×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحقق ۹۷ درصدی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱/ پرداخت ۳۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی

سید مسعود میرکاظمی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مورد عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۱، ظهار داشت: دولت سیزدهم کشور را در وضعیت مناسبی تحویل نگرفت و از لطفا اقتصادی شرایط خوبی نداشتم. کشور با بدهی سنگین، فوتی‌های کرونا و رشد اقتصادی ۰.۴ درصد در دولت قبل و تورم ۵۰ درصدی مواجه بود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته مواجه بود، افزود: نرخ بیکاری کشور ۱۶ درصد بود و از طرف دیگر بدهی به تامین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و نظام بانکی وجود داشت.

رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد صادر شده از سوی دولت قبل مواجه بود که برای پرداخت آن پولی در خزانه نبود و دولت باید پرداخت می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: ضریب جینی به بالای .۰.۴ درصد رسیده بود که نشان از افزایش فاصله طبقاتی بود، همچنین تورم بالای ۵۰ درصد بود. حتی در مرداد ماه ۱۴۰۰ برای پرداخت هزینه‌های اجتناب ناپذیر با مشکل جدی مواجه بودیم  به طوری که برای مسوولان دولت قبل باورکردنی نبود بتوانیم آن از آن دوارن گذر کنیم و پرداختی‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ هر ماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اوراق فروخته شده پرداخت کرد؛ اینها در حالی است همین سال حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شد و سال را با حداقل استقراض سپری کردیم و تلاش شد که هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم بود، گفت: مجلس قانون بودجه سال گذشته را با کمترین تغییرات تصویب کرد و سقف بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان بالا رفت که سقف قانون بودجه ۳۹۴ هزار میلیارد تومان تصویب شد که باعث با کمترین مغایرت با لایحه دولت را داشته باشد.

میرکاظمی با اعلام اینکه ۹۷ درصد منابع پیش‌بینی شده بودجه وصول شد، افزود: منابع‌ای که پیش بینی شده بود، تحقق پیدا کرد و مصارف را هم ۹۷ درصد پوشش داده شد. سال گذشته یک انضباط خوبی برقرار شد که نه تنها دولت استقرارضی نکرد بلکه بدهی دولت به بانک مرکزی که یکی از ریشه‌های پایه پولی است منفی شد و پایه پولی هم کاهش پیدا کرد. عامل کاهش پایه پولی هم شد و وضعیت مناسبی داشتیم.

وی تصریح کرد: جمع منابع وصولی ۱۵۱۷ هزار میلیارد تومان است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن تعدیل بدهی بانک مرکزی است که برای بدهی سال‌های قبل پرداخت شد. مجموعا ۱۵۳۹.۲ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف کل کشور بود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۱۰۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: رقم مصوب درآمد مالیاتی ۴۵۴.۵ هزار میلیارد تومان بود به ۴۷۱۳۷ هزار میلیارد تومان وصول شد که نشان می دهد ظرفیت اخذ درآمدهای مالیاتی مناسب است و پیش بینی عدد  بودجه ۱۴۰۲ هم با  واقعیت منطبق است.

میرکاظمی ادامه داد: درآمد گمرکی در بودجه ۷۲.۹ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال گذشته دیده شده بود که ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان را محقق شد و کاهش آن هم به این دلیل است که قیمت جهانی مواد غذایی چند بار در دو سال گذشته افزایش یافت که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حقوق گمرکی را از ۴ درصد به یک درصد کاهش داد که باعق کاهش درآمد گمرکی دولت شد و ۷۵ درصد منابع بودجه در این بخش محقق شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.