×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تدین در جامعه روستایی ایران عمقی به بلندای تاریخ دارد

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سید عباس صالحی روز سه شنبه در اختتامیه نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران گفت: جامعه روستایی با ویژگی هایی شناخته می شود. یعنی ۲۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۶ درصد جمعیت کشور به عنوان جامعه مولد هستند و این ویژگی جامعه روستایی به شکلی فراگیر وجود دارد.
وی افزود: فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در روستاهای ما اقتضا می کند که به مباحث هویت دینی توجه خاص شود و کاری که به عنوان انتخاب روستای قرآنی انجام شده در همین راستاست. چرا که قرآن به عنوان نقطه کانونی دینی مطرح است و تجربه طرح های قبلی این است که چنین طرح هایی فرصت هایی جدید را ایجاد می کند.

فرصت هایی برای دیده شدن خلاقیت های روستاییان
صالحی اضافه کرد: آمایش سرزمینی نشان می دهد که روستاهای ما از نظر ظرفیت های تاریخی و معاصر قرآنی در چه سطحی قرار دارند و برگزاری جشنواره هایی همچون طرح باشگاه های کتابخوانی ایران یا روستاهای دوستدار کتاب فرصت شناخت آمایشی را به ما می دهد. 
وی از فرصت الگوسازی به عنوان دومین فرصت برای روستاهای کشور یاد کرد و گفت: ایده های مختلفی به صورت پراکنده در روستاها وجود دارد و برگزاری برنامه هایی همچون انتخاب روستاهای قرآنی الگوسازی و گسترش الگوها را فراهم می کند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شبکه سازی نیز فرصتی دیگر است و همانگونه که در طرح پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق دیدیم پس از این که روستاها به عنوان شهرهای خلاق انتخاب می شدند، آن شهرهایی که در حوزه های مختلف شاخص بودند در کنار هم قرار می گرفتند و این شبکه شدن فرصت های تبادل و هم افزایی مضاعف را فراهم می کند. 
وی اظهار امیدواری کرد تا جریان روستاهای قرآنی کشور به گونه ای باشد که هر روستایی مفتخر باشد تا تابلوی روستای قرآنی را در محیط محلی و ملی داشته باشد. 

صالحی با اشاره به امکانات و خدمات ارائه شده در ۴۰ ساله گذشته در روستاها گفت: همه خدماتی که در زمینه های آب، برق، گاز و ارتباطات انجام شده زمانی به نتیجه می رسد که دو نکته به این جمعیت ۲۶ درصدی ایران برای یک زندگی مفید و سالم و موثر اضافه شود. اول این که فرصت های اقتصادی و معیشتی متناسب با فضای شهری باشد و دیگر این که فرصت های بروز خلاقیت ها و دیده شدن خلاقیت ایجاد شود. 

وی با بیان برنامه های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دیده شدن خلاقیت های معنوی، دینی و فرهنگی روستاها گفت: ۱۳هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها هستند و امتیازبندی های انجام شده در این کانون ها باعث شناسایی کانون های برتر شده است.
برقراری عدالت توزیعی میان شهر و روستا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره های روستایی نشریات و رسانه ها، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی، مدهامتان، داستان و قلم روستا به عنوان برنامه های فرهنگی یاد کرد که باعث شده تا فعالان فرهنگی و هنری خلاقیت های خود را به نمایش بگذارند. در نمایشگاه مجازی کتاب که در اواخر سال ۹۹ برگزار شد بیش از سه هزار نقطه روستایی ۲۷ هزار بسته کتاب خرید و این مساله نشان می دهد که عدالت توزیعی میان شهر روستا ایجاد شده است. 
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم و امکان بهره برداری مردم در سراسر کشور به ویژه روستاییان گفت: ارتباط رویدادهای فرهنگی و هنری با روستاها ایجاد شده و از سال گذشته مقدمات معرفی روستاهای قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

۳۰ هزار روستای خالی از سکنه داریم
مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز در این آیین گفت: ایران آباد از روستاها عبور می کند. ما در زمانی ۹۲ هزار روستا داشتیم که اکنون ۳۰ هزار روستا خالی از سکنه است. اگر توزیع عادلانه در این روستاها وجود داشت شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها نبودیم.
وی افزود: بعد از اصلاحات ارضی مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ صورت گرفت و حاشیه نشینی در شهرها شکل گرفت.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: سال ۸۵ دبیرخانه شهرهای اسلامی را راه اندازی کردیم و همان موقع گفتم اگر می خواهیم شهرهای اسلامی داشته باشیم، باید بدانیم توجه به کالبد آنها نمی تواند این موضوع را محقق کند و نکته مهم حاکم کردن ایدئولوژی و فرهنگ است.
وی اضافه کرد: کارهای ارزشمندی طی سال های اخیر آغاز شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زحمات بسیاری در این زمینه کشیده که می توان به شهرهای دوستدار کتاب و شهرهای خلاق اشاره کرد و این کار باعث ریل گذاری در سایر روستاها خواهد شد. 
شهر و روستا از دیدگاه قرآن 
حجت الاسلام علی رضا شاهسونی مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان نیز با اشاره به تفاوت تعریف شهر و روستا در قرآن و تعریف جامعه شناسی گفت: هر جایی که جمعیت بسیاری داشته باشد، شهر و جایی که دارای جمعیت کم باشد روستا نامیده می شود ولی در منطق قرآن هر جایی که جمعیت متمرکز باشد شهر نیست و منطقه ای که جمعیت کم داشته باشد ممکن است شهر باشد.
وی با استناد به آیات ۱۳ و ۲۰ سوره یاسین گفت: منظور از اصحاب القریه به گفته مفسران شهر انطاکیه است که شهر بزرگی بوده ولی مردم آن خداپرست نبودند و قرآن از آن به عنوان روستا یاد می کند. از طرف دیگر عبارت مدینه را برای اطراف شهر انطاکیه به کار می برد که خداپرست بودند ولی جمعیت کمی داشت.
شاهسونی با بیان اینکه روستاهای معرفی شده در منطق قرآن شهر هستند، پیشنهاد کرد تا مسئولان برای برنامه های روستاهای قرآنی یک ردیف بودجه قرار دهند تا سایر روستاها تلاش کنند جزو روستاهای قرآنی قرار گیرند.
وی همچنین از معاون وزیر کشور خواست تا به استانداری ها ابلاغ کند که طرح های عمرانی و فرهنگی ویژه برای این روستاها درنظر بگیرند.
 این خادم قرآنی وجه تمایز روستای محمدآباد را با سایر روستاهای قرآنی در این دانست که فعالیت های موسسه بیت الاحزان محدود به روستا نیست بلکه طی سه دهه توانسته فعالیت های قرآنی را در ۱۶ استان توسعه دهد.
شاهسونی ادامه داد: فعالیت های این موسسه مدل توسعه فعالیت های قرآنی در کشور است. معمولا فعالیت ها از بالا به پایین است ولی فعالیت های بیت الاحزان در مرحله اول به روستا پرداخت و سپس به روستاهای اطراف و شهرهای دیگر گسترش یافت.
وی افزود: امروز علاوه بر این که در ۱۶ استان فعالیت داریم برخی علاقه مندان خارجی حتی از آمریکا به روستای محمدآباد می آیند و یک سال مهمان هستند و به حفظ قرآن می پردازند.
در این مراسم همچنین نمایندگانی از روستاهای انتخاب شده به بیان ویژگی های روستاهای خود پرداختند و پیشنهادهایی را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، دهم خرداد ماه امسال بود که آیین رسمی معرفی بوشهر به عنوان نخستین پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ با پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد و عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان روز گفت که ۷۵۰ روستای کشور نیز با هدف انتخاب به عنوان روستای قرآنی مدارک خود را به دبیرخانه این طرح ملی ارسال کرده اند تا در نهایت ۱۰ روستا نیز به عنوان روستای قرآنی معرفی شود. 

امروز طی آیینی هفت روستا به عنوان روستاهای برتر قرآنی کشور از میان اسامی و مستندات ارسالی به دبیرخانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب و به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند: اندبیل از استان اردبیل، بیلند از استان خراسان رضوی، چارک از استان بوشهر، قراخیل از استان مازندران، محمدآباد از استان فارس، ده عرب از استان یزد و فردو از استان قم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.