×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تحولات بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری/ایران زمین پیشرو در خدمات الکترونیک

دیجیتالی شدن به فرایندی گفته می شود که در آن استفاده از فناوری دیجیتال توسط یک سازمان، شرکت یا جامعه صورت پذیرد، این کار اغلب با هدف ایجاد زیرساخت ارتباطی انجام می‌شود که فعالیت‌های مختلف و یا فرایندهای دیگر را بهم پیوند می دهد.

توسعه فناوری در بخش بانکی پیامدهای قابل توجهی در بازاریابی بانک‌ها به ویژه در بانکداری دیجیتال به دنبال داشته است، زیرا بر رفتارهای موثر مشتری تأثیر می‌گذارد. امروزه تغییرات حاصل از تحول فناوری اطلاعات که تحت تحول دیجیتال بیان می‌شود، تاثیر قابل توجهی بر بهبود فضای کسب و کارها گذاشته است.

تحول دیجیتال مجموعه تحولات عمیق و تغییرات سازمان‌ها و کسب و کارها در حوزه فعالیت‌ها، فرآیندها، توانایی‌ها و مدل‌های کسب و کار است که به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند از فرصت های ناشی از توسعه و ترویج فناوری و تغییرات حاصله ناشی از توسعه آنها در راستای استراتژی ها و اولویت های خود بهره گیرند.

تحول دیجیتال در حوزه بانکداری، مدل کسب و کار، نحوه ارتباط و تعامل با مشتری، فرایندهای عملیاتی و نیز قابلیت‌های دیجیتالی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داده و استقرار بانکداری دیجیتال به معنی ارائه محصولات و خدمات مناسب شخصی سازی و سفارشی سازی شده و در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزار یا کانال‌های متناسب و یکپارچه شده به مشتریان ارائه می‌شود.

بانکداری دیجیتال بخشی از زمینه گسترده‌تر برای انتقال به بانکداری آنلاین است، جایی که خدمات بانکی از طریق اینترنت ارائه می شود. تغییر از بانکداری سنتی به دیجیتال تدریجی بوده و همچنان ادامه دارد و با درجات مختلف دیجیتالی سازی، خدمات بانکی ارائه می شود. بانکداری دیجیتال شامل سطح بالایی از اتوماسیون فرآیند و خدمات مبتنی بر وب است و ممکن است شامل APIهایی باشد که ترکیب خدمات بین نهادی را برای ارائه محصولات بانکی و ارائه معاملات امکان پذیر می‌کند.

بانک ایران زمین نیز برای تکمیل زنجیره بانکداری خود در سال گذشته پلت‌فرم فراز را راه‌اندازی کرد و با شعار اولین بانک دیجیتالی کشور در سال گذشته از پلت‌فرمی‌ رونمایی کرد که اکنون بیش از ۴هزار مشتری دارد که مشتری بانک ایران زمین هم هستند.

در این پلت‌فرم بانکداری دیجیتال، می‌توان ۷ دقیقه‌ای وام گرفت؛ غیرحضوری احراز هویت کرد؛ بانکداری ویدئویی را تجربه کرد و از مزایای پلت‌فرم تخصصی بانکداری دیجیتال بهره‌مند شد و این انتظار می‌رود که تا پایان سال ۱۴۰۰ خدمات بانکی به طور کامل توسط بانک ایران‌زمین دیجیتالی و ساده‌سازی شود .براین اساس «فراز» پلت‌فرمی ‌برای پیشبرد خدمات دیجیتالی بانک ایران‌زمین است.

بانک ایران‌زمین در فاز نخست راه‌اندازی این پلت‌فرم، ۱۶۰ فرآیند را دیجیتالی کرده است. یعنی از حالت الکترونیکی به دیجیتالی تبدیل کرده است و در نتیجه این تغییر مشتری بدون نیاز به حضور در شعبه می‌تواند خدمت بانکی دریافت کند، حتی اگر بخواهد برای نخستین بار حساب باز کند. «فراز» تاکنون به ۱۲ پلت‌فرم مجهز شده و از جمله جذابیت‌های منحصر ‌به ‌فرد آن قابلیت ارسال و دریافت دستور صوتی است. در فراز همچنین امکان برقراری تماس تصویری وجود دارد که این تجهیز می‌تواند مقدمه‌ای بر بانکداری ویدئویی در آینده باشد.

اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران ‌زمین در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بیان کرد: شاید در نگاه نخست فراز اینترنتی و موبایلی، یک اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ساده به نظر بیاید که با قبل تفاوتی ندارد، ولی این سرویس‌ها به شکل میکرو‌فرآیند درآمده و می‌تواند در اختیار هر سازمانی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پلت‌فرم تنها API ارائه نمی‌شود، بلکه ما بسیاری از فرآیندها را به صورت ویجت بیس درآورده‌ایم تا هر کسی بتواند از آن استفاده کند و حتی لازم نباشد برای آن UI طراحی کنند و می‌توان عین آن را مورد استفاده قرار داد، گویی یک موبایل بانک ایران زمین برای خود تولید کرده‌اید. کسی که می‌خواهد از این سرویس‌ها استفاده کند تنها خدمات بانکی ارائه نمی‌کند و می‌تواند آنها را با سایر خدمات ترکیب و محصولی برای مشتری خاص خود ارائه کند.

اینالویی در پاسخ به این سوال که مشتری بانک ایران زمین روی این پلت‌فرم‌ها کیست، گفت: مشتری فعلی بانک ایران زمین فرآیند ساده‌سازی شده را با تجربیاتی دلچسب‌تر دریافت می‌کند و این در نتیجه بهبودی است که در موبایل بانک و اینترنت بانک انجام شده و مشتری از مراجعه به شعبه بی‌نیاز شده است. اما نکته کلیدی که باید به آن دقت شود این است که مشتریان اصلی این سرویس‌ها فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها هستند.

گفتنی است؛ یکی از برجسته ترین تأثیرات گسترش و توسعه مداوم اینترنت این است که شرکت ها و مشتریان روش های بیشتری برای برقراری ارتباط با یکدیگر کسب می کنند که منجر به تأثیر عمیقی بر صنعت بانکداری می شود و مشتریان برای برقراری ارتباط با مشاوران بانکی خود دیگر نیازی به رعایت ساعات کار بانک ندارند و یا وقت خود را در صف های باجه سپری می کنند. در صورتی که اگر مشتریان از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی راضی باشند, مقاصد خرید مشتری به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بانک ها برای سودآوری به مشتریان به بانکداری دیجیتال نیاز  و برای عبور از مرزهای نوآوری باید از روش های جایگزین، تئوری ها و منابع داده استفاده کنند.

منبع خبر:  افق تهران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.