×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بورس کالا و مهم ترین رویدادها در دوره ریاست شاپور محمدی در سازمان بورس

تجارت گردان | بورس کالا و مهم ترین رویدادها در دوره ریاست شاپور محمدی در سازمان بورس

دکتر شاپور محمدی در حالی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داد که همزمان با ریاست وی بر این مسند از تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۵ تا ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ اقداماتی ویژه و  اثربخش در بورس کالای ایران نیز رقم خورد؛ پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در گزارشی، مهم ترین رویدادهای بورس کالای ایران در دوره ریاست محمدی در سازمان بورس و اوراق بهادار را مرور می کند.

سال ۱۳۹۵

در ۱۰ آبان ماه این سال مجوز تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در منطقه آزاد ارس اعطا و این تالار ۲ آذر ماه همان سال رسما افتتاح شد.

معاملات قراردادهای اختیار معامله در تاریخ ۲۸ آذر ماه و معاملات گواهی سپرده زعفران در مشهد در تاریخ ۲۴ بهمن ماه افتتاح شد.

از دیگر رویدادهای این سال می توان به گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس در تاریخ ۸ اسفند ماه و برگزاری مراسم رسمی افتتاح معاملات پسته در بورس کالای ایران و آغاز به کار تالار تخصصی معاملات پسته در این بورس با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۳ اسفند ماه اشاره کرد.

همچنین پذیرش ۷۳ انبار محصولات زراعی جهت اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای دو محصول جو دامی و ذرت دانه‌ای در کل کشور در استان‌های تهران، قزوین، کردستان، کرمانشاه، فارس و خوزستان و تامین مالی دولت با انتشار اوراق ۲۷ هزار میلیارد ریالی سلف موازی گندم از جمله رویدادهای مهم بورس کالا در دوره ریاست محمدی در سازمان بورس طی سال ۹۵ بود.

سال ۱۳۹۶

در سال ۱۳۹۶ بورس کالای ایران شاهد پذیرش ۱۱ کالای جدید بر حسب تولیدکننده، پذیرش ۹۵ انبار جدید، رونمایی از سامانه معاملات مجازی بازار مشتقه موسوم به ویدکس بود.

انجام اولین خرید توافقی دولت در بورس کالا، پذیره نویسی ۳ صندوق سرمایه گذاری کالایی برای اولین بار در بورس کالای ایران بر پایه سکه طلا، راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته، شروع معاملات گندم براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و نیز راه اندازی معاملات کشف پریمیوم از رویدادهای مهم سال ۱۳۹۶ بورس کالای ایران در دوره ریاست محمدی بود.

همچنین در تاریخ ۸ مرداد ماه این سال، معاملات ثانویه صندوق طلای لوتوس به عنوان اولین صندوق طلا در بورس کالا آغاز شد و در ۲۰ مرداد همان سال نیز موافقتنامه خرید و فروش محصولات مختلف از جمله قیر در بورس های کالایی ایران و هند با حضور محمدی و هیات همراه به امضا رسید.

سال ۱۳۹۷

در این سال بورس کالای ایران شاهد پذیرش سهام خود در بورس اوراق بهادار تهران بود و اقدام به پذیرش ۱۸ انبار جدید و ۲ خزانه جدید بانکی برای نگهداری و تحویل سکه طلا کرد. پذیرش و راه اندازی قرارداد آتی و اختیار معامله زعفران نیز به ترتیب در خرداد و اسفند سال ۹۷ رقم خورد.

پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری جدید در اوراق بهادار مبتنی بر سکه نیز در این سال انجام شد. به طوری که در تاریخ ۱۰ تیر ۹۷ صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای عیار پس از پذیره نویسی موفقیت آمیز در بورس کالا، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد.

جابه جایی بسیاری از رکوردهای معاملاتی در بخش های مختلف و قرار گرفتن در رتبه نخست بازار سرمایه از لحاظ حجم و ارزش معاملات سالانه نیز موید حمایت های بی دریغ رییس وقت سازمان بورس از بورس کالاست.

سال ۱۳۹۸

در سال ۱۳۹۸، آیین راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی زیره سبز در بورس کالا در تاریخ ۱۶ تیر ۹۸ برگزار شد.

تفاهم نامه بین سازمان بورس ایران و کمیسیون اوراق بهادار عراق برای تاسیس شعبه بورس کالا در عراق برای صادرات و واردات کالا نیز در ۷ مرداد همان سال به امضا رسید؛ تاسیس شعبه بورس کالا در عراق و ایجاد بستری برای صادرات و واردات کالا از این مسیر، مشاوره در خصوص مباحث حقوقی و فنی مرتبط با بازار سرمایه از محورهای این تفاهم نامه بود.

از ۳ مهر ماه سال ۹۸، انبار محصول پسته شرکت طلای سبز زرند به عنوان اولین انبار پسته پذیرفته شده در بورس، فعال و آماده پذیرش محصول مشتریان شد. ۱۰ روز بعد از این تاریخ نیز نماد معاملاتی دومین انبار پسته متعلق به شرکت سبز دانه کویر بازگشایی شد.

در دفتر رویدادهای سال گذشته بورس کالا، ۲۱ مهر ماه ۹۸ به دلیل آغاز معاملات آتی پسته جایگاه ویژه ای دارد که در مراسمی رسمی زنگ شروع این معاملات به صدا درآمد. همچنین در ۲۱ آبان ماه سال گذشته انبار زعفران شرکت طلای سرخ گلشید ایرانیان در تربت حیدریه افتتاح و آماده دریافت زعفران کشاورزان شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رویدادهای فوق از میان ده ها رویداد دیگر گلچین شد تا یادآور شویم بدون حمایت های سازمان بورس و اوراق بهادار و شخص شاپور محمدی، پوست اندازی بورس کالای ایران در بخش معاملات بازار فیزیکی، مشتقه و مالی و افزایش اعتبار و جایگاه این بورس در اقتصاد ملی میسر نبود. از این رو ضمن قدردانی از همه حمایت های شاپور محمدی، انتصاب شایسته حسن قالیباف اصل، فردی از جنس بازار سرمایه را تبریک و برای وی آرزوی توفیق داریم؛ اطمینان واثق داریم با توجه به تعهد، تخصص، دیدگاه و تجربه ریاست جدید سازمان بورس، شاهد پیشرفت روز افزون بازار سرمایه خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.