت متمرکز برای استان‌ها
  • تامین نقدینگی هزینه‌های اقلام مصرفی و غیرمصرفی پزشکی ضروری به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا مطابق مصوبات هیات مدیره
  • تجلیل و جبران قسمتی از خدمات پزشکان شاغل در سازمان که در مواجهه و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ایفاء نقش داشته‌اند.
  • اجرای مصوبه هیات مدیره با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای بیمارستان‌های هیات مدیره‌ای میلاد
  • تجلیل از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه پرسنل سازمان به‌منظور مبارزه با بیماری کرونا در اجرای مصوبات هیات مدیره سازمان
  • خرید ۱۷۵ دستگاه ونتیلاتور واحدهای درمانی
  • خرید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز

با توجه به اهمیت اجرای برنامه عملیاتی سطح بندی خدمات درمانی و با عنایت به این امر که نتایج ناشی از اجرای آن به توسعه تجهیزات و امکانات مورد نیاز مراکز درمانی ملکی مورد نیاز در دوران کرونا می‌انجامد، بند ۵ تبصره “ج” به تبصره‌های حوزه امور درمانی اضافه شد. طبق بند ۵ از تبصره “ج” امور درمانی برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰، سازمان مجاز است علاوه بر منابع مندرج در بودجه۱۴۰۰، از محل اعتبارات مصوب مربوط سطح‌بندی مراکز درمانی ذیل برنامه‌های عملیاتی سال ۱۳۹۹که تا پایان سال هزینه نشده است، را هزینه کند.

اقدامات ویژه

  • مشارکت در اجرای طرح نسخه الکترونیک و برقراری امکان پرداخت مطالبات الکترونیکی مراکز درمانی، پزشکان و داروخانه‌های طرف قرارداد به صورت برخط
  • مشارکت در اجرایی شدن سامانه غیرحضوری ۳۰۷۰ با امکان وصول و ارائه خدمات آنی به بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان سازمان و پرداخت روزانه و برخط به بیمه‌شدگان سازمان بابت تعهدات کوتاه‌مدت
  • تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب برای استقرار نیروهای سامانه ۱۴۲۰ سازمان و انعقاد قراردادهای مرتبط با سامانه مذکور با شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه
  • همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص استقرار چرخه بهره‌وری با توجه به تغییر رویکرد سازمان ملی بهره‌وری از شاخص‌محوری به مساله‌محوری
  • ارسال گزارش ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۸پروژه استقرار چرخه بهره‌وری و بارگذاری اطلاعات در سامانه تسما
  • تهیه گزارش عملکرد ۵ ساله برنامه‌های عملیاتی سازمان تامین اجتماعی
  • مشارکت در تدوین سند سیاستی شفافیت سازمان با تدوین گزارش عملکرد بودجه‌ای سازمان جهت بارگذاری در سامانه شفافیت
  • بازنگری در تعرفه‌های پروتز و اروتز بیمه شدگان
  • افزایش سهم مشارکت سازمان (هفت برابری) در بیمه تکمیلی مستمری بگیران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.