×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تاثیر مثبت ادامه دامنه نوسان ۵ درصدی بر معاملات بازار سرمایه

تجارت گردان | تاثیر مثبت ادامه دامنه نوسان ۵ درصدی بر معاملات بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمود آقایی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر عدم تغییر دامنه نوسان سهام شرکت‌ها در بورس و فرابور، افزود: با این تصمیم یکی از ریسک‌های بازار سهام از سر تالار شیشه‌ای کنار رفت؛ چرا که طی چند روز گذشته یکی از عوامل افت شاخص و کاهش قیمت سهام شرکت‌ها فشار فروش ناشی از ترس سهامداران از کاهش دامنه نوسان بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:  با وجودی که بهره گیری از ابزارهایی همچون تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مختصات بازار سرمایه ما، در مواقع و شرایط مختلف قابل استفاده و دفاع است، اما متولیان این بازار نباید به ورود نقدینگی به بازار سهام به عنوان تهدید نگاه کنند.

وی اضافه کرد: سالیان سال است که آرزو می‌کنیم نقدینگی بجای حضور در بازارهای مانند خودرو، ارز، سکه و مسکن به سمت بازار سرمایه بیاید، اما حالا که این اتفاق افتاده است، برنامه‌ای برای آن نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که هر نوع اقدامی که موجب ترساندن نقدینگی در این بازار می شود، فرار پول از این بازار و هجوم آن به سمت سایر بازارها را به همراه دارد،  تصریح کرد: افزایش عرضه‌های اولیه و بالا بردن سهام شناور شرکت‌ها از جمله راهکارهایی است که موجب متعادل شدن معاملات و حفظ نقدینگی در بازار سهام می‌شود.

وی همچنین عرضه و تقاضا را یکی از مزایا و برتری‌های بازار سهام نسبت به سایر بازارها ذکر کرد و افزود: تغییر دامنه نوسان مصداق کامل دخالت نهاد ناظر در سازوکار دادوستدها و عرضه و تقاضای بازار است، بر این اساس امیدواریم در آینده با دقت‌نظر بیشتری تصمیم‌ها و تغییرات بازار سهام بررسی و اعمال شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع با توجه به تاکید شورای عالی بورس مبنی بر حفظ دامنه نوسان کنونی و عدم تغییر آن، بنظر می‌رسد در کنار عواملی چون بهبود تدریجی قیمت جهانی نفت و پایان تسویه اعتباری شرکت‌ها، در روزهای باقی‌مانده از سال شاهد فروکش کردن فشار فروش در بورس و فرابورس بوده و شاخص بورس و کلیت بازار سهام به روند صعودی خود بازگردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.