×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بیمارستان تامین اجتماعی رازی قزوین در کنترل عفونت بی رقیب است

تجارت گردان | بیمارستان تامین اجتماعی رازی قزوین در کنترل عفونت بی رقیب است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، بیمارستان تامین اجتماعی رازی قزوین با کسب رتبه اول در بین کل بیمارستانهای کشور اعم از دانشگاهی، تامین اجتماعی و خصوصی در کنترل عفونت های بیمارستان بی‌رقیب است.  اقدامات اصلاحی، پیشگیرانه و مداخله‌ای،  توجه دقیق به موارد گزارش شده عفونت در فواصل زمانی مشخص شده و حساس کردن کلیه پرسنل در تمامی سطوح شغلی و توجه مدیران ارشد این بیمارستان به این مسئله به ظاهر ساده اما مهم، از مواردی است که باعث شده تا این بیمارستان بتواند این رتبه با ارزش را کسب نماید.
گفتگو می کنم با رئیس بیمارستان رازی درباره مواجه شدن با عفونت بیمارستانی و نحوه کنترل آن
آقای دکتر مخلوقی اهمیت کنترل عفونت بیمارستانی را از چه زمانی احساس کردید و دغدغه آن را داشتید؟

تاریخچه عفونت های بیمارستانی به سال‌ها قبل برمی گردد. در قرن هجدهم میلادی زنان فقیر بعد از زایمان در زایشگاه ها دچار تب، عفونت و مرگ و میر می‌شدند و همین امر باعث شد که اذهان گروه‌های پزشکی را به سمت عفونت‌های بیمارستانی معطوف سازد.
با کشف آنتی‌بیوتیک‌ها در قرن نوزدهم موضوع کنترل عفونت بیمارستانی مطرح و استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای دست جراحان و پرستاران محیط بیمارستانی و استفاده از آنتی بیوتیک ها مورد توجه جدی قرار گرفت.
به تبع اقدامات جهانی در ایران نیز بحث کنترل عفونت های بیمارستانی در قرن بیستم به طور جدی مطرح و نظام کنترل عفونت بیمارستانی در سال های دهه هشتاد هجری شمسی در ایران تدوین و ابلاغ شد که بیمارستان رازی به عنوان اولین بیمارستان استان قزوین با دعوت از متخصصین رشته های اپیدمیولوژی، عفونی و میکروبیولوژیست با تشکیل کمیته کنترل عفونت در سال ۸۳ به طور جدی کنترل عفونتهای بیمارستانی را مورد توجه واهتمام قرار داد.
این کمیته در چهار بخش به طور جدی وارد مطالعه آموزش پرسنل و بیماران، بررسی میدانی، برنامه ریزی عملیاتی و اقدامات بهبود و اصلاح گردید.
۱-  آموزش پزشکان و پرسنل و ارتقاء بهداشت فردی در بیمارستان رازی.
۲-  تعیین تیم کنترل عفونت بیمارستان، برنامه ریزی و مدیریت امور کنترل عفونت.
۳- ارتقاء بهداشت محیط و کنترل عفونت بیمارستان در سطح تجهیزات و محیط.
۴-  شناسایی فعال عفونت های بیمارستانی و برنامه‌ریزی جلوگیری از تکرار
در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی تعداد بیمارانی که در بیمارستان درگیر عفونت می شوند توسط پرسنل بخش ها شناسایی شده و نیز در خصوص کلیه بیمارانی که در بیمارستان به هر دلیلی بستری شده و ترخیص شده ‌اند پیگیری روند درمان به صورت تلفنی از ۷ تا ۱۰ روز پس از ترخیص آغاز می گردد.
به این صورت که با بیمار تماس تلفنی برقرار می شود و درباره بهبود زخم و یا محل عمل جراحی ، داشتن و یا نداشتن تب و یا هر نوع عفونتی از وی سوال می گردد و اگر بیمار مشکل داشته باشد با توجه به فرایند های مشخص شده پیگیری های بعدی انجام می گردد.
از مزایای تماس تلفنی با بیماران پس از ترخیص این است که علاوه بر پایش کنترل عفونت های بیمارستانی می‌توان به میزان رضایتمندی بیماران بستری شده و نقاط قوت و ضعفی که در ارائه خدمت درمانی وجود دارد دست پیدا کرد.
بیماریابی به صورت ماهیانه در کلیه بخش ها با هدف تلاش در جهت کاهش تعداد موارد، مورد پایش قرار می‌گیرد.
کمی از اقداماتی که در جهت کاهش عفونت های ناشی از زخم جراحی انجام می دهید و بفرمایید؟

محل مشخصی در تمامی بخش‌ها برای پکینگ وسایل استریل در نظر گرفته شده و آزمایش های لازم بر روی وسایل و ست های شسته شده انجام می شود . مناطق استریل و تمیز جدا گردیده و پایش مداوم بر روی شستشوی دست کادر درمان انجام می‌شود. تیم‌های کنترل عفونت فعالانه بازدیدهای دوره‌ای بر اساس چک لیست های طراحی شده از بخش‌ها دارند که بر اساس آن نتایج را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این اقدامات مداخله‌ای در بخش‌هایی مانند icu که بیمار تحرک کافی ندارد و مدت طولانی در بستر بیماری می باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند، همینطور توجه به  عفونت های ادراری در کلیه بخش های بستری.
در نهایت کنترل و تحلیل عفونت‌های بیمارستانی به تفکیک بخش ها و به طور ماهیانه ، سه ماهه و شش ماهه انجام می‌شود در صورت وجود عدم انطباق و تکرارشونده نسبت به بررسی علمی و ارائه راهکار اقدام گردیده و نتایج حاصل از کشت میکرو بی از سطوح طبق جدول بررسی می گردد و اطلاعات حاصل از درصد مقاومت‌های کشت ‌های بیمارستان و حساسیت آنتی بیوتیکی به پزشکان بیمارستان ارائه می گردد.
و کلام آخر
کنترل عفونت بیمارستانی از موضوعات بسیار مهم بیمارستانها است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مشارکت جدی کلیه پرسنل خدمات، بهیار، پزشک، پرستار و … را می‌طلبد و تنها به تیم مدیریت اجرایی و مسئول کنترل عفونت بیمارستانی محدود نمی گردد کنترل عفونتهای بیمارستانی اقدامی است متداول و بی وقفه که پایانی برای آن نیست و ما هم باید همواره در کنار تصمیمات خود این امر مهم را مدنظر داشته باشیم و تا زمانی که بیمار بر روی تخت های بیمارستانی بستری باشد باید به کنترل عفونت بیمارستانی فکر کرد و برای پیشگیری از عفونت چاره اندیشید. همکاران درمانی بیمارستان با تمام قوا و تلاش شبانه‌روزی به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌دهند و تیم مدیریت اجرایی این بیمارستان نیز هدفی جز رضایتمندی بیماران بستری شده در بیمارستان ندارد.

گزارش از: حمیده رسولی رئیس روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی قزوین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.