×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تداوم کاهش قیمت گوشت در ماه‌های آینده/ ترانزیت دام از آسیای مرکزی دوباره برقرار شود

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص وضعیت تولید دام در کشور گفت: پاییز امسال با زایش خوب دام سبک در مناطق غربی کشور مواجه هستیم. اوج زایش در استان‌های غربی، پاییز و در استان‌های دیگر بهار است. همچنین، واردات برای نیاز داخلی در حال انجام است که میزان عمده آن در تهران توزیع می‌شود. با توجه به این امر، اکنون باید برای تولید داخل، بازار مناسب ایجاد شود که در صورت عدم ایجاد بازار، با پدیده قاچاق در این حوزه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: باید راهکاری برای بسته شدن مسیر قاچاق اندیشید. دام ریزتازه متولد شده، سبک و جابجایی آن برای قاچاق آسان است. پیشنهاد می‌شود، بخش ترانزیت از کشورهای آسیای مرکزی مجدد راه اندازی شود. با وجود ترانزیت و انتقال دام از این طریق به کشورهای حوزه خلیج فارس، عملا جلوی قاچاق این محصول گرفته می‌شود.

این مقام صنفی ادامه داد: سبد کالای پروتئین ما در بخش گوشت قرمز گوسفندی و گوساله پر است. در بخش دام پروار هم تدابیر خوبی اندیشیده شده و با توجه به این موارد، شاهد ثبات قیمت و در بعضی اقلام ریزش قیمت بوده‌ایم که این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

پوریان گفت: باید مدیریت در بخش تولید داخل، بیشتر شود. اگر قیمت داخلی در بخش بره، مقداری کاهش یافته و به میزان منطقی برسد، بدون تردید کفاف بازار داخل و بعضا بیشتر را خواهد داد. با ورود دام‌های پرواری جدید، امیدواریم شاهد ریزش قیمت گوشت گوساله در بازار باشیم. منظور از کاهش قیمت رسیدن به قیمت منطقی است و در حال نزدیک شدن به قیمت منطقی هماهنگ با تولید و بازار داخل هستیم.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در خصوص قیمت بازار گفت: قیمت دام سبک از ابتدای هفته بین ۱۶۸ هزار تومان تا ۱۹۰ هزار تومان در دام سبک و سنگین بوده است. خرید نقدی گوسفند سبک به صورت گله‌ای ۱۶۸ هزار تومان تا ۱۷۵ هزار تومان و مدت‌دار آن بین قیمت‌های ۱۸۵ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است باید توجه داشت که خرید مدت‌دار دام از تولیدکنندگان، یکی از مشکلات این حوزه است.

وی گفت: معمولا در پاییز و زمستان شیب مصرف گوشت قرمز افزایشی است. ثبات قیمت در گوشت گوسفندی و منجمد گوساله، نشان دهنده افزایش تولید است. سال جاری برخلاف سال‌های اخیر که با افزایش قیمت مواجه بودیم، ثبات قیمت و حتی کاهش داشته‌ایم و به گفته قائم مقام وزیر توانسته‌ایم از این طریق قیمت را ثابت نگه داریم. امسال تولید مرغ هم مناسب است و این مقولات به هم مرتبط هستند. وقتی همه اقلام در سبد پروتئین خانوار فراهم باشد، طبیعتا کمک بزرگی به ثبات نرخ‌ها می‌کنند. انتظار داریم با توجه به میزان زایش و تامین خوب، در روزهای آینده، به قیمت منطقی گوشت دست پیدا کنیم.

پوریان افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گران شدن نهاده، اثرات سوئی در بازار داشته است. ممکن است در بخش دام سبک آن وابستگی به نهاده را نداشته باشیم و از بازارهای آزاد تهیه کنیم اما در بخش مرغ و گاو شیری وابستگی شدیدی وجود دارد. سال گذشته وضعیت مناسب نبود اما امسال در بازار داخل،  شرایط در حال بهبود است. وقتی بازار داخل تنظیم شود، طبیعتا در حوزه تولید برنامه‌ریزی بهتری صورت خواهد گرفت. نمی‌توان با وجود بازار از هم گسیخته، انتظار تولید پایدار داشت و باید توجه داشت که نوسانات قیمت داخلی در بازار و تولید اثرگذار است. بازار داخل با مدیریت سازمان جهاد کشاورزی، به صورت تامین زیاد گوشت، عرضه با قیمت مناسب و تثبیت قیمت، حالت مطلوب یافته است. بنابراین، استمرار در تامین زیاد و ثبات قیمت، در بازار اثر گذار بوده و امیدوارم بعد از ثبات هم شاهد کاهش و ریزش قیمت باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.