×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن آغاز شد

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) با تلاوت هادی موحدی امین نفر اول مسابقات بین المللی قرآن سال ۱۴۰۰ آغاز شد که آیات پایانی سوره اسرا در وصف قرآن را تلاوت کرد.

در این مراسم فیلمی از فعالیت های انجام شده در دو ماه اخیر برای برپایی نمایشگاه قرآن پخش شد. همچنین سیدمحمد حسینی ذاکر نوجوان که در مسابقات استعدادیابی مداحی وجیها بالحسین کشور عراق هنرنمایی کرده بود، در مدح کریم اهل بیت به مولودخوانی پرداخت.

تقدیر از محمدرضا جاهدی نیا حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان در سی و هشتمین مسابقات بین المللی قرآن یکی دیگر از برنامه های این افتتاحیه بود.

سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیگر برنامه بزرگترین رویداد قرآنی کشور است که پس از وقفه دو ساله به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری، در مصلای امام خمینی ره آغاز به کار کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و برخی از شخصیت های کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان موسسات و نهادهای قرآنی در این مراسم حضور دارند.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر با ارائه گزارشی از روند دو ماهه برنامه ریزی برای هر چه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه گفته بود: نمایشگاه امسال در ۴۰ هزار متر مربع و در ۴۵ بخش تشکیل شده است. 

وی افزود: نمایشگاه با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» به فرهنگ امید و آرامش قرآنی می پردازد و قرار است با همکاری نهادها و موسسات بیش از ۸۰ نوآوری و خلاقیت در نمایشگاه امسال ارائه شود.

رییس بیست و نهمین نمایشگاه قرآن افزود: ده ها سرفصل امید بخش و صدها آیه امید آفرین قرآن مبنای کار همه بخش های این نمایشگاه است. 

معاون وزیر فرهنگ با ارائه توضیحاتی درباره هر یک از بخش های نمایشگاه گفت: یکی از فضاهای مورد توجه در نمایشگاه امسال توجه به ابعاد قرآنی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب است که تحت عنوان امین قرآنی رهبر قرآنی به آن پرداخته می شود و بخش فرهنگ دانش بنیان و فضای سایبری و مجازی با کار جهادی دوستان لبیکی به شعال سال رهبر انقلاب است. 

به گفته معاف جلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهوری، معرفی خادمان نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، پویش ستاره های زمین برای ترویج جلسات خانگی قرآن، مشاوره های قرآن بنیان، برپایی ۲۰ وبینار در سطح بین المللی، برگزاری همایش موسسات قرآنی و رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن از مهمترین برنامه های این نمایشگاه است.

بخش باغ آیات برای کودکان، بخش مسجدجامعه پرداز و تمدن ساز، بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی با حضور دارندگان نشان های یک هنری صنایع دستی، بخش نشر مکتوب و دیجیتال با حضور ۱۰۰ ناشر مرتبط با قرآن و عترت، بخش نهادهای دولتی و حاکمیتی، بخش نهادها و موسسات مردمی قرآنی و بخش عفاف و حجاب از مهمترین بخش های نمایشگاه امسال است. البته بن‌های حمایتی و تخفیفی به موسسات و فعالان قرآنی نیز اختصاص می یابد.

همچنین می توان به بخش های دانشگاهی، سفیران دعوت، آموزش های نوین و راه یافتگان اشاره کرد و علاقه مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، می توانند به شکل مجازی از این نمایشگاه بهره ببرند و قرار است برای اولین بار تلویزیون اینترنتتی بر بستر برخی رسانه ها ایجاد شود و محافل و نشست هایی که در نمایشگاه برگزار می شود، در فضای مجازی قابل استفاده باشد.

هماهنگی های لازم با شرکت واحد و مترو برای جابجایی بازدیدکنندگان صورت گرفته و تلاش شده تا همزمان با برپایی نمایشگاه در هنگام اذان مغرب چندین هزار بسته افطاری ساده توزیع شود.

غرفه های بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به مدت دو هفته تا جمعه نهم اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقه مندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است. البته با توجه به همزمانی برگزاری نمایشگاه با شب‌های احیا، قرار است حدود یک تا یک و نیم ساعت غرفه های نمایشگاه به فعالیت خود پایان ‌دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.