×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳
تدبیر هفت ساله دولت برای تحول زیرساخت‌های کردستان

به گزارش ایرنا، شاید در نظر مخالفان دولت کار زیادی در استان انجام نشده ولی اگر به طرح‌هایی که در دست اجراست و یا تکمیل شده، نگاهی بی طرفانه داشته باشند، خواهند دید با وجود محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای ناشی از تحریم‌ها و مخالفت‌های داخلی، کردستان لحظه‌ای از قطار توسعه جا که نمانده، بلکه در ایستگاه اول این ریل قرار داشته است.
در روزهایی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده تا مورد بررسی قرار گیرد، فرصت مناسبی دست داد تا پای صحبت‌های متولی مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان بنشینیم و درباره بودجه سال گذشته، گفت وگو کنیم.
بهرام نصراللهی زاده در نشست سه ساعته ریز و درشت اعتبارات و طرح‌های عمرانی استان را تشریح کرد تا دست پر دولت در آبادانی کردستان از دید مردم مخفی نمانده باشد.
ایرنا: سهم کردستان از بودجه ۹۹ چه میزان بود و چه مبلغی از آن تاکنون تخصیص یافته است؟
نصراللهی زاده: در حوزه اعتبارات عمومی در چند سال اخیر علیرغم همه محدودیت‌ها در استان کردستان تحولی در حوزه عمرانی را شاهد هستیم و از یک هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان اعتبار، یک هزار  و ۵۰۵ میلیارد تومان یعنی بیش از ۸۰ درصد تحقق یافته و تخصیص‌های دیگری تا آخر سال داریم آن هم در سالی که به جرات می‌توان گفت از سخت ترین سال‌های، ۴۰ سال اخیر کشور در تامین منابع عمومی است این حجم از تزریق اعتبار بی نظیر بوده و مشابه آن را نمی‌توان دید.
اعتبارات در سه بخش استانی، پروژه‌های ملی و یا ملی استانی شده یا ویژه استانی است که طرح‌های ملی استان ردیف بودجه‌ای خاصی دارند و اعتبار هزینه شده غیر از این‌ها است.
ایرنا: آخرین وضعیت طرح‌های بزرگ زیرساختی در استان در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای و اینکه دولت چه کارهایی انجام داده است؟
نصراللهی زاده : حجم انبوهی از پروژه های راه سازی و سدسازی داریم که با بهره برداری از آنها تحول عظیمی در استان ایجاد می‌شود.
به عنوان نمونه، راه آهن همدان – سنندج در سال ۹۸ در قانون بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که اعتبار ابلاغی ۱۳۴ میلیارد تومان بود ولی در عمل  ۳۹۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر آن تخصیص یافت.
در سال جاری ۳۵۰ میلیارد تومان در قانون بودجه برای آن مصوب شد مه تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است، ضمن اینکه کار ریل گذاری دستی از انتهای مسیر و ریل گذاری مکانیزه در سمت همدان به سنندج در حال انجام و عملیات اجرایی ایستگاه سنندج نیز به خوبی در حال اجراست البته بخشی از زیرسازی در قطعه دوم به سرعت در حال انجام است.
در جاده سنندج – مریوان کارهای سنگینی صورت گرفت و مراحل آخر را طی می‌کند و در این سال‌ها آنقدر پروژه‌های عمرانی داشتیم که کارخانه‌های تولید آسفالت برای تامین نیاز آنها دچار مشکل شدند.
در مجموع چرخ توسعه استان در سال‌های اخیر در حوزه زیرساخت که از منابع عمومی کشور استفاده شد، بخوبی چرخید و لحظه‌ای از حرکت نایستاد.
کارهای بزرگی صورت گرفته و در سخت ترین سال‌های مالی کشور بزرگترین پروژه ها را با سرعت قابل توجه در دست اجرا داریم.
در زمینه حمل و نقل هوایی هم فرودگاه سقز تا بهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد تا کردستان به جرگه ۱۱ استان ۲ فرودگاهی بپیوندند که حدود یک میلیون نفر جمعیت در شهرهای بوکان و مریوان، بانه، دیواندره و سقز را می‌تواند پوشش دهد.

بازگشایی گره سخت صلوات آباد
گردنه صلوات آباد گره ارتباطی مشکلی برای استان بود اگر چه ۲۱ کیلومتر طول دارد اما دشواری کار در این گردنه عملیات اجرایی آن را زمانبر کرد.
بهسازی این مسیر و تعریض در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد و از ۲۱ کیلومتر تقریبا ۱۷.۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و یکی دو تونل باید احداث شود که مطالعات انجام شده و فراخوان جذب پیمانکار نیز داده‌اند.
امسال در قانون بودجه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار داشت و در سال آینده به ۲۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه افزایش یافته و در حال حاضر ۸۰ درصد بهسازی و تعریض آن به پایان رسیده است.
آسفالت جاده سنندج – کامیاران – مریوان، تکمیل جاده بیجار – همدان پایان یافته و دو بانده شدن مسیر دیواندره – بیجار – زنجان هم در دستور کار است.
ایرنا : کرونا لزوم توجه به زیرساخت‌های بهداشت و درمان را بیش از پیش یادآور شد، استان در این زمینه چه وضعیتی دارد؟
نصراللهی زاده: امسال بیمارستان سقز افتتاح شد  تا در زیرساخت های بخش درمان تحول بزرگی اتفاق بیافتد.
سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۰۳ تخت است که در کردستان با افتتاح بیمارستان سقز، در سال جاری و پیش از آن در سال های قبل بیمارستان بانه و بیمارستان کوثر و بیمارستان دهگلان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر سرانه تخت بیمارستان در استانبه ۲۱۸ تخت افزایش یافت که در رده نهم کشور و بالاتر از میانگین کشوری ایستادیم.
در حوزه خانه بهداشت در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت حدود ۹ خانه بهداشت وجود دارد در حالیکه در کردستان به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۴ خانه بهداشت فعالیت می‌کند.
ایرنا: طرح‌های ورزشی اجرا شده در استان چقدر از ارتقای سرانه ورزشی نقش داشته است؟
نصراللهی زاده: امسال سالن ۶ هرار نفری سنندج افتتاح شد که طرحی بزرگ بود و استان کردستان که تقریبا رتبه ۳۰ کشور را از لحاظ سرانه ورزشی داشت، امروز به رتبه ۱۳ برسد.
در ابتدای دولت ۴۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی داشتیم که تا قبل از سالن ۶ هزار نفری این میزان به بیش از ۹۰۰ هزار مترمربع رسید یعنی ۲.۳ برابر افزایش یافت.
بیش از ۱۳۰ پروره ورزشی در طول دولت در کردستان به بهره برداری رسیده است.

ایرنا: کردستان یکی از استان‌های پرآب کشور است که انتظار می رود این بخش هم به کمک توسعه استان آمده باشد، آیا اینطور بوده؟
نصراللهی زاده: بیشترین سرمایه گذاری انجام گرفته در استان در حوزه آب بود که برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت صورت گرفته است و این سرمایه گذاری ها بتدریج خود را نشان می دهد و در بالندگی و توسعه استان نقش خود را نشان خواهد داد.
۷۰ درصد جمعیت استان در شهرها ساکن هستند که منابع آبی اطمینان بخش این حجم از جمعیت استان تا افق ۱۴۲۵ تامین شده است.
سه شهرستان با مشکلات حاد آب آشامیدنی در ردیف بودجه اعتبار نداشتند که برغم منع تعریف طرح جدید، ردیفی در سال‌های اخیر برای آنان تعریف شد و امسال و همچنین سال آینده اعتبارات خوبی برای این بخش گرفته‌اند.
سنندج از شهرهایی است که چند سالیست کیفیت آب آشامیدنی آن کاهش یافته است.
آب به سنندج از سد قشلاق  تامین می‌شد که کفایت داشت اما در چهار سال اخیر در ایام سرد سال مردم با مشکل طعم و بوی آزار دهنده آن مواجه شدند.
کار مهمی که امسال صورت گرفت تثبیت منبع دوم برای تامین آب شرب سنندج از سد آزاد بود که هر چند این طرح در اجرا مشکلاتی داشت اما در لایحه ۱۴۰۰ و نیز در چند هفته اخیر پیگیری‌های خوبی انجام گرفت و ردیفی در لایحه بودجه برای سنندج ایجاد شد تا آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه اجرا شود.
این طرح در بودجه سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و به غیر از آن امسال هم سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور ۱۰۰ میلیارد تومان از قانون بودجه ۹۹ پیشنهاد داده بودند که باید به تصویب هیات دولت برسد که قول مساعد آن گرفته شده و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.
این طرح خدمتی ماندگار برای مردم خواهد بود که خیال آنان را برای آب شرب گوارا کاملا راحت خواهد کرد.
برای تامین آب شرب مریوان از سد گاران ۱۷ کیلومتر خط انتقال انجام شده و در لایحه ۱۴۰۰ با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ایجاد تاسیسات آن هم انجام می‌شود و مجوز احداث تصفیه خانه این شهر در سال آینده صادر می شود.
آب شرب مردم این شهر از سد شهید کاظمی تامین می‌شد و سد چراغ ویس منبع دومی بود که خط انتقال آن اجرا شده و تصفیه خانه هم احداث شده است و در سال حدود ۳۱ تا ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت.
بانه از جمله شهرهای مشکل دار در زمینه آب آشامیدنی بود که آب آن از سد عباس آباد تامین شد و خط انتقال تا ورودی شهر در دست اقدام است که تنها ۷ کیلومتر آن باقی مانده و امسال تامین اعتبار خوبی برای اجرای آن انجام گرفت.
در کامیاران هم از سد گاوشان آب آشامیدنی شهر تامین شد و تصفیه خانه آن باید به زودی شروع شود.
قروه، دهگلان و بیجار ۳ شهری بودند که در قانون بودجه ردیف نداشتند و سال ۹۸ وارد شده قانون بودجه شدند تا آب آشامیدنی قروه و دهگلان از سد قوچم و و بیجار از سد سیازاخ تامین شود.
تحول در بخش کشاورزی
در زمینه کشاورزی هم کارهای بزرگی بویژه از ردیف آب‌های مرزی غرب کشور انجام شد که سهم کردستان در سه شهرستان سنندج، مریوان و کامیاران تبدیل ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم به آبی است.
تنها در بخش کلاترزان سنندج چهار هزار و ۳۰۰ هکتار باغ ایجاد می‌شود که طرحی درآمدزاست و فاز اول آن به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار امسال شروع شده و قرار است ۸۴۰ هزار چاله برای نهالکار حفر شود که بسیج سازندگی یک سوم آن را انجام خواهد داد، یعنی تا این میزان از کمک برای کشاورزان انجام می‌شود.
این طرح در هر هکتار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد زایی برای کشاورز خواهد داشت و در تهیه نهال هم به کشاورزان کمک می‌شود و ارقام جدید مقاوم به سرما در بین آنان توزیع خواهد شد که هم دیررس هستند و هم سرمای بهاره که در چند سال اخیر به کشاورزان ضررهای بسیاری وارد کرد، از محصولشان دور خواهند ماند و هم محصول بیشتری را به عمل خواهند آورد.
بنابر اعلام جهاد کشاورزی کردستان ظرف چند ماه آینده ۱۰ هزار هکتار از سهمیه استان از کشت دیم وارد مدار آبی خواهد شد.
در شبکه کشاورزی مریوان در سال ۹۹ از محل سد گاران درخواست ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار شده بود که ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این مجموعه تکمیل شود و  در کامیاران هم از محل سد امیرآباد و رمشت ۹۹ میلیارد تومان درخواست اعتبار شده بود که اعتبار لازم تخصیصی داده شد و تا بهار سال آینده قابل بهره برداری است.
تاکنون هزار و۵۵۰ میلیارد تومان در سد آزاد و ۷۶۰ میلیارد تومان در سد ژاوه سرمایه گذاری شده که رقم بالا و کم نظیری است.

ایرنا: از ساماندهی مرزهای استان چه خبر؟
نصراللهی زاده : مرز رسمی باشماق از فعال ترین مرزهای کشور و در سال‌های اخیر به عنوان دومین مرز ترانزیتی شناخته شده است  و ساماندهی پایانه آن رسما به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای واگذار شده است.
 طرح کلان ساماندهی پایانه تهیه و تصویب شده که از فرصت های بزرگ اقتصادی در استان به شمار می رود واعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این پایانه ۸۰ میلیارد تومان بود که تمامی آن تامین شده و در چند فاز به صورت ترک تشریفات انجام می‌شود.
 بازارچه مرزی سیرانبند بانه نیز از طرف ایران به عنوان مرز رسمی شناخته شده و طرف عراقی به دلیل اختلاف نظری که بین اقلیم کردستان عراق و بغداد وجود دارد هنوز به نظر واحدی نرسیده اند.
با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه به مساحت ۸۵ هکتار در دست اجراست و فاز اول این منطقه به مساحت ۳۵ هکتاربه بهره برداری رسیده و اراضی آن در حال واگذاری به سرمایه گذاران است، تبدیل این بازارچه به مرز رسمی می تواند شکوفایی اقتصادی را در بر داشته باشد.
ایرنا : چندی قبل هیاتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی امکان ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان به استان آمد، نتایج ارزیابی این هیات چه شد؟
نصراللهی زاده : دولت در زمینه منطقه آزاد اهتمام ویژه‌ای دارد و ازمحورهای توسعه استان در سند آمایش سرزمینی در کنار دارا بودن مزیت هایی همانند معادن، گردشگری و کشاورزی،  حوزه تجارت و بازرگانی  هم اهمیت قابل توجهی دارد که از محورهای اصلی و مهم توسعه سرمایه‌گذاری استان به شمار می‌رود.
سفر هیات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مثبت ارزیابی شده و امید زیادی داریم که این طرح به سرانجام برسد.
در مجموع به ارزیابی انجام شده خوشبین و امیدوار هستیم.
شاید بزرگترین ظرفیتی که می تواند ایران را به اروپا و بازار مصرف غرب آسیا متصل کند راه آهن سنندج، سلیمانیه، لاذقیه باشد و پیوستگی که این موضوع ایجاد می‌کند تامین منافع ملی کشورمان را در سطح منطقه و فرا منطقه‌ای بدنبال خواهد داشت.
کردستان با همه قابلیت هایش برای توسعه هنوز بسیاری از ظرفیت هایش مغفول مانده است و اگر مراودات اقتصادی را مدرن و به روز کنیم و با شمال عراق فعالیت های مشترک تعریف کنیم هم ارزش افزوده ایجاد خواهد شد، هم اقتصاد غیر رسمی و رانتی اصلاح خواهد شد، هم مناطق مرزی ما آبادتر خواهد شد، هم عوارض سیاسی و امنیتی کاهش پیدا می کند و از همه مهمتر قانونمند و مبتنی بر قواعد خواهد بود که تمامی اینها با ایجاد این منطقه میسر است.
ایرنا : کرونا به کدام بخش های استان آسیب بیشتری وارد کرد و دولت چه کمکی انجام داد؟
نصراللهی زاده: حوزه تولید در استان آسیب چندانی از این بیماری ندید ولی حوزه خدمات که ۵۰ درصد مشاغل استان را شامل می‌شود بشدت آسیب دیده است.
در سال‌های اخیر شاهد رشد سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه گردشگری استان بودیم و حتی سال گذشته سرمایه گذاری برای برگزاری جشن بزرگ نوروز با حضور ۱۴ کشور حوزه نوروز به میزبانی سنندج در دستور کار قرار گرفت که بواسطه کرونا این برنامه لغو شد و فرصتی که می توانست کردستان را آوازه جهان کند، از دست رفت.
در برنامه جهش تولید برنامه خاصی برای حوزه گردشگری و پرداخت تسهیلات یارانه دارو برای زیرساخت‌های این حوزه در نظر گرفته شده است.
به منظور تقویت زیرساخت های این حوزه به برخی پروژه ها تسهیلات یارانه ای پرداخت می شود و این تسهیلات به این شیوه است که دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی سرمایه گذار طرح را تقبل می کند تا همه سود تسهیلات متوجه سرمایه گذار طرح و پروژه نباشد.
در این راستا منابع قابل توجهی تسهیلات یارانه دار جهت کمک به زیرساخت های حوزه گردشگری بویژه در بخش هتل ها و مجتمع های رفاهی و اقامتی تامین کرده و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک‌های استان اجرایی خواهد شد.
در حوزه هتلداری نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار به هتل‌های استان اختصاص یافته است.
ایرنا: در سفر سال گذشته رییس سازمان برنامه وبودجه به استان، کلنگ احداث سه هزار واحد مسکونی برای محرومان استان به زمین زده شد، این طرح هم اکنون در چه وضعیتی است؟
نصراللهی زاده : در سفر سال گذشته دکتر نوبخت به کردستان، ۲ تفاهم نامه برای احداث ۲ هزار واحد مسکونی روستایی و یک هزار واحد مسکونی شهری ویژه محرومان استان میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،  کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانداری کردستان به امضا رسید.
اولویت واگذاری این واحدهای مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است و هم‌اکنون یک هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی تکمیل و آماده بهره‌برداری است که چند روز قبل ۴۶ واحد آن تحویل متقاضیان شد.
احداث این واحدها ۲۱ آبان سال گذشته آغاز شدو اجرای این طرح، ۲ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در یک هزار و ۷۰۰ روستای استان را که فاقد سرپناه هستند، صاحبخانه می‌کند.
ساخت واحدهای مسکونی در مناطق شهری بخاطر مشکل زمین هنوز اجرایی نشده و برای رفع این مشکل ستادی در سازمان مدیریت استان تشکیل شد و تا حدودی زمین برای احداث منازل مسکونی تهیه شده و بزودی عملیات ساخت این واحدها توسط کمیته امداد آغاز می شود.
تمام (۲ هزار) واحد مسکونی روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی و قرارداد آنها نیز بسته شده که برای ساخت این خانه‌های ۶۰ متری ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض توسط سازمان برنامه و بودجه و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات کم بهره توسط بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.
از این تعداد ۲۷۹ واحد مسکونی مختص مددجویان بهزیستی است که ۴۶ واحد آن به متقاضیان واگذار شده است و بقیه واحدهای مسکونی روستایی با پیشرفت فیزیکی مختلف در دست اجراست ولی امید داریم تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

ایرنا: یکی از اقدامات دولت در تحقق برنامه های جهش تولید حمایت از واحدهای تولیدی راکد و برگرداندن دوباره آن به چرخه تولید بوده، در این زمینه در استان چه برنامه هایی اجرا شده است؟
نصراللهی زاده: یارانه تولید ۱۸ میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پرداخت شد برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از وام۴۸ درصدی بانک‌ها، هشت درصد سود که ۱۶ میلیارد تومان می‌شد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت شد.
امسال یارانه تسهیلات ثابت پرداخت می شود که در برنامه جهش تولید حدود ۶۷ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان به ۲ بخش ( ۹۰درصد گردشگری) وبقیه کشاورزی رقم یارانه هفت میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان را سازمان پرداخت می کند.
دلیل اختصاص بخش مهمی از این تسهیلات به بخش گردشگری، این است که به امید خدا با اتمام کرونا باید میزبان خیل مهمانانی باشیم که بعد از اتمام این بحران، با سفر به کردستان آب و هوایی عوض کنند.
در این مدت طرح‌های زیپ لاین و پل معلق آبیدر سنندج و چم سقز هم اجرایی شده است.
۳۳ برنامه جهش تولید داریم که بخشی طرح های گردشگری است و بخشی از این برنامه های محقق شده است.
ایرنا: بخشی از دغدغه بازنشستگان حقوق ومزایایی بود که دریافت میکردند، دولت در این بخش چه خدمتی انجام داده است؟
نصراللهی زاده: پاداش پایان خدمت تمامی بازنشستگان دستگاه های اجرایی مشمول نظام بودجه استانی تا پایان سال ۱۳۹۸، که حدود ۱۹ میلیارد تومان بود، به این عزیزان پرداخت شده است.
در سالیان اخیر پرداختی سایر کارکنان دستگاه ها به تعادل و عدالت نزدیک تر شده است و دستگاه هایی که پرداختی آنها از میانگین کمتر بودند به میانگین نزدیکتر شده است.
حداقل حقوق کارکنان از ابتدای شروع بکار دولت تدبیر و امید از ۴۹۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که رشدی معادل ۲۶۶ درصد دارد.
متوسط حقوق بازنشستگان کشوری، غیر از تحولاتی که امسال ایجاد شد، از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۹۹ تغییر شاخصی داشت و از ۸۸۹ هزار تومان به سه میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید که در این بخش هم رشد ۳۲۷ درصدی را شاهد هستیم.
برای بازنشستگان لشکری هم از یک میلیون و۱۲۳ هزار تومان به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش یافته که ۲۸۱ درصد افزایش دارد.
برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم رشد ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت پیش بینی شده ودر تمام این سال‌ها با وجود محدودیت اعتباری و تحریم‌ها به گونه ای عمل شد که خدمات دولت که توسط کارکنان انجام می شود حتی لحظه ای در آن وقفه ایجاد نشد.
ایرنا: در پایان اگر حرف ناگفته‌ای دارید، بفرمایید
نصراللهی زاده: شرایط کشور در سال‌های اخیر ویژه بوده و از جهات مختلفی تامین منابع لازم برای اداره کشور به مشکل خورد.
در کنار آن هجمه های مختلفی که با اغزاض مختلف صورت میگیرد، کار را سخت تر کرد البته این غیر از منتقدان دلسوز است و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که هیچ ضعفی ندارد ولی نباید منشاء مشکلات کشور را نادیده گرفت و شرایط بیرونی کشور و هجمه دشمن را بی تاثیر دانست.
در حال حاضر وظیفه اصلی، حفظ جریان امید در جامعه است و هرکسی که قلم بدست دارد و تریبونی در اختیار اوست باید دلسوزانه حافظ منافع ملی کشور باشد.
ضعف ها و کمبودها به گونه ای دیده شود که اصل امید مردم را حفظ کند و کارهای انجام شده را اطلاع رسانی کند و این معیار خوبی برای پایبندی به منافع ملی است.
ایرنا: در پایان از فرصتی که برای اطلاع رسانی بخشی از خدمات دولت توسط رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، فراهم کرد تشکر می کند.
البته خدمات دولت در بخش گازرسانی، توسعه آموزش عالی، عمران روستایی و شهری و بسیار دیگری از اقدامات انجام گرفته در این مصاحبه آورده نشد و تنها به بخش‌های مهم و کلان توسعه پرداختیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.