×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تاثیر امضای توافقنامه تجارت آزاد بر تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا/ توافق از شهریور سال آینده عملیاتی می‌شود

علی‌رضا پیمان پاک در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جزییات موافقنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: ۹۰ درصد کالاها در لاین سبز قرار گرفتند و تعرفه این کالاها که حدود ۸ هزار قلم کالاست صفر شد و فقط ۱۰ درصد کالاها تعرفه طبق روال گذشته دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه روس‌ها تاحدودی تعرفه‌های بیشتری برای کالاهای ایران ثبت کردند، افزود: در یک سال گذشته معاونت‌های مختلف وزارتخانه صمت با ادارات کل تخصصی و تیم‌های مذاکره کننده جلسه برگزار کردند و ما تلاش کردیم که بخش‌ خصوصی را درگیر و از آنها نظرخواهی کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر نقش‌آفرینی ایران در صنایع خرد کشورهای اوراسیا، تصریح کرد: کشورهای عضو اوراسیا در صنایع خرد و متوسط مانند پوشاک، صنایع غذایی، قطعات و تجهیزات، تجهیزات پزشکی و دارو صاحب برند نیستند اما در حوزه‌های دیگر مانند روغن خام، کالاهای اساسی، زغال سنگ، ورق و سنگ آهن دارای قوت هستند و ما می‌توانیم در این حوزه‌ها از آنها بهره بگیریم.

به گفته پیمان‌پاک؛ موافقت‌نامه اوراسیا اولین تجربه ایران در زمینه تدوین تجارت آزاد منطقه‌ای است و پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زمینه مناسبی برای رشد صادرات را فراهم می‌کند؛ کشورهای اوراسیا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار کالا  وارد می‌کنند و ایران در همه حوزه‌های که آنها نیاز دارند دارای مزیت هستند و در مجموع بازار خوبی پیشروی ما قرار گرفته است و می‌توانیم در شرایط محدودیت‌های که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده است مواد اولیه و نهاده‌ها را با نرخ مناسب تهیه کنیم.

این مقام مسئول در پایان این موافقت را‌ بین وزارت‌خانه‌ها دانست و افزود: این موافقت‌نامه بین وزارتخانه‌های بازرگانی کشورهای اوراسیا مصوب شده است سپس در دولت‌ها و در نهایت در مجالس این کشورها تصویب خواهد شد و به نظر می‌رسد در شهریور سال آینده عملیاتی شود.

خودرو ایرانی امکان رقابت را از دست داد

همچنین در این رابطه کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به موافقت‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: ۹۰ درصد  کالاها در لیست سبز تجاری قرار گرفتند و تعرفه این کالاها صفر درصد شد. اینگونه هزینه‌های تجارت کاهش و ما مزیت‌های بیشتری نسبت به رقبای تجاری خود در بازار کشورهای اوراسیا کسب می‌کنیم و بازار برای محصولات ایرانی رقابتی‌ می‌شوند.

وی با اشاره به اعمال تعرفه ترجیحی در سال ۹۸ و افزایشی شدن روند صادرات، افزود: این احتمال وجود دارد که تا پایان سال حجم تجارت ایران و روسیه به عدد پنج میلیارد دلار نزدیک شود؛ این احتمال وجود دارد در ۳ تا ۴ سال آینده تجارت ما به عدد ۱۰ میلیارد دلار نیز برسد مشروط بر اینکه در روند تجارت این دو کشور اختلالی ایجاد نشود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در ایران، افزود: اگر قرار است شاهد توسعه تجارت در منطقه باشیم باید به همان میزان امکانات توسعه حمل‌و نقل را فراهم کنیم و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه هستیم.

میرکریمی ادامه داد: در سال ۹۷ تجارت ایران و روسیه حدود ۲۷۰ میلیون دلار بود اما بعد از در نظر گرفتن تعرفه تدریجی یک سال بعد ۶۱ درصد رشد صادرات را تجربه کردیم و تجارت ما به ۴۷۳ میلیون دلار رسید؛ حتی تهدید کرونا نیز روند توسعه تجارت را متوقف نکرد و امیدواریم در سال جاری رکود تجارت ایران و روسیه شکسته شود.

این فعال اقتصادی ایران را کشور صادرات محوری ندانست و افزود: اسناد بالادستی بر سیاست توسعه صادرات تمرکز دارند اما مقررات اجرایی بر این موضوع صحه نمی‌گذارد و صادرات ما تحت شعاع تصمیمات ستاد تنظیم بازار قرار دارد و هرجا قیمت یک محصول و نهاده بالا برود مانع صادرات می‌شوند این در حالیست که تورم ناشی از صادرات نیست و کسری بودجه دولت، رشد نقدینگی و اختلال در سیستم بانکی موجد تورم است اما متاسفانه وزارتخانه‌ها تصمیمات لحظه‌ای برای توقف صادرات می‌گیرند اما این موافقت‌نامه‌ها تصمیمات لحظه‌ای را محدود می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موافقت‌نامه امکان صادرات مجدد کالاهای ایرانی از کشور اوراسیا به سایر نقاط را فراهم می‌کند؟ گفت: این اتفاق در حال رخ دادن است و این موافقنامه‌ها به تسریع این فرآیند کمک خواهند کرد.

میرکریمی با بیان اینکه تجارت در حوزه اوراسیا برای صنایع کوچک و متوسط مناسب است، تصریح کرد: صادرات مواد معدنی و پتروشیمی در این حوزه‌ها کاربرد ندارد اما بازار این کشورها در صنایع خرد مناسب هستند. نیمه اول ۱۴۰۲ حدود ۹۰ درصد کالاها تعرفه آنها صفر خواهد شد.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه تولید و صنعت خودرو نیز با این کشورها موافقت‌نامه‌های امضا شده است؟ گفت: در سال‌های گذشته تولید مشترک خودرو با روسیه داشتیم و خودروهای تجاری در ایران مونتاژ می‌شد و حتی سابقه صادرات نیز داریم. اما در شرایط فعلی خودروهای ایرانی امکان رقابت با خودروهای چینی را ندارند  اما بازار قطعات خودرو بازار کماکان برای ما وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.