×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تجربه کشور هلند در مواجه با کرونا

تجارت گردان | تجربه کشور هلند در مواجه با کرونا

 مهدی رضاخانی – با نشانه هایی از تحت کنترل درآمدن ویروس کرونا در هلند سایت  با ۱۲ پرسش و پاسخ  درباره روش هلند در مواجه با این بیماری را ارایه و بررسی است. این سوالات به همراه پاسخ ها تقدیم می گردد.  

منبع خبری DutchNews.nl گزارش داد: چه تعداد از مردم هلند از با ابتلا به ویروس کوید ۱۹ جان خود از دست دادند؟

آمار رسمی درگذشتگان در ۱۷ آوریل ۳۴۵۹ نفر بوده است. به هرحال این آمار مربوط به مرگ افرادی بود که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده بود. کشورهای دیگر مانند آمریکا و بلژیک در آمارهایشان افراد مشکوک به کوید ۱۹ را که حتی آزمایش هم نشده بودند لحاظ کرده اند. آمارهای که در روز جمعه توسط آژانس ملی آمار CBS  منتشر شد نشان داد که آمار واقعی می تواند دو برابر آمار رسمی باشد. این ارقام مبتنی بر گواهی فوتی است، که نشان می دهد در هفته دوم آوریل ۲۰۰۰ نفر بیشتر از میزان مرگ و میری که در هفته چهاردهم سال انتظار می رفت فوتی وجود داشته است. پرستاران و پزشکان خانواده جهت افزایش دقت آمار فوت شدگان ویروس کرونا در حال ثبت تعداد فوتی های هستند که فکر می کنند به علت کوید ۱۹ در گذشته اند.

 آیا نرخ فوت در کشور هلند از دیگر کشورهای اروپایی بالاتر است؟

 نمودارهای مختلفی وجود دارد که نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در هلند بیش از سایر کشورهای اروپایی است. در ۱۷ اوریل نرخ رسمی فوت ۲۰۲ در ۱ میلیون بود در حالی که این ششمین رتبه برتر در بین کشورها با بیش از هزار کشته است. به هر حال کشورهای مختلف معیارهای  مختلفی را بکار می گیرند و این امر ماه ها زمان می برد تا بتوان مقایسه مناسبی را انجام داد. علاوه بر این  در دیگر کشورهای مثل امریکا که بعدا بیماری اوج گرفت، ممکن است در هفته های آینده  از هلند پیشی بگیرند همان اتفاقی که پیش تر در بلژیک و انگلستان افتاد. 

چه تعداد تا کنون مورد آزمایش کرونا قرار گرفته اند و از این تعداد چند نفر آزمایش شان مثبت بوده است؟

از ۱۷ آوریل بیش از ۱۵۵۰۰۰ نفر مورد آزمایش ویروس کرونا قرارگرفته اند و تعداد ۳۰۰۰۰ نفر مبتلا شناسایی شده اند. تا ۷۰۰۰ تست در روز طبق گفته وزیر سلامت در ۴۱ آزمایشگاه که اکنون ظرفیت انجام ۱۷۵۰۰ تست در روز را دارد انجام شده است.  

چه کسی مورد آزمایش قرار می گیرند؟

شاغلین بخش درمان که ۲۸ درصد از آزمایش های مثبت را شامل می شوند. افرادی با احتمال ابتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان ها پذیرش می شوند و دیگر افراد که نشانه های قطعی از بیماری را دارند. همچنین با افزایش ظرفیت آزمایش، افرادی که در پرستاری و مراقبت از خانواده کار می کنند نیز در اولویت قرار گرفته اند. بخشی از مدیران درمان در حال ایجاد امکانات برای تست سیار کارکنان می باشند. بانک اطلاعات خون  Sanquin در حال مطالعه خون و پلاسمای اهدایی جهت کسب اطلاعات در مورد تعداد افراد مقاوم در برابر ویروس است، اما شاخص های اولیه نشان می دهد که تنها  حدود ۳ درصد  پادتن تولید کرده اند بنابراین سازمان بهداشت جهانی این میزان را تضمینی برای ایمنی نمی داند. فقط پزشکان مجازند دستور آزمایش صادر کنند. 

چرا افراد بیشتری آزمایش نمی شوند؟

دولت ظرفیت آزمایش را به ۵۰۰، ۱۷  نفر در روز گسترش داده است و می تواند این میزان را تا ۲۹،۰۰۰ نفر افزایش دهد. با این حال وزیر سلامت می گوید به دلیل تداوم کمبود امکانات و تجهیزات ضروری ، در حال حاضر تعداد آزمایش ها زیر این تعداد است. سندی که از آژانس هماهنگی آزمایش  توسط تلویزیون  NOS  ارایه شده نشان می دهد که اکنون تجهیزاتی سفارش داده شده است که اجازه می دهد ۲٫۷ میلیون آزمایش کرونا در شش ماه آینده – یا حدود ۱۴۰۰۰ آزمایش در روز انجام شود.  هلند پذیرفته که انجام آزمایش بیشتر ضروری است تا دریابد که چطور بیماری گسترش می یابد تا مسئولین بتوانند تصمیم بگیرند که آیا می توان بخشی از قرنطینه را بردارند. دولت امیدوار است که استفاده از یک اپلیکیشن برای ردیابی ارتباط با مبتلایان به کروناویروس نیز در این امر کمک کند.

کرونا ویروس در کجا هلند متمرکز است؟ چرا؟

این بیماری همه گیر در جنوب کشور به ویژه در استان های نورد – برابانت و لیمبورگ بدتر است. کارشناسان فکر می کنند که این موضوع  احتمالاً به این واقعیت مربوط می شود که جنوب تعطیلات نیمه زمستانی دیرتر نسبت به شمال داشت و این بدان معناست که بیشتر افرادی که به اسکی می رفتند ، خصوصاً در ایتالیا و اتریش ، در معرض این بیماری بودند. کارناوالی که تا حدودی با تعطیلات همزمان شده است و در جنوب نیز بسیار گسترده تر برگزار می شود. ازآغاز ماه آوریل زوید-هلند از نورد بربانت به عنوان استان با بیشترین موارد بیماری پیشی گرفته است. کارشناسان گفته اند که استان های شمالی گرونینگن ، فریسلند و درنته ممکن است زودتر از بقیه هلند به دلیل سرعت بسیار پایین آلودگی در منطقه از قرنطینه خارج شوند. این سه استان با جمعیت مشترک ۱٫۷ میلیون نفر، روزانه کمتر از ۵۰ مورد جدید را ثبت می کنند.

فاصله گذاری هوشمند هلندی چگون کار می کند؟

از هر فرد خواسته شده است که حداقل ۱٫۵ متر از سایر افراد فاصله داشته باشد و اجتماع گروه هایی بیش از سه نفر در مراکز عمومی ممنوع است. کسانی که رعایت نمی کنند می توانند هرکدام ۳۹۰ یورو جریمه شوند. مردم اگر می توانند، در خانه کار کنند و مدارس حداقل تا پایان تعطیلات اردیبهشت بسته باشند. مدارس برای کودکان افرادی که در حرفه های ضروری مانند مراقبت های بهداشتی ، پلیس ، دولت محلی و رسانه ها مشغول به کار هستند ، مهدکودک ترتیب داده اند. کافه ها ، رستوران ها ، موزه ها ، سینما ها – اساساً در هر جایی که گروه های زیادی از مردم در آن جمع می شوند حداقل تا ۲۸ آوریل بسته هستند، بازدید از خانه های سالمندان ممنوع است. کلیه مراسمات برنامه ریزی شده مانند جشنواره ها و مسابقات فوتبال حداقل تا اول ژوئن ممنوع است. اما مغازه ها از جمله مغازه های غیر مواد غذایی بسته نشده است و هنوز هم مردم اجازه دارند برای پیاده روی بیرون بروند و هوای تازه به دست آورند. برخی از سواحل ، مناظر طبیعی و پارک ها در تعطیلات آخر هفته بسته شده اند زیرا افراد زیادی که از آنها بازدید کرده اند بتوانند قانون فاصله ۱٫۵ متری را حفظ کنند. شهرداران مجازند هر مکان عمومی را که بیش از حد شلوغ بشود ببندند.

چه زمان ممکن است اوضاع آرام شود؟

، دولت در ۲۱ آوریل تصمیم خواهد گرفت در صورت عادی شدن هر یک از موارد پس از ۲۸ آوریل، اما وزرا تأکید می کنند که هرگونه آزاد سازی قوانین بسیار محدود خواهد بود.

 یک برنامه ردیاب چگونه کار می کند و چه تأثیری روی حریم خصوصی افراد خواهد گذاشت؟

سازمان بهداشت جهانی می گوید ردیابی افراد آلوده و ردیابی و هشدار از تماس آنها، درکنترل این بیماری پس از قرنطینه باید بسیار مهم باشد. دولت می گوید ۷۵۰ اپلیکیشن از شرکت ها برای همکاری  در طرح ” کرونا آپ ” دریافت کرده است و تا آخر هفته لیست کوتاهی از این برنامه ها را برای یک سند پیشنهادی جهت اجرا در ۲۱ اوریل ارایه خواهد کرد. وزیر بهداشت گفت که دولت ترجیح می دهد مشارکت به صورت داوطلبانه انجام شود اما  اجباری بودن آن را هم رد نکرد. انتظار می رود این برنامه از فناوری بلوتوث در تلفن های همراه استفاده کند تا ببیند چه کسی با یک فرد آلوده در تماس بوده است. تلفن ها با کدهای ناشناس کنترل می شوند ، بنابراین نمی توان آنها را به مالک وصل کرد. داده های مکان ذخیره نمی شوند.معتقدان حفظ حریم خصوصی نگران این هستند که اگر برنامه خیلی سریع از بین برود، ایمن و یا به اندازه کافی ناشناس نخواهد بود و کارایی آن را زیر سوال برده اند. هدف دولت برای استفاده از این برنامه ۶۰٪ مردم است ، اما در سنگاپور ، جایی که یک برنامه داوطلبانه معرفی شده است ، میزان مصرف حدود ۲۰٪ است.

چرا مسئولان مردم را به پوشیدن ماسک صورت تشویق نمی کنند؟

به دو دلیل. اول ، مشاوران دولت می گویند استفاده از ماسک صورت فقط در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأثیر حاشیه ای خواهد داشت. ثانیا، ماسک  به اندازه کافی برای تأمین بخش مراقبت های بهداشتی، جایی که به فوریت مورد نیاز است وجود ندارد. کمبود بخصوص در خانه های سالمندان بسیار حاد است. با این حال ، Jaap van Dissel ، رئیس کنترل بیماری های عفونی در آژانس بهداشت عمومی RIVM ، روز پنجشنبه به نمایندگان مجلس گفت که به محض رفع کمبود ، ماسک های صورت می توانند در برخی شرایط  که حفظ فاصله ۱٫۵ متری دشوار است “ارزش افزوده” داشته باشند. ماسک همچنین می تواند در استراتژی خروج ازقرنطینه نقش داشته باشد دولت های بلژیک و آلمان هر دو به مردم توصیه کرده اند که از ماسک صورت در فضای بیرون استفاده کنند، اما اجبار نکرده اند. RIVM نگران است که پوشیدن ماسک به مردم یک احساس اشتباهی از ایمنی بدهد و آنها در شستن دست ها و حفظ فاصله ایمن دقت کمتری بخرج بدهند.

وضعیت در خانه سالمندان چگونه است؟

نگرانی هایی در مورد میزان مرگ و میر کروناویروس پنهان شده وجود دارد و به نظر می رسد خانه های سالمندان در این مورد  به شدت آسیب دیده اند. یک هفته پیش، جاپ وان دیسل به نمایندگان مجلس گفت که موارد کروناویروس در حداقل ۹۰۰ خانه از ۲۵۰۰ خانه سالمندان هلند شناسایی شده است. بازدید از خانه های سالمندان از ۱۹ مارس به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ممنوع شده است. NRC روز پنجشنبه گزارش داد که حداقل ۵،۳۰۰ مورد شناخته شده از مبتلایان کرونا ویروس در خانه های سالمندان وجود داشته است. این مقاله ارقام را از دو ثبت الکترونیکی که توسط آسایشگاه ها برای تبادل اطلاعات در مورد بیماران استفاده شده است، بدست آورده است. در کل ، حدود ۱۲۰،۰۰۰ نفر در هلند در مراقبت خانگی بسر می برند. براساس گزارش CBS ، از زمان شروع اوج اپیدمی کرنا ویروس در هلند، تعداد افرادی که در مراقبت خانگی جان خود را از دست می دهند دو برابر شده است. هفته گذشته رئیس انجمن مراقبت های پزشکی Verenso ، گفت که مرگ و میر در خانه های سالمندان در دو هفته گذشته پنج برابر شده است. این سازمان می گوید کمبود تجهیزات حفاظتی برای پرسنل پرستاری مانع تلاش های آن برای مهار ویروس بوده است.

چه تدابیری برای حمایت از اقتصاد در نظر گرفته شده است؟

دولت بسته ای را برای کمک به اقتصاد، مشاغل و افراد شاغل ارائه داده است. علاوه براین برای کمک به استارت آپ ها و هنر و فرهنگ اقداماتی انجام شده است.

DutchNews.nl : منبع سایت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.