×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تجویز دارو در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در آیین آغاز مرحله سوم برنامه جامع سلامت و اصالت غذا، رونمایی از دارونامه های رسمی کشور و فرآورده استنشاقی تیوتروپیوم بروماید، افزود: ایران، قدرتمندترین کشور در منطقه به‌ویژه در حوزه غذا و داروست و در دنیا این موضوع ثابت شده است. در زمان شیوع بیماری کرونا، این قدرت به صورت عملی به اثبات رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه مقابله و مدیریت کرونا از قدرتمندترین کشورها در جهان بوده‌ایم، اظهار داشت: برای مثال، شرایط یک پژوهش را درنظر بگیرید؛ در یک پژوهش باید متغیرها را در نظر گرفت و این متغیرها باید برای یک پژوهش واحد، ثابت باشند تا پژوهش قابل استناد باشد، مثل ویروس کووید ۱۹ که همه جهان را به صورت یکسان درگیر کرد.

عین اللهی تصریح کرد: مردم ایران در ۴۴ سال گذشته با وجود مشکلات و تهدیدهای بسیار از سوی ابرقدرت‌ها، پای کشور و نظام ایستاده‌اند و در شرایطی که ویروس کرونا در همه جهان منتشر و جهان دچار همه‌گیری شد، ایران با تحریم‌های ناجوانمردانه مواجه بود. تحریم کنندگان مدعی بودند که حوزه سلامت را تحریم نکرده‌اند اما وقتی مبادلات بانکی انجام نشود، چطور می توان دارو، واکسن و لوازم مصرفی را خریداری و وارد کشور کرد.

به گفته وی، از طرف، تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شد و توانستیم در زمینه تولید واکسن خودکفا شویم. اکنون واکسن کووید ۱۹ در ۶ مرکز تولید می‌شود و واکسن‌های ایرانی کرونا جزو موثرترین واکسن‌ها شناخته شده‌اند. این موضوع قدرت دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد. حتی وقتی که ایران در کواکس سهیم شد تا واکسن دریافت کند، واکسن را به موقع تحویل ندادند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، باید همواره نگاه ما به درون کشور و توانمندی‌های داخلی باشد و سیاست دولت تامین و تجهیز صنایع برای تولید دارو، تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی است.

وی ابراز امیدواری کرد با داشتن نیروی انسانی متعهد، متدین و متخصص و با حمایت دولت به نقطه‌ای برسیم که  نه تنها مشکلات داخلی خود را حل کنی بلکه صادرات این محصولات را افزایش دهیم.

عین اللهی، فساد را از خطوط قرمز اصلی و جدی وزارت بهداشت دانست و اظهارداشت: فسادهای مالی در این حوزه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و حتماً برخورد خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سرمایه گذاری در حوزه غذا و گسترش و ارتقای دانشکده‌های تغذیه در سطح کشور تاکید کرد و افزود: پژوهش و مطالعه در حوزه تغذیه را باید با جدیت بیشتری پیگیری کنیم و مراکز تحقیقاتی باید در موضوعات تغذیه‌ای بیشتر کار کنند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: اکنون ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در  کشور داریم که دو سوم آنها درباره موضوعات درمانی کار می‌ کنند و  مسائل بنیادین کمتر مورد توجه قرار گرفته است.  

وی درباره تجویز دارو و نسخه‌نویسی گفت: فرهنگ مصرف دارو، نیاز به اصلاح دارد. برای مثال، متوسط تجویز دارو در نسخه حداکثر باید یک و نیم قلم باشد اما در کشور ما سه قلم است. یعنی در ایران دو برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دارونامه رسمی ایران که در این مراسم از آن رونمایی شد، افزود: پزشکان باید خود را متعهد بدانند که خارج از این دارونامه، دارویی تجویز نکنند.

 عین اللهی با بیان اینکه در همه کشورهای جهان پایبندی و استناد به دارونامه‌ها به دقت رعایت می‌شود، ادامه داد: اما در کشور ما این سختگیری وجود ندارد و برخی از همکاران ما طبق دارونامه عمل نمی‌کنند که همین موضوع ممکن است باعث سرگردانی بیماران در یافتن دارو ‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای درمان نباید فقط بر مصرف دارو تاکید شود گفت: روش های درمانی دیگر نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره طب ایرانی گفت: ما بیش از ٣٠٠ متخصص طب ایرانی را تربیت کرده‌ایم و باید دانست که طب غربی یا سنتی هیچ کدام همه بیماری ‌ها را درمان نمی ‌کنند و این دو طب، مکمل هم هستند. زمانی در حوزه درمان سنتی از برترهای دنیا بودیم و امروز هند در جایگاه نخست طب سنتی قرار دارد و ما باید تولید داروهای گیاهی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه باید مردم را به فرهنگ پیشگیری و خودمراقبتی مجهز کنیم، تصریح کرد: پیشگیری از مدارس آغاز می‌شود و باید این موضوع را با آموزش و پرورش مطرح کنیم تا اینگونه مطالب در دروس ابتدایی گنجانده شود البته درس بهداشت را در مدارس داریم اما کارکرد اصلی آن در زمینه درمان است که باید اصلاح شود.

تاکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت مردم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت مردم افزود: رسانه‌های ما باید در کنار خبر و تحلیل به سمت و سوی مستندسازی، سریال‌سازی و تولیدات نمایشی در حوزه سلامت حرکت کنند تا برای مردم جاذبه داشته باشند.

افزایش چندبرابری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم با بیان اینکه در دوره جدید بر حوزه غذا، تمرکز داریم، افزود: در دوران گذشته، برنامه‌های زیادی در حوزه دارو با سازمان غذا و دارو داشتیم و تمرکز زیادی بر حوزه غذا نبوده که جای فعالیت و سرمایه گذاری زیادی توسط بخش خصوصی و سازمان غذا و دارو دارد.

وی با اشاره به رونمایی از اولین دارونامه طب سنتی، گفت: در حوزه گیاهان دارویی چندین سال است که فعالیت داریم به گونه‌ای که سطح زیر کشت گیاهان دارویی چندین برابر افزایش یافته و نیازمند توسعه در حوزه‌های نوآوری، فناوری‌های تبدیل، بذر و اهلی سازی است به طوری که ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای فعالیت مشترک با سازمان غذا و دارو وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.