×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحول دیجیتال؛ یک الزام برای تاب‌آوری و ادامه حیات در شرایط تحریم/ حفظ مزایای رقابتی در بازارهای جهانی با هوشمندسازی صنعت/ تشکیل کمیته تحول دیجیتال در هلدینگ خلیج فارس

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نشست تخصصی «تحول دیجیتال» در چهارمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش در مرکز همایش‌های جزیره کیش برگزار شد.
فرشته میراب زاده مدیر فناوری اطلاعات، ارتباطات و سامانه‌های کسب و کار گروه در این نشست تخصصی با بیان اینکه تحول دیجیتال یک اکوسیستم پیچیده و چند جانبه است که همکاری و مساعدت بخش‌های مختلفی را نیاز دارد، اظهار داشت: به طور معمول در شرکت‌های بین‌المللی نیز یک برنامه بلند مدت برای تحول دیجیتال در نظر گرفته می‌شود که همت و پیگیری مدیران را برای پیاده‌سازی می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی با توجه به نقشی که در اقتصاد کشور دارد، یکی از پیشران‌ها محسوب می‌شود، افزود: بنابراین در حوزه دیجیتال نیز به عنوان پیشران تحول دیجیتال برنامه‌هایی تعریف شده است که سبب توسعه ملی خواهد شد.

تاب‌آوری در شرایط تحریم با حرکت در مسیر تحول دیجیتال
ظهیر حیدری رییس مهندسی اطلاعات و حکمرانی داده‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست گفت: تحول دیجیتالی و هوشمندسازی از سیاست‌های هلدینگ خلیج فارس است.
وی با اشاره به اینکه امروزه در حال ورود به انقلاب صنعتی نسل پنجم در تحول دیجیتال هستیم، ادامه داد: شرکت‌های فناور از سودآورترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شوند.
حیدری، نگاهی به شرکت‌های پیشروی بین‌المللی در صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که همه شرکت‌های بزرگ به سمت تحول دیجیتال و فناوری‌های پیشرفته حرکت کرده‌اند.
رییس مهندسی اطلاعات و حکمرانی داده‌های گروه، با بیان اینکه تحول دیجیتال را یک الزام برای تاب‌آوری و ادامه حیات همه صنایع است که باید یک تفکر استراتژیک پشت آن وجود داشته باشد، گفت: تحویل دیجیتال کمک می‌کند که برای تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری در بازار به ویژه در شرایط تحریم، مرزها شکسته شود.
وی به هدف‌گذاری هوشمندسازی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: افزایش تولید، ارتقای اچ‌اس‌یی، مشتری مداری، مدیریت راهبردی، منابع انسانی، دید ۳۶۰ درجه به همه ارکان صنعت و… از مزایای تحول دیجیتال است.
حیدری، عناصر تشکیل‌دهنده تحول دیجیتال را فناوری دیجیتال، فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، فناوری عملیاتی و فناوری رسانه دانست و گفت: سند چشم‌انداز و نقشه راه حوزه تحول دیجیتال در هلدینگ خلیج فارس طراحی و تدوین شده است.

کمیته تحول دیجیتال در هلدینگ خلیج فارس شکل گرفته است
مهدی غیناقی، مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه در حوزه فناوری درخصوص بحث‌های زیرساختی و فناوری‌هایی که در کشور در حال توسعه و تولید است، تصریح کرد: برای رقابت در بازارهای جهانی باید تولید، مصرف و فرآیندها را هوشمند کنیم.
وی با بیان اینکه روندهای نوظهور در حال تغییر مدل‌های خلق ارزش در صنعت هستند، افزود: اگر صنایع کشور به سمت تحول دیجیتال حرکت نکنند، مزایای رقابتی خود را در جهان از دست می‌دهند.
مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات هلدینگ خلیج فارس تأکید کرد: تحول دیجیتال، توسعه محصولات، خدمات جدید و بازطراحی عملیات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
غیناقی با تأکید بر اینکه ابزارها و فناوری دیجیتال تأثیر قابل توجهی بر محورهای راهبردی، اهداف و تولید صنعت پتروشیمی دارند، ادامه داد: صنعت پتروشیمی می‌تواند از طیف متنوعی از فناوری‌های دیجتیال برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.
وی با تأکید بر دستیبابی به بلوغ دیجیتال گفت: این راهبرد باید در کل مجموعه انجام شود و همه باید در آن دخیل باشد؛ از مدیران تا بدنه شرکت و کارکنان که نقش کلیدی در این موضوع دارند.
مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه تصریح کرد: کمیته تحول دیجیتال در هلدینگ خلیج فارس شکل گرفته و برای این پروژه بازه پنج‌ساله تعریف شده است.

لزوم توجه مستمر به تحول دیجیتال
محمد رضا معبودیان، رییس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این نشست با تشریح اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: ۳۰ درصد کل اقتصاد کشورهای چین و آمریکا در حوزه دیجیتال است.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات زیادی که در اقتصاد دیجیتال انجام شده، هوش مصنوعی سهم ۱۵ درصدی در اقتصاد دنیا در سال ۲۰۳۰ خواهد داشت و ارزش بازار هوش مصنوعی نیز در سال ۲۰۳۰ در جهان ۱۵.۶ تریلیون دلار خواهد بود.
معبودیان، افزود: تحول دیجیتال یک سفر بی‌انتهاست که باید تحول‌ها را به طور مستمر در دستور کار قرار دهیم.

نگاه بنیادی به تحول دیجیتال؛ عامل بقا و پیشرفت
رحیم خانی زاد،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این نشست بر ضرورت توسعه فناوری و نوآوری تأکید کرد و گفت: عامل بقا و پیشروی ما نگاه بنیادی به حوزه تحول دیجیتال است.
وی خاطر نشان کرد: با ارزیابی‌های بلوغ دیجیتال، سطح‌های مختلف بلوغ دیجیتال ایجاد می‌شود که کمک به آغاز فرآیند دیجیتالی شدن در شرکت می‌کند.
چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.