×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تحریم‌ها اثری در رشد و توسعه صنایع کشور نداشتند

تجارت گردان | تحریم‌ها اثری در رشد و توسعه صنایع کشور نداشتند

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از فارس، سید فرهنگ حسینی در مورد دلایل رشد شاخص و رونق بازار در هفته‌های اخیر گفت: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه اخیر ۱۷ درصد رشد کرده است و بدین ترتیب بازده بورس از ابتدای سال به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است. همچنین بازده شاخص کل بورس از سال ۹۷ تا کنون از ۲۷۰ درصد عبور کرده است که بدین ترتیب بازده بورس تهران بیش از بازده دلار بوده است.

به گفته این کارشناس بورس، رشد بازار از چند زاویه قابل بررسی است. یکی از مهمترین دلایل رشد بورس در هفته‌های اخیر، رشد قیمت ارز بوده است که سبب افزایش قیمت و تقاضا برای محصولات شرکت‌های فولادی و معدنی و پتروشیمی در بورس کالا شده است. همزمان با افزایش قیمت ارز در ایران، قیمت‌های جهانی فولاد و برخی از محصولات پتروشیمی مانند متانول و اوره پس از رسیدن به کف قیمتی، با رشد روبرو شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فارغ از دو موضوع فوق، آرامش اقتصادی نیز عامل دیگری برای رشد بورس در هفته‌های اخیر بوده است. در حالی که تا نیمه آذر نگرانی از مفاد بودجه ۹۹ وجود داشت، اما پس از انتشار آن، ریسک‌ها در این باره مرتفع شد.

به گفته این کارشناس بورس، بازار سرمایه با متنوع کردن ابزارها از جمله گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه گذاری طلا توانسته تا ابزارهای مناسب برای پوشش ریسک نوسانات ارزی را فراهم سازد. علاوه بر این حضور محصولات کشاورزی مانند زعفران و پسته و ابزارهای مشتقه آن سبب پوشش ریسک تورم و ارز نیز با استفاده از این ابزارها شده است.

 ممانعت بانکها از ارائه سود بالا به سپرده

حسینی گفت: علاوه بر این، توسعه فعالیت‌های بازار باز، سبب کنترل و کاهش نرخ بهره به عنوان رقیب جدی بورس شده است. بانک‌ها تحت فشار بانک مرکزی از ارائه سودهای بالا به سپرده مردمی منع شده‌اند، لذا به نظر می‌رسد که حرکت سرمایه به سمت بازار سرمایه رخ دهد.

وی این نکته را هم اشاره کرد که در سطح بنگاه‌داری نیز چندین طرح توسعه فولادی و معدنی و پتروشیمی کشور در یک ماه به بهره برداری رسیده است که نشان می‌دهد، تحریم‌ها نتوانسته‌اند اثری در رشد و توسعه صنایع کشور داشته باشند. علاوه بر این موج بخشنامه‌های متعدد متناقض متوقف شده است و حتی بخشنامه عوارض صادرات مواد معدنی، با اصلاح روبرو شده و عوارض نصف شده است که اثر مثبتی بر گروه معدنی داشته است.

حسینی یادآور شد: در سوی دیگر بازار، شرکت‌های دارایی محور و بعضا زیان ده در تلاش گسترده برای تجدید ارزیابی هستند. این موضوع در گروه بانکداری، بیمه و خودروسازی بیش از سایر گروه‌ها دیده می‌شود. در عین حال، گروه‌های دیگر نیز شاهد ارائه گزارش‌های تجدید ارزیابی به بورس هستند.

به گفته وی، در شرکتهای بورسی گروه بانکی، علاوه بر موضوعات فوق، تسعیر ارز، الزام بانک‌ها به فروش دارایی‌ها، تورم و افزایش ارزش وثایق تملیکی و تمایل برخی از بدهکاران به تسویه بدهی به دلیل افزایش ارزش دارایی‌های خود، حمایت‌های قضایی از بانک‌ها در مقابله با ابر بدهکاران و ماه شمار شدن سودهای بانکی توانسته به اصلاح ساختار نظام بانکی منجر شود.

حسینی در پایان گفت: در مجموع نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌های بورسی در محدوده نزدیک به ۵ قرار گرفته است که در محدوده میانگین بلندمدت است. به نظر می رسد که بهبود قیمت‌های جهانی ، افزایش قیمت ارز و افزایش تولید و فروش شرکت‌ها ناشی از بهره برداری طرح های توسعه می‌تواند به رونق بازار را در بلندمدت حفظ کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.