×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | بیش از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری فارس، در اقتصاد ایران علاوه بر فرارهای مالیاتی کلان، میزان معافیت‌های مالیاتی نیز اعداد و ارقام بالایی دارد. یکی از این معافیت‌های مالیاتی مربوط به «مالیات بر بهره بانک‌ها و انواع اوراق» است. در واقع سود اضافه شده به سپرده‌هایی بانکی نیز نوعی کسب درآمد محسوب شده که باید از آن مالیات گرفته شود. وقتی از بخش‌های مولد اقتصاد که باعث رشد اقتصادی در کشور می‌شوند مالیات اخذ می‎شود؛ به دور از منطق است که از بازارهای پولی که رقیب بخش مولد نیز هستند مالیات گرفته نشود. در نتیجه، ضرورت دارد که بحث ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی در دستورکار دولت قرار گیرد.

در این راستا، علی وقف‌چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ضرورت ساماندهی مالیاتی در کشور گفت: در حال حاضر سازوکار اعطای یارانه و اخذ مالیات در کشور به نفع طبقات برخوردار است و این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی در کشور شده است. ما به جای اینکه مالیات و درآمد را براساس سرانه تقسیم کنیم، براساس میزان برخورداری تقسیم کردیم. یعنی هر کسی هر چقدر امکانات و توانمندی بیشتری دارد به همان میزان از بیت المال سهم بیشتری می­برد.

وی ادامه داد: به نظرم تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود این است که سازوکار اخذ مالیات اصلاح شود. با توجه به کسری بودجه دولت ما منابع درآمدی موجود را به صورت مکتوب به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم و گفتیم که ما منابع زیادی برای درآمد مالیاتی داریم که از جمله آن مالیات بر خانه‌های خالی است.

*معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی، ضدتولید داخلی است

وقف‌چی با اشاره به معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی گفت: موضوع بعدی که می­توانست منبع خوبی برای درآمد دولت شود، مالیات بر سود سپرده‌های بانکی بود. ما معتقدیم که این حجم از سپرده‌ها در بانک غیرمنطقی است و هر چه میزان سپرده‌ها در بانک‌ها بیشتر باشد باعث رکود اقتصادی می‌شود. همه باید تلاش کنیم این سرمایه وارد چرخه تولید شود. در نتیجه از یک طرف باید مشوق هایی تعریف کنیم که مردم سپرده‌های خود را به سمت تولید ببرند و از طرفی باید از سپرده‌ها مالیات بگیریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: مضاف اینکه ما وقتی سود ۲۰ درصدی به سپرده‌ها می­دهیم و در مقابل برای تولید کننده یک درصد هم تضمین سود نداریم این نشان دهنده این است که رویکرد ما حمایت از تولید نیست. معتقدیم هستیم از طریق اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی می­توان برای دولت درآمد خوبی ایجاد کرد تا این کسری بودجه جبران شود. البته باید این اقدامات با ملاحظات خاص خودش انجام شود.

وی در پایان گفت: رقم فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار زیاد است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که امیدواریم دولت از اختیاراتی که مجلس داده به خوبی استفاده کند و جلوی این فرارها را بگیرد. متاسفانه تبعیض مالیاتی در کشور به گونه‌ای است که کارمندان دولت و معلمان و دهک‌های پایین که درآمد چندانی ندارند تمام مالیاتشان را میدهند ولی از کسانی که درآمد میلیاردی دارند مالیات اخذ نمی‌شود و فرار مالیاتی می‌کنند. ما معتقدیم این فرار مالیاتی کوتاهی سازمان مالیاتی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.