×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بورس، گوی سبقت را از بازار ارز و طلا می‌رباید

تجارت گردان | بورس، گوی سبقت را از بازار ارز و طلا می‌رباید

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، امیرعلی امیرباقری امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بازار در ابتدای هفته گذشته شروع نسبتا مناسبی داشت اما در اواسط هفته همسو با افزایش عرضه، فشار فروش در بازار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بعد از تغییر در سود پالایشی‌ها و افزایش آن شاهد تازه شدن روح بازار و تغییر مسیر شاخص بورس در بازار بودیم، افزود: در پایان هفته شاخص بورس درصدد بود تا قسمتی از افت و اصلاح قیمتی که در چند روز گذشته تجربه کرد را پس گیرد که با توجه به چنین موضوعی در کلیت بازار با ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها روبرو بودیم.

امیرباقری خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند معاملات بورس در هفته جاری با روند صعودی همراه خواهد شد و بازار سرمایه در راس دیگر بازارها و مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث توافق نفتی اوپک میان عربستان و روسیه باعث شد تا نفت برنت به ارقامی بیش از ۴١ دلار صعود کند و موقعیت مناسبی را در معاملات گروه پالایشی ایجاد کند، افزود: با بهبود وضعیت بازار نفت می‌توان شاهد رونق نسبی اقتصادی باشیم.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر با شنیده شدن مسایل مثبت سیاسی و اتفاقانی که در زمینه مبادله زندانیان ایران و آمریکا مطرح شده است ریسک سیاسی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع می‌تواند زمینه ایجاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس را فراهم کند.

  امیرباقری خاطرنشان کرد: عواملی مانند افزایش قیمت نفت، کاهش ریسک سیاسی و اصلاح شاخص دلار باعث افزایش قیمت کامودیتی‌ها در دنیا شد که این موضوع در روند صعودی شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است و ممکن است همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث اصلاح نرخ در بازار ارز شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رییس جمهوری به همتی رییس بانک مرکزی دستور داد تا هر چه سریعتر نرخ ارز مورد کنترل قرار گیرد و فشارهایی را در مبادی ورود ارز به ایران ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: با بازگشایی مرزها و اتمام دوران کرونایی می‌توان امیدوار بود که راه‌های ورود ارز به ایران بازگشایی خواهد شد و انتظار داریم تا ضمن توقف رشد قیمت ارز شاهد اصلاح در کلیت بازار ارز باشیم.

امیر باقری با بیان اینکه ممکن است با توجه به چنین اتفاقاتی در چند روز آینده از سرعت رشد شاخص بورس در بازار کاسته شود، گفت: بازار سرمایه با رشد قیمتی که تجربه کرد توانسته در کلیت بازار خود را به نرخ تورم و نرخ ارز برساند که این موضوع باعث پیشخور شدن ریسک‌های مورد انتظار در کلیت بازار سهام و قیمت‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار داریم که در میان مدت و بلندمدت شاهد روند صعودی در کلیت بازار سهام باشیم.

وی اظهار داشت: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که راه سهام به مرور زمان از یکدیگر جدا می‌شود و بازار سرمایه بازار حرفه‌ای‌تری خواهد شد.

امیرباقری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از رشد بازار سرمایه ناشی تورم انتظاری بوده است که به نظر می‌رسد این رشد که مربوط به بخش مالی است و ارتباط چندانی به بخش عملیاتی ندارد تا حدودی تعدیل شود و بیشتر خود را با واقعیات جدید اقتصادی وفق دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمالا از این به بعد در کلیت بازار در برخی از سهام اصلاح قیمتی و در برخی دیگر اصلاح زمانی رخ دهد و جریان نقدینگی وارد گروه‌هایی خواهد شد که از کلیت رشد بازار به دلیل فشار عرضه حقوقی‌ها جا مانده‌اند.

وی افزود: چشم‌انداز مثبتی برای برخی از نمادهای صنعت پالایشگاهی و معدنی پیش‌بینی می‌شود و به نظر می‌رسد که در میان مدت و بلندمدت بازدهی مناسب و معقولی را در مقایسه با تورم به سرمایه گذاران بازگردانده می‌شود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: نکته‌ای که درباره بازارهای موازی وجود دارد، این است که اکنون در بازار مسکن، سرانه قیمت مسکن با عددی که چند وقت گذشته مطرح شد عدد بسیار بالایی است، به همین دلیل چشم‌انداز سرمایه‌گذاری برای این بازار چندان مناسب نیست، سرمایه‌گذار باید به فروش ملک و توان بازار برای این قیمت‌ها توجه داشته باشد که اکنون چنین کششی برای بازار وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در بازار دلار و سکه کنترل در اختیار بانک مرکزی است و ممکن است در روزهای آینده اصلاح قیمتی و زمانی را برای این بازار شاهد باشیم، افزود: انتظاری که برای کلیت بازار وجود دارد حاکی از روند فرسایشی اصلاحی بازار است که در روزهای آینده شدت می‌گیرد و نرخ ارز و سکه تعدیل خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.