×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحلیل هفتگی صنایع بورسی

تجارت گردان | تحلیل هفتگی صنایع بورسی

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، در هفته منتهی به ۷ خردادماه، گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» با افت ۱۳.۴ درصدی در قعر جدول بازدهی هفتگی صنایع بورسی قرار گرفت. مخابرات نیز در این هفته با کاهش ۱۳ درصدی شاخص مواجه شد. گروه فنی و مهندسی دیگر صنت بورسی بود که در این هفته با کاهش ۹.۴ درصدی مواجه شد.

اما در میان کامودیتی‌ها، بیشترین افت قیمتی سهام به معدنی‌ها با کاهش هفتگی ۶.۸ درصدی رسید. فلزات اساسی نیز در این هفته با افت ۶.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. دو گروه دیگر کالامحور بورس تهران یعنی پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز این هفته را منفی پشت سر گذاشتند و به ترتیب شاهد کاهش ۴.۷ و ۴ درصدی شاخص صنعت خود بودند.

اصلی‌ترین دلیل افت قیمت سهام این گروه‌ها اما مباحث مربوط به سهام عدالت بود. به عبارتی دیگر تغییر تصمیمات دولت در خصوص چگونگی آزادسازی سهام عدالت مهمترین عامل افزایش هیجان معامله‌گران این بار در مسیر نزولی بود. وجود شرکت‌های بزرگ در پرتفوی سهام عدالت میزان اهمیت موضوع مذکور را برجسته‌تر می‌کند.

در این میان، بورس‌بازان نیز که از مدت‌ها قبل با نگاهی منفی به اثرگذاری آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بازار سهام می‌نگریستند، بار دیگر پیش‌واکنشی نشان دادند و دست به ماشه فروش شدند و عمدتا گروه‌های بزرگ را هدف قرار دادند. شرایطی که سبب شد در برابر افت ۵ درصدی شاخص کل، شاخص هم زون که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد به افت ۳.۱ درصدی بسنده کرد.

در آنسوی بازار اما همانطور که اشاره شد ۸ گروه با رشد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان بیشترین رشد هفتگی صنایع به گروه سایر معادن با افزایش ۱۵.۸ درصدی رسید. گروه وسایل ارتباطی نیز با افت ۱۴.۱ درصدی شاخص صنعت خود در این هفته روبرو شد. گروه‌های محصولات چوبی، حمل و نقل، قند و شکر، منسوجات، انبوه‌سازی و تامین آب، برق و گاز دیگر صنایع بورسی بودند که در هفته منتهی به ۷ خردادماه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.

تجارت گردان | تحلیل هفتگی صنایع بورسی
تجارت گردان | تحلیل هفتگی صنایع بورسی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.