×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تامین خوراک و برنامه ریزی بلند مدت برای پایداری تولید 

سپهدار انصاری نیک در سومین روز از هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست مهمان  برنامه «به قله نزدیکیم» در غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود و با اشاره به نقش و جایگاه صنعت پتروشیمی در عرصه اقتصادی کشور پیشینه ای از پتروشیمی بندر امام را بیان کرد. انصاری نیک با اشاره به سابقه قرارداد ایران با ژاپنی ها برای ساخت این پتروشیمی در ۵۰ سال قبل، گفت: قرار بود ایران و ژاپن در سال ۱۳۵۲ پتروشیمی بندر امام را پایه گذاری کنند و توافقی هم در این زمینه منعقد می شود اما با وقوع انقلاب اسلامی و در ادامه جنگ تحمیلی ژاپنی ها از ادامه همکاری با ایران ناامید و از این مشارکت پر سود خارج می شوند. 

انصاری نیک افزود: پس از آن این مجموعه با مشقات بسیار با تلاش و مجاهدت نیروهای ایرانی بازسازی و در سال ۱۳۶۹ وارد مدار شده و در ۱۳۷۳ کل مجتمع راه اندازی می شود. ژاپنی ها که در آن زمان رقابت سنگینی با اروپایی ها و امریکایی ها برای حضور در بازار منطقه داشتند تحلیل اشتباه و خروج از این قرارداد را یک خسارت بزرگ می دانند و هنوز هم برایشان مایه افسوس است که حضور در پتروشیمی بندر امام را از دست دادند. 

وی با بیان اینکه امسال پنجاهمین سال تاسیس پتروشیمی بندر امام را جشن می گیریم، گفت: پتروشیمی بندر امام در این سالها علاوه بر تولید و صادرات و حضور در بازارهای داخلی و خارجی ، بر افزایش کیفیت زندگی تعداد زیادی از کارکنان و خانواده هایشان و مردم استان و شهروندان حاشیه مجتمع اثر داشته است. در عین حال پتروشیمی بندر امام برنامه های مدون و مفصلی را در قابلت مسئولیت های اجتماعی اجرا می کند و خود را نسبت همراهی با ارگانهای استانی موظف می داند. 

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام یکی از راه های مهم برای حفظ این میراث ارزشمند را ایجاد ” بندر امام نوین” اعلام کرد و افزود: برنامه توسعه ای را تحت عنوان “بندر امام نوین ” طرح ریزی کرده ایم که در قالب آن طی ۵ تا ۷ سال آینده نوسازی و توسعه را با اهداف کمی و کیفی دنبال می کنیم. بر این اساس رسیدن به ۳ میلیون تن افزایش ظرفیت محصولات، افزایش ۱٫۵ میلیارد دلاری ارزش محصولات و افزایش تعداد محصولات از ۳۱ مورد فعلی به ۴۰ مورد در دستور کار این برنامه توسعه ای قرار دارد. 

انصاری نیک با تاکید بر اینکه بالغ بر ۹۰ درصد بخش های مهندسی ، ساخت  و خدمات راه اندازی و تولید این بخشهای توسعه ای به شرکت های ایرانی سپرده می شود، افزود: با کمک گرفتن از شرکت های فناور و دانش بنیان بسیاری از بخش های فناورانه پروژه ها شامل کمپرسورها ، توربین ها، پمپ های پیچیده و برج ها توسط مجموعه ها ایرانی اجرا می شود و می توان گفت حدود ۸۰ درصد از این بخشها را سازندگان ایرانی اجرا خواهند کرد. 

وی در رابطه با پروژه هویزه خلیج فارس که خوراک آن از گازهای همراه میادین غرب کارون تامین می شود هم گفت : محصول ان جی ال که متناسب با شرایط پتروشیمی بندر امام است دریافت می شود. عملکرد این واحد که با سرمایه گذاری خودمان راه اندازی شده مستقیما روی افزایش تولید بندر امام تاثیر دارد و هم اکنون روزانه ۱۶ هزار بشکه افزایش دریافت خوراک داشته ایم که تاثیر ملموسی بر میزان تولیدات پتروشیمی بندر امام داشته است. می توان در مجموع گفت که حدود ۲۵ درصد به خوراک دریافتی پتروشیمی بندر امام اضافه شده است. 

انصاری نیک افزود: در شرایطی که طی ده سال اخیر با کمبود خوراک مواجه بوده ایم ،اجرای این پروژه و دسترسی به خوراک از این طریق ، پایداری خوراک را برای بندر امام به همراه دارد. در فاز بعدی پروژه هویزه خلیج فارس قرار است میزان خوراک ارسال شده از گازهای همراه نفت ، تا ۹۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند و این پشتوانه خوراک برای سهامداران پتروشیمی بندر امام یک دستاورد بزرگ محسوب می شود. در عین حال در کنار دستاورد اقتصادی این پروژه برای کشور ، موتور توسعه ای بندر امام را یکبار دیگر تقویت می کند تا دوباره به دوران شکوفایی و اوج خود برگردد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.