×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط انتقال فرآورده‌های نفتی تا پایان ۱۴۰۲/ عملیات خط لوله تابش تا آبان‌ماه آغاز می‌شود

فرهاد احمدی در گفت‌وگوی مشروح با شانا به مناسبت هفته دولت و به‌منظور تشریح دستاوردها، درباره تازه‌ترین وضع پروژه‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و برنامه‌های پیش‌روی این شرکت اظهار کرد: در دولت سیزدهم سه محور اصلی را ملاک برنامه‌ریزی و کارهایمان قرار دادیم، نخست تکمیل  حدود ۵۰ پروژه‌ سنواتی از ۱۵ سال گذشته بوده است که عموماً دارای مشکلات و چالش‌هایی بودند و جمع کردن اطلاعات و مشخصات پروژه بسیار چالش‌برانگیز و زمان‌بر بود. بسیاری از پروژه‌ها به این شکل است که اگر مجریان پروژه‌ها پیگیری نکنند و مشمول مرور زمان شود، قابل حل نخواهد بود، اما امروز پرونده بیش از ۵۰ درصد این پروژه‌های سنواتی بسته‌ شده است و برخی که باقی مانده‌اند، بعضاً از اختیارات ما خارج است و سازمان‌های دیگر باید ورود کنند تا بسته شوند. عمده چالش این پروژه‌ها مالی بوده است که روند انجام کار با مبالغ قراردادی همخوانی ندارند، بنابراین ما شرکت را از پرونده‌های گذشته سبک کردیم.

وی افزود: دومین کار، اجرای حدود ۱۲ پروژه‌ جاری بود که برنامه‌ریزی کردیم و با پشتکار و تلاش به ثمر رساندیم. یکی از این پروژه‌ها، طرح توسعه پالایشگاه آبادان بود، زمانی که ما این پروژه را تحویل گرفتیم، پیشرفت بخش ساختمان آن ۵۸ درصد بود و طی یک سال آن را به مرحله راه‌اندازی رساندیم. در آبان ۱۴۰۱ نخستین محصول گاز مایع (ال‌پی‌جی) از این طرح تولید شد و در آذرماه همه واحدهای این قسمت در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفت.

رکورد پیشرفت ۳۳ درصدی یک‌ساله طرح توسعه آبادان در منطقه بی‌نظیر بود

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بیان کرد: این پروژه در طول یک سال پایانی، پیشرفت ۳۳ درصدی داشت که بیشترین پیشرفت کاری بین مگاپروژه‌های پالایشگاهی در منطقه بود. حجم کاری که در این مدت یک سال انجام شد، در شرایط بسیار سخت کاری بود؛ شرایط و محدودیت‌های کرونا، بار ترافیکی، گردوغبار و به‌ویژه گرمی هوا از جمله این موارد است؛ ما در آبادان گرم‌ترین تابستان ۷۰ سال گذشته را تجربه کردیم که سبب تعطیلی کار در بخشی از ساعات روز شده بود. از سویی توانستیم در مدت سه ماه، ۴ هزار نفر را در این پروژه به‌کار بگیریم که دعوت از این تعداد نیز آمار به‌کارگیری را به ۷ هزار نفر رساند که بسیار شاخص بود.

تأمین یکجای ۱۰۷ هزار تن تختال موردنیاز پروژه‌های جاری خطوط لوله کشور

احمدی تأکید کرد: پروژه‌های خطوط لوله نیز از دیگر پروژه‌های جاری ما به‌شمار می‌آید که در این حوزه نیز کارهای بزرگی انجام شد. از آن جمله حدود ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی ال‌سی باز کردیم و ۱۰۷ هزار تن تختال به‌صورت یک‌جا از شرکت فولاد مبارکه خریداری شد که چرخ چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه، اکسین اهواز و لوله‌سازی‌ها، کارخانه‌های رنگ و عایق، شرکت‌های حمل‌ونقل و … در آن واحد به حرکت درآمد و سود این شرکت‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ زبانزد شد، بنابراین ورق همه پروژه‌های خط لوله ما از جمله خط لوله ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس – سیرجان – رفسنجان، خط لوله انشعابی ۳۷ کیلومتری گوره – جاسک، خط لوله ۴۰۰ کیلومتری سبزآب و … تأمین شده است که اگر می‌خواستیم از طریق سیستم دولتی انجام دهیم، بسیار سخت و زمان‌بر بود.

وی افزود: هر تریلی ۲۰ تن تختال حمل می‌کند و برای این ۱۰۷ هزار تن، بیش از ۵ هزار و ۳۵۰ تریلی برای انتقال نیاز است که یک مرتبه از فولاد به اکسین، مجدد از اکسین به لوله‌سازی‌ها و از لوله‌سازی‌ها به محل کارخانه حرکت می‌کنند که حجم عملیات را سه برابر می‌کند و همه این موارد، چرخ اقتصادی کارخانه‌ها را نیز به حرکت درآورد که در این شرایط اقدامی کلیدی بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: تأمین تجهیزات و کالاها در شرایط تحریم بسیار مشکل است که به لطف خدا در حرکتی جمعی همه تختال موردنیاز پروژه‌های جاری خطوط لوله کشور تأمین شد. مشکل دوم تأمین نشدن به‌موقع منابع مالی ارزی و ریالی و تخصیص آن بود. این یک واقعیت است که اگر تجهیزات و منابع در زمان خود تأمین نشود، در آینده چند برابر خواهد شد و افزون بر آن هزینه‌های کارگاهی نیز تحمیل خواهد شد. اگر وقفه چند ماهه در تأمین منابع مالی در سال ۱۴۰۲ اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانستیم پروژه‌های خطوط لوله را که همگی بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارند، به بهره‌برداری برسانیم، اما در صورت تأمین منابع مالی، کالاهای پروژه حمل می‌شود و پروژه سرعت خواهد یافت و همه پروژه‌های خط لوله ما تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

احمدی گفت: واقعیت این است که پروژه یا نباید تعریف شود یا اگر تعریف شد، نباید متوقف شود، زیرا دچار مشکل و چالش خواهد شد. برای مثال هزینه کارگاهی یکی از پروژه‌های خط لوله به‌تنهایی روزی ۴ میلیارد تومان است که توقف چند ماهه، مبالغ هنگفتی را به آن تحمیل می‌کند.

وی تکمیل بخش دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آبادان را از دیگر پروژه‌های جاری این شرکت نام برد و ادامه داد: بخشی از واحدهای پروژه آبادان از جمله هیدروکراکر، آمین و هیدروژن هنوز عملیاتی نشده‌اند که در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز تأمین کاتالیست، این واحدها نیز به تکمیل می‌شوند. توانمندی مذاکره برای تأمین فاینانس موردنیاز پروژه‌ها در این شرکت وجود دارد و امیدواریم این اتفاق در آینده بیفتد. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به‌تازگی مذاکراتی در این باره انجام داده‌ است که امیدواریم به‌زودی مشکل‌گشایی شود.

ثبت رکوردهای تازه در اجرای پروژه‌های خط لوله

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: همچنین برای نخستین بار توانستیم در پروژه‌های خط لوله بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشیم. در اجرای خط لوله‌ها نیز رکوردهایی ثبت شد و در دوازده ساعت (در طول یک روز) در پروژه بندرعباس – سیرجان – رفسنجان ۱۳ کیلومتر لوله جای‌گذاری کردیم که کار بزرگی در شرایط سخت‌گذر و گرم، تونل‌های زیرزمینی و بیابانی است و از زحمات همه همکارانم در این پروژه‌ها قدردانی می‌کنم.

احمدی یادآور شد: ۱۶ کیلومتر از عملیات اجرایی گستره یک این خط باقی مانده است که امیدواریم تا یک ماه آینده پایان یابد. از گستره  ۲ نیز ۷ کیلومتر باقی مانده بود که یکی از سازمان‌ها اجازه عبور نمی‌داد و درمجموع یک سال پروژه را با وقفه روبه‌رو کرد. اگر مشکلی در پرداخت‌ها نباشد این خط هم تا پایان آذرماه تکمیل می‌شود و پس از آن وارد مرحله آزمون و راه‌اندازی می‌شویم. پمپ‌های این خط لوله از نوع bb۳ و bb۵ هستند که ساخته شده و امیدواریم با تأمین منابع ارزی، به‌زودی وارد کشور شوند همچنین حدود ۱۱۰ کیلومتر از خط لوله سبزآب نیز آماده بهره‌برداری است و تا پایان امسال این سه خط را تحویل خواهیم داد و مجموعه اجرای پروژه‌های خط لوله ما پایان می‌یابند.

بهره‌برداری از حدود یک هزار کیلومتر پروژه خطوط لوله تا پایان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور از سوی این شرکت اجرا شده است که با احتساب این سه خط، حدود هزار کیلومتر خط جدید نیز تا پایان سال به این عدد افزوده خواهد شد. خط لوله ارزان‌ترین و ایمن‌ترین روش انتقال مواد نفتی است که مخاطرات حمل‌ جاده‌ای و تلفات نیروی انسانی و هزینه حمل و استهلاک را نیز در پی ندارد. افزون بر آن از طریق خط لوله سرعت عمل و تأمین به‌موقع سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.

عملیات اجرایی خط لوله تابش تا آبان‌ماه آغاز می‌شود

احمدی افزود: برنامه سوم ما نیز پیگیری پروژه‌های جدید بود که در این حوزه سه پروژه خط لوله تابش به طول ۹۴۸ کیلومتر، پارس به طول ۴۲۰ کیلومتر، خط لوله کرمان – زاهدان به طول ۵۵۰ کیلومتر، خط لوله رفسنجان – یزد به طول ۲۲۸ کیلومتر، مخزنگاه مهدوی به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر، طراحی پایه واحد حلال‌های پالایشگاه لاوان و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا است. مجوز شورای اقتصاد دو خط لوله تابش و پارس صادر شده است و ما منتظر ابلاغ مابقی مجوزها هستیم. خط لوله تابش پیش از این تعریف شده بود و مطالعات پایه آن انجام و مجوزهای محیط زیستی و پدافند غیرعامل نیز اخذ شده است. با کنسرسیومی برای تأمین منابع مالی در حال توافق نهایی هستیم که امیدواریم به‌زودی به امضای قرارداد منجر و تا آبان‌ماه عملیات اجرایی آن آغاز شود.

آغاز عملیات اجرایی خط لوله پارس در آینده نزدیک

وی با تأکید بر اینکه بیشتر تجهیزات این خطوط داخلی خواهد بود، گفت: پروسه دریافت مجوز شورای اقتصاد خط لوله پارس نیز کمی زمان‌بر شد. مطالعات پایه آن در حال انجام است، اما نیاز است که این مطالعات تا سه چهار ماه آینده نهایی شود؛ اکنون در حال انجام مذاکراتی برای تأمین منابع مالی هستیم. امیدواریم در صورت تأمین فاینانس پروژه تا سه، چهار ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: خط لوله ۲۲۸ کیلومتری ۱۶ اینچ رفسنجان – یزد را نیز به‌عنوان پروژه‌های آینده در دست اجرا داریم که پیمانکار لوله آن انتخاب شده و ۵۰ درصد لوله آن تأمین شده است. امیدواریم منابع مالی موردنیاز این پروژه نیز به‌زودی تأمین شود.

احمدی بیان کرد: مخزنگاه شهید مهدوی نیز که ۶۰۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی دارد، جزو پروژه‌های جدید این شرکت است که در حال مذاکره برای تأمین مالی آن هستیم.

مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آبادان

وی همچنین از مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت خارجی برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم آبادان خبر داد و افزوذ: این پروژه تکمیل بخش دوم پروژه است که امیدوار بودیم بتوانیم از محل فرآورده‌های تولیدی آن را تکمیل کنیم،‌ اما محقق نشد. در حال مذاکره با یک مجموعه برای تأمین منابع مالی آن هستیم که امیدواریم منابع آن را به‌زودی به‌صورت فاینانس، تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در پایان تصریح کرد: این شرکت تنها شرکتی است که فاینانس بین‌المللی دارد و با جرأت می‌گویم گواهینامه‌های تخصصی، ویژگی‌ها و تجاربی که این شرکت دارد، هیچ شرکت داخلی ندارد و تعداد پروژه‌های اجرایی آن بی‌نظیر و گواه این مدعا است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.