×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

سعید مجیدی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره فعالیت های فرهنگی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: سراهای اهل قلم از باسابقه‌ترین و با پیشینه‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه‌های کتاب تهران است؛ امسال سراها را هم از نظر تعداد جلسات و هم از نظر موقعیت جغرافیایی در محیط نمایشگاه گسترده تر کردیم.

مدیر کمیته فعالیت های فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: سال های گذشته سراها در یک محل متمرکز بودند، امسال برای اینکه  مردم دسترسی راحت تری داشته باشند سراها را در هر کدام از سالن ها برپا کردیم. به طور مثال در سالن ناشران آموزش، سرای آموزشی فعالیت می کنند یا در سالن ناشران کودک و نوجوان، سرای  ناشران کودک حضور دارند و به همین ترتیب سرای دانشجویان یا سرای ملل در سالن های اختصاصی ناشران مرتبط قرار دارند.  

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

فعالیت ۸ سرای تخصصی و سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب

مجیدی گفت: مجموعا هشت سرای تخصصی در این دوره نمایشگاه فعال هستند و یک فضایی هم با عنوان اهل قلم به این فضاها ملحق شده است؛ بخش‌هایی مانند سرای آموزش، کارگاه هایی را هم جداگانه برگزار می کنند، در این سراها نشست های تخصصی با موضوع گرافیک و تصویرگری برگزار می شود. بعضی نشست های عمومی مانند رونمایی ها و نقد و بررسی و برخی نشست های کتاب محور شامل جشن امضا و رونمایی و برخی نشست های دیگر درباره چالش های حوزه نشر  و نشست های آموزشی هم برگزار می شود.

حدود ۵۰۰ نشست تخصصی برای این دوره نمایشگاه کتاب برنامه ریزی شده و تا کنون از نیمه نمایشگاه عبور کردیم، بیش از ۲۰۰ نشست برگزار شده است و تا روز آخر این نشست ها و کارگاه ها در سراهای تخصصی برگزار خواهد شد.با توجه به محدودیت فضا حتی برخی از نشست ها را امکان برگزاری نداشتیم، در فضای علمی فرهنگی بالغ بر ۴۰۰ نشست تخصصی پیشنهاد شد اما ظرفیت برگزاری ما در حدود ۵۰ نشست بود

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

نشست ها را عمومی تر کردیم/ برگزاری نشست های حضوری و آنلاین

مجیدی تصریح کرد: تلاش کردیم نشست ها ضمن اینکه برای گروه مختلف سنی و اقشار و اصناف مختلف باشد یک وجهی به صورت تخصصی یا عمومی نباشد، یکی از ایرادها در دوره های قبل همین بود که نشست ها خیلی تخصصی بود و باعث می‌شد مخاطب محدود باشد، امسال این نشست ها را عمومی تر کردیم حتی جامعه  هدف انتخاب کردیم تا هدفمند و بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

در بخش کودک یکی از غرفه ها  مربوط به کارگاه ساخت کتاب است که کودک در آن با فرایند صحافی کتاب سازی و مجلد کردن آشنا می شودمدیر کمیته فعالیت های فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در دوره های قبل نشست ها صرفا از جنس نویسنده و ناشر و منتقد بود، ما در این دوره سعی کردیم سایر اصناف که با کتاب مرتبط هستند هم درگیر کنیم. سلسله نشست هایی برای ویراستاران، مترجمان، تصویرگران صفحه آراها، مدیریت هنری، صحافان و منتقدان ادبی و  بیشتر مشاغل حوزه کتاب برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: البته برخی ممکن است پررنگ تر باشند و فضاهای بیشتری هم داشته باشند. حتی در بخش کودک یکی از غرفه ها مربوط به کارگاه ساخت کتاب است که کودک در آن با فرایند صحافی کتاب سازی و مجلد کردن آشنا می شود.

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

معرفی هنرمندان تصویرگر معروف به مردم

مجیدی گفت: نشست ها ۲ جنبه دارد، تقریبا بیشتر آنها بنا به نوع نشست و موضوع آن به صورت برخط هم برگزار می شوند، برخی ارتباط مستقیم و مشارکت برای مخاطب وجود دارد، برخی از شبکه های تلویزیونی پخش می شود و فقط امکان تماشا وجود دارد. البته نشست هایی که امکان پخش آنلاین ندارند ضبط و بعدا از طریق فضاهای مجازی برای مخاطب می شود.

اصلا قرار نیست که هر چه که ظاهر زیبایی دارد محتوای بهتری هم داشته باشد، اما مهم است گه یک محتوای خوب را چگونه ارائه شود،وی تصریح کرد: بخش دیگری از فعالیت های فرهنگی مربوط به فضاهای فرهنگی هنری نمایشگاه است، در چادر فعالیت های فرهنگی بخش های مختلفی داریم جدا از نشست ها غرفه تصویرگری گرافیک محصولات و آثار دایر است، در تصویرگری هنرمندان به نامی داریم که در این چادر به مردم معرفی می شوند و فضایی ایجاد کردیم تا فرایند و شرایطی پیش بیاید تا ناشران با این متخصصان ارتباط بگیرند و تعامل صورت بگیرد که قطعا در کیفیت کتاب ها تاثیر خواهد گذاشت.  

مدیر کمیته فعالیت های فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم کتابی که منتشر می شود زیبایی ظاهری هم داشته باشد، البته اصلا قرار نیست که هر چه که ظاهر زیبایی دارد محتوای بهتری هم داشته باشد، اما مهم است که یک محتوای خوب را چگونه ارائه شود، امیدوارم ناشران حاضر در نمایشگاه از ظرفیت حضور اساتید و متخصصان استفاده کنند

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

برگزاری بخش کارنامه نشر برای نخستین بار

مجیدی به بخش کارنامه نشر اشاره کرد و گفت: این بخش مربوط به اهالی تحقیق و پژوهش است ضمن اینکه افرادی که به حوزه خاصی علاقه مند هستند اما تازه های این حوزه را نمی شناسند، می توانند در بخش کارنامه نشر از همکاران ما راهنمایی بخواهند. همچنین تازه های کتاب موجود است که بعدا می توانند از ناشر آن خریداری کنند، امکان مقایسه ۵۰ عنوان کتاب و مطالعه منتخب آنها در فضای کارنامه نشر فراهم است. 

وی گفت: کارنامه نشر کودک و نوجوانان برای نخستین بار در این دوره از نمایشگاه مجزا  و در بخش کودک و نوجوان برگزار شده است، که مشاوره بهتری به والدین داده می شود تا کتاب های بهتری برای فرزندانشان خریداری کنند.

غرفه جوایز کتاب سال وجه تمایز با ادوار گذشته

مجیدی اظهار داشت: یکی از وجوه تمایز نمایشگاه سی و سوم، راه اندازی  غرفه جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی است، معمولا وقتی نویسنده یا ناشر جایزه سال را دریافت می کند احساس می کند رها شده است. امسال  در یک غرفه اختصاصی برای اولین بار غرفه ای در شبستان برای معرفی چهار جایزه مهم سالانه کشور، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی جایزه جلال احمد و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره شعر فجر ایجاد شده است.

در این غرفه هم کتاب های صاحب جایزه سال نمایش داده شده است و هم از نویسندگان و ناشران و منتقدان و شاعران دعوت و جلسات معرفی کتاب هایشان و گفت وگو برگزار می شود. هدف این است که نشان دهیم بعد از جایزه یا جشنواره هم از برندگان حمایت می کنیم و هم آثار را معرفی می کنیم و هم فلسفه جوایز را باز تعریف می کنیم. این غرفه نقش مشاوره هم دارد که راهنمایی می کند اگر مخاطب قصد خرید و مطالعه دارد کتابهایی را که جوایز معتبر دریافت کرده اند و و دارای پیشینه هستند، در اولویت قرار دهند، و البته با آن رویدادهای معتبر کشور هم آشنا می شوند.

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز

برنامه های سرگرمی کودکان کتاب محور است / غرفه عکاسی را جایگزیرن گریم صورت کودگان

مجیدی به فعالیت های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۹۵ درصد فعالیت این حوزه کتاب محور است، حتی برنامه های سرگرمی برای بچه ها بر اساسی بازی های کتاب محور طراحی کردیم. با اجرای دو بازی موبایلی -که محیطی هستند- معماهای نهفته از جنس کتاب و ناشر و … و مبتنی بر سوالاتی از نمایشگاه طراحی کردیم، مخاطب باید برای یافتن پاسخ آن در نمایشگاه جست و جو کند، در انتها با یک بار اطلاعاتی از کتاب و نمایشگاه و ناشران، بازی را تمام می کند.

مدیر کمیته فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: امسال غرفه های گریم چهره های بچه ها را بنا به دستورالعمل های کرونا حذف کردیم و غرفه عکاسی را جایگزین کردیم نمادهای این غرفه برگرفته از داستان ها و مشاهیر ایرانی و صحنه هایی از اساطیر شاهنامه و یا قصه های معروف است، که یک نوع یادآوری است.

مجیدی توضیح داد: هدف از این برنامه ها برای گروه های سنی مختلف از خردسال تا بزرگسال این است که  کتاب محور بودن حتی در سرگرمی ها هم حفظ شود، حتی محوریت برنامه های صحنه ای و پهنه ای، نمایش های محیطی و خیابانی برخاسته از داستان های کتاب است، حتی تلاش شده در سرودها و هم خوانی هم به کتاب و کتاب خوانی و کتابداری و پژوهش اشاره شود.

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز
روز هفتم – برنامه سرای قلم

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز
روز هفتم – برنامه سرای ناشران علمی فرهنگی

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز
روز هفتم – برنامه سرای ناشران آموزش

تجمیع ۴ جایزه مهم کتاب در یک غرفه از نمایشگاه/ برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی در ۶ روز
روز هفتم – برنامه سرای ناشران کودک و نوجوان

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی از حدود ۳۰  کشور، کار خود را از روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرده و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از جدیدترین محصولات حوزه نشر و تازه های کتاب در این نمایشگاه بازدید کنند.

همزمان با این رویداد حضور نمایشگاه مجازی با حصور ۲۸۰۰ ناشر در سامانه در جریان است و علاقه مندان می توانند کتاب های مورد علاقه خود را از این سامانه خریداری کنند.

همزمان با اعلام تعطیلی ادارات و محیط‌های آموزشی شهر تهران در تاریخ سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا استانداری تهران؛ روابط عمومی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران اعلام کرد بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب تعطیل خواهد بود و تنها شاهد فعالیت بخش مجازی این رخداد هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.