×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تجهیز ۱۸۶ کارگاه برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمد حسین باقری در نشستی خبری با بیان اینکه براساس آمار موجود ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ خودرو در سایت gcr.niopdc.ir ثبت نام کرده اند که از این میان ۵۱ هزار و ۶۰۰ خودرو مشمول این طرح شده و ۲۳ هزار  تبدیل صورت گرفته است و ۲۲ هزار خودرو در نوبت قرار گرفته اند و در صف تبدیل قرار دارند.


 وی با بیان اینکه ۶٠٠٠ خودرو در صف انتخاب کارگاه قرار دارند، افزود: برای ممانعت از دستکاری مخازن سی ان جی و خوردگی خارجی سطح مخزن ها از جمله اقدامات صورت گرفته هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی است که این کار شروع شده است.
وی اظهار کرد: مناقصه فرآیند هوشمندسازی جایگاه ها با توجه به آماده شدن اسناد آن اواسط مهرماه برگزار خواهد شد تا  پیمانکار تعیین شود.

وی با اشاره به لزوم وجود گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز، گفت:  به خودروهایی که گواهی سلامت نداشته باشند، سوختی تحویل داده نمی شود لذا با توجه به اینکه عمر مخازن بالا است، سیستمی تعبیه می‌شود که تنها اتومبیل‌هایی که گواهی سلامت داشته باشند سوخت تحویل می‌گیرند.
مدیر طرح CNG شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هدف این است تا حوادث در جایگاه‌ها صفر شود، تصریح کرد: مبنای کار هوشمندسازی، ارتقاء ایمنی جایگاه‌ها و تردد خودروها است. ممکن است مخازن آنها دستکاری شده باشد و یا خوردگی وجود داشته باشد که در این شرایط باید بهره‌برداری از خودرو پایان یابد.
باقری با اشاره به روند اجرای این طرح، گفت: ابتدای ورود خودرو به جایگاه، اطلاعات خوانده می‌شود و اگر خودرو ایمن و دارای گواهی سلامت باشد سوخت تحویل داده می‌شود.
او با تاکید بر اینکه برنامه ما این است که کارت خودروها با همکاری پلیس راهور و سیستم سیمفا به دوگانه‌سوز تبدیل شود، گفت: با CNG‌ سوز کردن تعداد یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۰۰ جایگاه فعال CNG در کشور است که بیشترین مشکل تامین تجهیزات و زمین را در کلانشهرها وجود دارد، تصریح کرد: در کل کشور بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه CNG‌ وجود دارد که اکنون تنها اکنون ۲۵ میلیون متر مکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود و در کلانشهرها نیازمند احداث جایگاه CNG هستیم.
مدیر طرح CNG شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای احداث جایگاه در کلانشهرها با شهرداری و استانداری مکاتباتی انجام شده، وزارت نفت در زمینه احداث جایگاه اقدام کرده اما از شهرداری و نیروهای مسلح هم انتظار داریم مطابق مصوبات عمل کنند و زمین در اختیار ما قرار دهند.
باقری با بیان اینکه هنوز در این خصوص کم‌کاری می شود، گفت: وزارت راه نیز موظف است در پایانه باند و فرودگاه جهت احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس CNG اقدام کند.

کاهش مصرف ۱۵ میلیون لیتر بنزین با توسعه سی ان جی

در ادامه این نشست محمد رضایی با بیان اینکه اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون متر مکعب سی ان جی،  بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری است تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم، اظهار کرد: ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی. ان. جی‌سوز به همان هدف برسیم.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایران منابع زیادی گاز دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم، ‌اظهار کرد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال ان جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود بوده، ‌ منطقی است که از این فراورده در داخل کشور استفاده شود.

رضایی با تاکید بر اینکه اگر گاز را صادر کنیم، خالص درآمد حدودا متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد، گفت: در این شرایط باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، اظهار کرد: اگر با توسعه‌ سی ان جی این مصرف، نصف شود، ‌ امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه گاز طبیعی به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهیم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهیم داشت، اظهار کرد: شبکه گاز ایران در هیچ کجای دنیا نیست و این امکان وجود دارد تا سوخت بدون هزینه حمل به دست مصرف‌کننده برسد.
رضایی با اشاره به هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی گفت: ۱۰۰ درصد اتفاقات در جایگاه‌ها است و تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان سوختگیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن بوده است.
وی افزود: در زمان سوختگیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی سی ان جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند.
سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید همکاری وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا تا زمانی که تقاضا برای سی ان جی نباشد مصرفش بالا نمی‌رود، اظهار کرد:‌ اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهای دوگانه سوز بیشتر بود. در مهمترین اقدام نیز باید وزارت صمت به فکر این باشد که وانت تک‌سوز تولید نشود.
رضایی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین برای احداث جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌ اگرچه ظرفیت سی ان
جی در کشور ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد.
سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند بسیار بالاتر است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.