×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تاکید موگرینی بر پایبندی قوی به برجام

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل ازصداوسیما از نیویورک؛ فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه چهار بعلاوه یک و ایران در نیویورک گفت: از تلاش هایی که برای باز کردن کانال های تماس صورت گرفت، استقبال می کنیم. شرکت کنندگان در نشست امروز بر پایبندی قوی خود به برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند. موگرینی گفت: شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ آن را تصویب کرد، همچنان عامل اساسی برای منع اشاعه هسته‌ای و دستاورد بزرگی برای دیپلماسی چندجانبه است.
موگرینی افزود: وزرا بر اهمیت اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک از سوی همه طرف‌ها تأکید کردند. آن‌ها بر اراده خود برای ادامه همه تلاش‌ها به منظور حفظ این توافقنامه که به سود همه طرف هاست، تأکید کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به بدعهدی اروپایی ها در عمل به تعهداتشان بار دیگر از ایران خواست در عمل به سیاست کاستن از تعهدات برجامی بازنگری کند.
موگرینی در ادامه صحبتهایش در پایان نشست کشورهای عضو گروه چهار بعلاوه یک و ایران در نیویورک، در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به تلاش های صورت گرفته در این هفته، به برگزاری نشست بین ایران و آمریکا نزدیک شده ایم؟ گفت: درباره احتمال برگزاری دیدارها اظهارنظر نخواهم کرد، زیرا بخشی از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست. ما تسهیل کننده و ضامن برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. اما درباره تحولات می توانم بگویم، به اعتقاد من، ما همواره از تلاش ها برای باز کردن کانال های گفتگو استقبال می کنیم. کاملا روشن است که هر اقدامی که مبتنی بر احترام کامل به توافقنامه هسته ای باشد و بتوان براساس آن عمل کرد، اقدامی است که کاملا از آن استقبال می کنیم. اما روشن است که آن چارچوب متفاوت است و در نشستی که امروز برگزار شد همه شرکت کنندگان در موضع خود با صراحت بر پایبندی قوی خود به برجام تاکید کردند. این توافقنامه وجود دارد و ما به همکاری و تلاش برای تحقق یک هدف یعنی حفظ این توافقنامه، ادامه خواهیم داد. البته ما چالش ها را نادیده نمی گیریم. همانطور که می دانید، دو پایه توافقنامه، پایبندی هسته ای و جنبه اقتصادی مربوط به آن درباره لغو تحریم هاست. ما با توجه به این دو پایه توافقنامه، اراده جدی داریم که این توافقنامه را حفظ کنیم. این موضوع را پنهان نمی کنم که دشواری های زیادی در این راه وجود دارد. ما امروز در این باره گفتگو کردیم و به تلاش برای حفظ توافقنامه هسته ای و عبور از دشواری هایی که با آنها روبرو هستیم، ادامه خواهیم داد. همتای انگلیسی ما مجبور شد به لندن بازگردد و در نشست امروز حضور نداشت.
موگرینی افزود: گام هایی که ایران برداشته است، برگشت پذیر است. ما بارها از ایران خواسته ایم که با بازنگری در تصمیماتش، به تعهدات کامل به توافقنامه بازگردد، زیرا این اقدام به سود همه است. اجازه بدهید که بار دیگر تأکید کنم این اقدام از نظر امنیتی به سود همه ما و از نظر اقتصادی به سود ایران است. امیدوارم این منطق حاکم باشد و نشست امروز به حفظ توافقنامه در آینده کمک کند. نشست ۴+۱ در نیویورکنشست فوق العاده گروه ۴+۱ در سطح وزرای خارجه برگزار شد. اعضا در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر خواهند کرد. محل نشست در سازمان ملل و در حاشیه مجمع عمومی است.

ظریف پیش از آغاز نشست: من همیشه به دیپلماسی امیدوار بوده اموزیر امور خارجه کشورمان پیش از شروع نشست فوق العاده برجام در نیویورک گفت: من همیشه به دیپلماسی امیدوار بوده ام و معتقدم دیپلماسی تنها راهکار ممکن است.
محمد جواد ظریف افزود: این جلسه باعث می شود موقعیت مان را بازبینی کنیم و ببینیم برای حفظ این دستاورد باید چه کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.