×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
«تجلی» به بازیگر اصلی لیتیم کشور تبدیل می‌شود

بارزترین ماموریت این شرکت به‌کارگیری سرمایه‌های عموم مردم در اجرای پروژه‌های کلان کشور با محوریت توسعه معدنی و فلزی، استخراج و اکتشاف معادن جدید با تکمیل و توسعه و تولید فلزات اساسی است.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی سرمایه‌گذاری کرده و پروژه تولید نورد، کلاف، فولاد و آهن اسفنجی، گندله، کنسانتره سنگ آهن و… را در قالب شرکت‌هایی همچون صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، فولاد کردستان، مس جانجا و… تعریف و به اجرا درآورده است.

به همین جهت، این شرکت به یکی از پیشتازان بخش معدن و صنایع معدنی کشور تبدیل شده و اکنون پا را از صنعت فولاد فراتر گذاشته و جهت ورود به حوزه عناصر استراتژیک همچون لیتیوم آستین‌ها را بالا زده است.

لیتیم با وجود خواصی همچون سبک‌ترین فلز موجود در میان تمامی‌فلزات، قابلیت واکنش‌دهی الکتروشیمیایی، ضریب انبساط حرارتی پایین و دارا بودن بالاترین ظرفیت گرمایی ویژه در میان جامدات، کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع هوافضا، نظامی، هسته‌ای، پزشکی و داروسازی، خودروسازی، فولادسازی، شیشه و سرامیک، روانکارها و تصفیه‌کننده‌های هوا دارد.

کاربرد لیتیم در باتری‌های لیتیمی‌ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی اهمیت این فلز استراتژیک را در سالیان اخیر به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، دوچندان کرده است.

در این میان سهم باتری‌های لیتیم یون بسیار قابل توجه است، به‌طوری که نه تنها بر بازار ذخیره انرژی الکتریکی در ابزارهای قابل حمل مسلط شده است، بلکه گزینه اول برای ذخیره انرژی در وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی تجدیدپذیر پراکنده محسوب می‌شود.

تقاضای خودروهای الکتریکی (EV) همچنان بازار لیتیم را به جلو می‌برد و برآورد شده ضریب نفوذ EV در سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد خواهد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد. قرار است تا سال ۲۰۲۵، فروش خودروهای برقی در سراسر جهان ده برابر شود و به ۱۱ میلیون برسد و در چین، خودروهای برقی ۱۹ درصد از کل فروش خودروهای سواری، اروپا ۱۴ درصد و ایالات متحده ۱۱ درصد را به خود اختصاص خواهند داد.

تولید لیتیم در جهان طی سالیان اخیر رشد فزاینده‌ای داشته و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۳۰ هزار تن رسید.

تجارت گردان | «تجلی» به بازیگر اصلی لیتیم کشور تبدیل می‌شود
تجارت گردان | «تجلی» به بازیگر اصلی لیتیم کشور تبدیل می‌شود

به همین جهت، بهره برداری از این عناصر می‌تواند انقلابی در بخش معدن کشور محسوب شود.

در حالی که ایران با در اختیار داشتن ذخایر بسیاری از مواد معدنی در میان ۱۵ کشور معدنی دنیا قرار گرفته اما؛ همچنان از نظر اکتشاف و بهره‌برداری به نوعی دست نخورده محسوب می‌شود و عدم توجه کافی بر حوزه اکتشاف در سال‌های گذشته سبب شده بخش معدن ایران از دنیا عقب بماند.

در این میان، شرکت پروژه محور «تجلی» توانست به سرعت به یکی از شرکت‌های خصوصی تاثیرگذار در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تبدیل شود و اکنون با آینده‌نگری و رصد به‌روز بازارهای جهانی در کنار حوزه‌هایی همچون مس، فولاد، طلا و زغالسنگ به سمت عناصر استراتژیک و کمیاب همچون لیتیم حرکت کرده و می‌تواند بزرگترین بازیگر معدنی کشور و بازیگر اصلی اقتصاد غیرنفتی ایران در بخش خصوصی شود.

البته این مجموعه علاوه بر سرمایه گذاری در حوزه لیتیوم و استحصال آن، در حوزه عناصر نادر خاکی نیز وارد شده است چرا که می‌داند تقاضای داخلی و جهانی به سمت این عناصر ارزشمند است و دستیابی به این عناصر می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

لیتیوم که حالا به عنوان نفت سفید از آن یاد می‌شود می‌تواند توسعه صنایع پایین دستی و ارزآوری بسیار را برای کشور داشته باشد و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند بر سوددهی تجلی نیز تاثیر بسیاری داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.