×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بهره برداری از منطقه ۲ آزاد راه تهران ـ شمال تا پایان دولت دوازدهم

تجارت گردان | بهره برداری از منطقه ۲ آزاد راه تهران ـ شمال تا پایان دولت دوازدهم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیر الله خادمی با بیان اینکه تا پایان سال راه آهن بستان آباد ـ تبریز، یزد ـ اقلید، رشت ـ کاسپین، خواف ـ هرات در قالب ۹ پروژه به طول ۱۶۶۶ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد گفت: اولویت اصلی ما افتتاح ۴ پروژه ریلی به طول ۴۷۱ کیلومتر است.

وی ادامه داد: مسیر بستان آباد به تبریز مسیر ریلی ما است که از میانه به تبریز می‌رسد و مسیر جدید ریلی برای رسیدن به استان آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود.

خادمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه‌های ریلی ادامه راه آهن رشت به بندر کاسپین است افزود: سال گذشته راه آهن رشت با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید که با افتتاح این مسیر جدید شاهد افزایش ظرفیت در بخش مسافری و باری خواهیم بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه مسیر بین ۲ استان یزد و فارس را راه آهن یزد _ اقلید به یکدیگر اتصال می‌دهد گفت: راه‌آهن خواف هرات که کشور ایران را به افغانستان متصل می‌کند تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: راه آهن خواف هرات از مسیر دیگر به کشور افغانستان می‌رسد و در داخل افغانستان هم ایران تعهد کرده ۶۶ کیلومتر را به بهره برداری برساند و اولین مسیر ریلی است که ایران را به خاک این کشور متصل می‌کند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به راه آهن چابهار _زاهدان هم اشاره کرد و گفت: این راه آهن طولانی‌ترین پروژه ریلی کشور به طول ۶۱۰ کیلومتر به شمار می‌رود که طول ریل گذاری این پروژه حدود ۷۳۰ کیلومتر است و با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از این مسیر صعب العبور و کوهستانی است کار به صورت سه شیفته انجام می‌شود.

خادمی بیان کرد: به درخواست رییس جمهور بخشی از اعتبارات این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین شد و تمامی نیرو‌های داخلی در حال تلاش هستند که تاپایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه این پروژه کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است گفت: این پروژه به نوعی کریدور ریلی محسوب می‌شود که شمال را به جنوب متصل می‌کند و در حوزه ترانزیت بار برای کشور بسیار مهم است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به تکمیل آزاد راه تهران_ شمال اشاره کرد و گفت: ساخت منطقه یک آزاد راه تهران_ شمال یک پروژه دشواری بود که با موفقیت و توسط نیرو‌های داخلی به مرحله اجرایی رسید و افتخاری برای بخش مهندسی کشور به شمار می‌رود.

او بیان کرد: ادامه این مسیر و منطقه ۲ آن ۲۲ کیلومتر است. از این میزان ۲۲ کیلومتر هم در مسیر رفت و برگشت تونل و پل است که طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور هم در این منطقه احداث شده است.

خادمی اظهار کرد: ۶.۵ کیلومتر طول تونل البرز است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت یک باند از این مسیر را به بهره برداری می‌رسانیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه هم اشاره کرد و گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است که یک هزار میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان تامین می‌شود و مابقی این منابع مالی هم از طریق سازمان برنامه و بودجه و به دستور رئیس جمهور در زمینه تکمیل این پروژه تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: یک باند رفت این پروژه ساخته می‌شود و از جاده فعلی هم به عنوان مسیر برگشت استفاده خواهد شد.

خادمی همچنین به آزاد راه نجف هم که توسط ایران ساخته می‌شود اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این پروژه ایجاد شبکه آزادراهی با کشور عراق است و با توجه به آنکه برای انجام سفر‌های عتبات عالیات باید ظرفیت‌های جاده‌ای افزایش یابد بنابراین اجرای طرح را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشوری بیان کرد: طول این پروژه ۱۲۶ کیلومتر است که به مرز چالداران و دهلران می‌رسد.

وی اضافه کرد: زمان بندی این پروژه ۵ ساله است و حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه ۴ بانک در تامین منابع مالی همکاری کرده اند و ۳۰ درصد هم توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد هم توسط دولت تامین خواهد شد.

وی گفت: طی رایزنی‌های که با کشور عراق صورت گرفته امیدواریم بتوانیم بخشی از این آزاد راه را به داخل کشور عراق برسانیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.