×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تاریخچه تقابل‌های ایران و سوریه/ سوری‌ها به دنبال شکستن طلسم ۴۸ ساله

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار از دور برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۱۹:۳۰ روز سه‌شنبه در اردن به مصاف سوریه می‌رود که در بازی رفت موفق شده بوده بود با تک گل علیرضا جهانبخش سوریه را شکست دهد. این دو تیم مجموعا ۲۹ بار به مصاف هم رفتند که سوری‌ها تنها یک بار توانستند ایران را شکست دهند و ۱۷ بار هم برابر تیم ملی شکست خورده‌اند.

در این ۲۹ بازی، ایران ۴۷ گل و سوریه ۱۵ گل به ثمر رسانده‌اند. دو تیم نخستین بار در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در ورزشگاه امجدیده تهران و در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ به مصاف هم رفتند که تیم ملی فوتبال ایران با گلزنی اکبر کارگرجم موفق شد مهمانش را شکست دهد. بهترین پیروزی ایران مربوط به سال ۱۳۸۳ می شود که تیم ملی با نتیجه ۷ بر یک و با گل‌های علی دایی، علیرضا نیکبخت، محمد نصرتی، آرش برهانی(۲گل) علی کریمی و فرهاد مجیدی حریفش را شکست داد. علی دایی با ۴ گل زده، بهترین گلزن تاریخ تقابل‌های دو تیم است و انس ساری و ماهر سعید با دو گل زده، بهترین گلزنان سوری‌ها برابر ایران هستند.

تیم ملی سوریه در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ در سال ۱۳۵۶ حاضر نشد برابر ایران قرار بگیرد که طبق قانون آن زمان، بازی ۲ بر صفر به سود ایران اعلام شد. این دو تیم یک بار هم در بازی‌های غرب آسیا (این مسابقات متفاوت از رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا بود) به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید اما به دلیل این که فیفا این مسابقات را به رسمیت نشناخت، جزو آمارهای رسمی دو تیم به حساب نمی‌آید. الهیار صیادمنش با گلزنی در بازی شانزدهم خرداد ۱۳۹۸ با ۱۷ سال و ۳۷ روز، جوان‌ترین گلزن تقابل‌های دو تیم به حساب می‌آید.

در سال ۱۳۹۶ و در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، تیم ملی در حالی در آخرین بازی مقدماتی به مصاف سوریه رفت که در صورت بسته ماندن دروازه بیرانوند در آن دیدار، تیم ملی بدون گل خورده در ۱۰ بازی راهی جام جهانی می‌شد اما گل‌های ناصر حاج محمد و عمر السوما باعث شد تا دو تیم به تساوی ۲ بر ۲ برسند و بیرانوند در بسته نگه داشتن دروازه خود در دهمین بازی متوالی ناکام بماند.

تنها پیروزی سوریه برابر ایران در سال ۱۳۵۲ رقم خورد که آن‌ها موفق شدند با گل عبدالغنی تاتیش در ورزشگاه امجدیه ایران را شکست دهد. این دو در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۳ بار به مصاف هم رفتند که ۶ برد سهم ایران و یک برد سهم سوریه بوده و باقی بازی‌ها نیز به تساوی منتهی شده است.

دیدار روز سه‌شنبه دو تیم به دلیل مسائل امنیتی کشور سوریه، در امان اردن برگزار می‌شود. تاکنون دو تیم ۷ بار در کشور بی‌طرف به مصاف هم رفتند که ایران ۴ بار به پیروزی رسیده و ۳ بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. همچنین در ۷ بازی که به میزبانی کشور سوریه برگزار شده، تیم ملی ۵ بار با برد از زمین خارج شده و دو بار هم بازی‌ها به تساوی کشیده شده است.

در مجموع ۲۹ دیدار دو تیم، ۲۸ بازیکن ایرانی موفق به زدن گل به سوری‌ها شده‌اند و ۱۳ بازیکن مختلف سوریه نیز موفق به گلزنی برابر تیم ملی شده‌اند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.