×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تایید آژانس بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در ایران

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شبکه خبر،در این بیانیه آمده است آژانس تایید می‌کند ۲۲ سانتریفیوژ IR-۴، یک سانتریفیوژ IR-۵ و ۳۰ سانتریفیوژ IR-۶ یا نصب شده‌اند یا در حال نصب هستند.

بنا بر این بیانیه، تمام سانتریفیوژ‌های نصب شده آماده گازدهی هستند، اما عملیات تزریق گاز هنوز انجام نشده است.

آژانس تاکید کرد: ایران در نامه‌ای به تاریخ ۸ سپتامبر به آژانس اطلاع داد لوله‌کشی‌های مربوط به دو خط تحقیق و توسعه برای نصب یک آبشار متشکل از ۱۶۴ سانتریفیوژ IR-۴ و یک آبشار متشکل از ۱۶۴ سانتریفیوژ IR-۲ m را مجددا نصب می‌کند.

پیش از این «لارنس نورمن»، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در توئیتی اعلام کرد روند نصب زنجیره متشکل از ۱۶۴ سانتریفیوژ نسل دوم در ایران آغاز شده است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، پیشتر در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفته بود راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر اساس بیانیه آژانس، در نشست ۵ روزه شورای حکام این سازمان مسائل ایمنی و تشعشات هسته‌ای، امنیت هسته‌ای، تقویت فعالیت آژانس مرتبط با علوم هسته‌ای، فناوری و برنامه‌های کاربردی، راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، درخواست پادمان در کره شمالی، اجرای توافقنامه پادمان در سوریه و درخواست پادمان در خاورمیانه بررسی خواهد شد.

آمریکا پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. با این حال ایران هنوز تحت تاثیر فشار‌های آمریکا قرار نگرفته است و اخیرا به طور رسمی آغاز گام سوم خود در کاهش تعهدات خود در برجام را در واکنش به عدم اقدام اروپا در مقابل نقض برجام از سوی واشنگتن در پیش گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.