×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه با واردات گاز از ترکمنستان

حمیدرضا صالحی نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ، درباره تأثیر انعقاد قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران و فواید این قرارداد برای کشور ما گفت: ترکمنستان کشوری است که ذخایر گازی خوبی در اختیار دارد اما ایران دومین کشور دارنده منابع گازی است. البته در گذشته هم از گاز ترکمنستان برای استفاده در فصل سرد سال و برای تأمین گاز شمال کشور استفاده می‌کردیم.

وی در ادامه افزود: اما در دولت قبل به دلیل بروز اتفاقاتی بین دو کشور این ارتباط گازی بین ما قطع شد و اما در بلند مدت انعقاد این قراردادهای گازی با توجه به اینکه ما کشوری هستیم که دارای مخازن بزرگ گازی هستیم، ترکمنستان به دلیل اینکه در منطقه‌ای قرار دارد که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد و به مسیرهای سهل الوصولی برای واردات صادرات گاز دسترسی ندارد چاره‌ای ندارد جز اینکه گازش را از کشور ما به سایر کشورها صادر کند.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: خیلی خوب است که ما بتوانیم با کشور ترکمنستان قرارداد استراتژیک بلند مدت برای واردات گاز ببندیم و بتوانیم اقدام به باز صادرات این گاز به سایر کشورها کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر این قرارداد برای یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال منعقد شود می‌تواند به ما کمک کند که به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم و نقشی قوی برای مدیریت حوزه گاز در منطقه داشته باشیم. از سوی دیگر ما در حوزه گاز در میدان پارس جنوبی دچار عقب افتادگی‌های شدیدی در زمینه سرمایه گذاری داریم و با توجه به اینکه با ناترازی گاز مواجه هستیم نمی‌توانیم اقدام به توسعه این میادین کنیم، اما با واردات گاز از سایر کشورها می‌توانیم این خلاء ناترازی گاز را حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما در زمستان‌ها علاوه بر استفاده از گاز در مصارف خانگی در شرکت‌های پتروشیمی و فولادی نیز به میزان زیادی مصرف گاز داریم به همین دلیل واردات گاز در مقطعی که ما ناترازی گاز داریم باعث می‌شود که به تولید ملی ضربه بخورد و علاوه بر این تولید ملی افزایش پیدا نکند و تولید ناخالص ملی ما با رشد مواجه نشود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: ما یک کشور صنعتی هستیم و بخش اعظمی از رشد ما وابسته به رشد صنعتی است از این جهت واردات گاز می‌تواند به ما در زمینه افزایش رشد صنعتی نیز کمک کند. ما باید قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را به صورت بلندمدت منعقد کنیم تا بتوانیم به اهداف استراتژیک خود در زمینه تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه برسیم.

صالحی افزود: علاوه بر این ما در انتقال گاز از جنوب به شمال کشور هزینه زیادی می‌پردازیم و در مسیر انتقال با هدر رفتن گاز نیز مواجه هستیم. در صورتی که اگر گاز از ترکمنستان وارد شود ما نیاز به انتقال گاز از جنوب کشور به شمال کشور نیستیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: مسئله بعدی ما این است که در میدان‌های گازی در یکی دو دهه گذشته سرمایه گذاری نکرده ایم، با این واردات گاز می‌توانیم گاز ترکمنستانی‌ها را صرف مصارف صنایع و پتروشیمی‌ها کنیم و از سوی دیگر توان خود را صرف توسعه میادین گازی کنیم تا ناترازی ما را برطرف کند.
صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: ولی ما به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گازی جهان نباید خودمان را به واردات از ترکمنستان وابسته کنیم، بلکه رویکرد ما باید این باشد که ما کشور بزرگ گازی هستیم و باید بتوانیم با سرمایه گذاری روی منابع و ذخایر گازی خودمان، جایگاه بالایی در بازیگری انرژی منطقه ایفا کنیم.

صالحی توضیح داد: برای رسیدن به هاب انرژی منطقه باید از این قرار داد به نحوی استفاده کنیم که هم بتوانیم اقدام به باز صادرات گاز کنیم و هم این گاز را در صنایع پایین دستی استفاده کنیم تا به این وسیله ارزش افزوده تولید کنیم تا درآمد صادراتی ما افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه بلند مدتی به ترکمنستان داشته باشیم خاطرنشان کرد: با این اقدامات است که ایران به عنوان هاب انرژی منطقه بی بدیل می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.