×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۱۴۰۱ ممنوع می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، محمدمهدی میرزایی قمی در برنامه در انتهای الوند اظهار کرد: معمولاً وقتی وارد فصل سرد سال می‌شویم آلودگی هوا بیشتر می‌شود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی‌های تولیدی است. هرچقدر سرما شروع شود پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم آلودگی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: منابع تولید کننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت مؤثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص می‌کند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دو عامل در هریک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی تاکید کرد: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در برخی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در برخی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی ادامه داد: عمدتاً در شش ماه دوم سال و بخصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلاینده‌ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی‌ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزل است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می‌دهد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را درباره آنها اعمال می‌کند. از سال آینده استاندارد آلایندگی به یورو ۶ ارتقا می‌کند.

میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهار سال پس از تولید باید برای معاینه فنی مراجعه کنند که این امر به پایش خودروها کمک می‌کند.

وی در ادامه خبر داد: آئین نامه جدید برای معاینه فنی برای سال ۱۴۰۱ نوشته شده که بر اساس آن تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند ممنوع است. همچنین ورود خودروهای ال ایی زد به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و به ویژه باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال ۱۴۰۱ جلوگیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: در برخی نیروگاه‌ها سوخت مازوت استفاده می‌شود اما ۵ نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر نکرده و نمی‌کند. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی گفت: در قانون هوای پاک ۳۴ ماده در ۲۵ محور اصلی داریم و حدود ۲۱ دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند اما ۱۱ دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. ۱۷۰ تکلیف در این بخش داریم که ۱۲۰ تکلیف مربوط به این ۱۱ دستگاه است.

وی ادامه داد: باید نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی به وسایل مشابه، ۴ تا ۵ برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. همچنین اسقاط وسایل را داریم اما متأسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره‌ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال ۹۸ که واردات ممنوع شد این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو کرده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم و اما وزیر صمت دولت دوازدهم اعلام کرد که این مصوبه علیه خودروسازان داخلی است و در حال حاضر هیچ اسقاطی نداریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹، ۲۱۶۸۰ تن را به دلیل آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مسئله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و در غیر این صورت اتفاق مثبتی نمی‌افتد. در سال ۱۳۹۹ هزینه آسایش از دست رفته ۳۰ میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است از این‌رو باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم مسئله حل نمی‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.