×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تاکید مدیرعامل مپنا بر حل مشکلات روز کشور از مسیر تعامل دانشگاهیان و حوزه صنعت

سی و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران و نهمین همایش صنعت نیروگاهی ایران روز نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و جمع کثیری از مدیران، دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه مهندسی و نیروگاهی برگزار شد.

عباس علی آبادی با ابراز خرسندی از برگزاری کنفرانس‌های مهندسی مکانیک و صنعت نیروگاهی به صورت همزمان، این رویداد را فرصت مناسبی برای ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات کشور دانست و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و گره‌های کشور که هر روز نیز بزرگتر می‌شود موضوع انرژی و اقتصاد آن است.

او در ادامه با ارائه آمار و ارقام این حوزه افزود: در کشوری مثل آلمان هر کیلو وات ساعت برق ۳۵ سنت و هر متر مکعب بنزین ۲ یورو است. اما در کشور ما این ارقام متفاوت است.

او با اشاره به برخی راه حل‌های این حوزه گفت: سال‌هاست که این مسئله در کشور نقد می‌شود. راه حل‌هایی هم وجود دارد که بررسی نمی‌شود. باید کاری کنیم مصرف کننده‌ بتواند همچون کالایی قابل مبادله از سهمیه برق خود استفاده کند، با با توسعه خودرو برقی با استفاده از برق خورشیدی به شهروندانی که به این شکل در سوخت صرفه جویی کرده‌اند معادل یا سهمیه‌ای قابل مبادله ارائه شود.

رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران در ادامه با تاکید بر وخامت حوزه آب در کشور، استفاده بی‌رویه و غیرعلمی از آب را در حوزه کشاورزی و بسیاری موارد دیگر نقد کرد و از مهندسان و نخبگان خواستار ارائه راه‌حل‌های کارآمد شد و افزود: مهندسان مکانیک می‌بایست با علم خود راهکارهای عملی و اجرایی در این امور ارائه کنند. همچنین کنفرانس‌ها را باید تبدیل به رویدادهایی علمی و عملی کنیم که زمینه بررسی مشکلات روز کشور باشد.

علی‌آبادی سهم ایران را از نظر رتبه علمی جهان ۲درصد و در مهندسی مکانیک ۳/۴۲ درصد عنوان و مشارکت این بخش از جامعه علمی را در حل معضلات کشور بااهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم شاهد بکارگیری پیشرفت‌های علمی در رفع نیازهای ملی باشیم.

مدیرعامل گروه مپنا در پایان سخنان خود پدیده مهاجرت نخبگان کشور را مسئله مهمی توصیف کرد که نباید به آن عادت کرد و با تاکید بر لزوم ریشه یابی این معضل تصریح کرد: ما در گروه مپنا تلاش کرده‌ایم جاذبه‌هایی برای نخبگان کشور فراهم آوریم و به این شکل بیش از ۶هزار نخبه کشور در این گروه مشغول به کار هستند. وجود کنفرانس‌هایی مثل این نیز می‌تواند زمینه تعامل صنعتی‌ها و دانشگاهیان را فراهم کند و فرصت خوبی است که با این تعاملات دانشگاهیان هرچه بیشتر جذب صنعت کشور شوند.

در ادامه این مراسم، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با اشاره به تاریخچه صنعت نیروگاهی در ایران گفت: صنعت نیروگاهی کشور طی سال‌ها در ایران ریشه دارد. در زمان انقلاب ظرفیت نیروگاهی کشور ۷هزار مگاوات بود، در حال حاضر بیش از ۹۱هزار مگاوات است که از این میزان بیشتر از نیمی از آن داخل کشور و به دست توانای متخصصین ایرانی در شرکت مپنا ساخته شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.