×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تروریست خطری فرا منطقه‌ای است

به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه ۱۸دی ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و ضمن محکوم کردن همه عوامل حادثه تروریستی کرمان و حامیان این اقدام و حامیان منطقه ای و فرا منطقه‌ای داعش، گفت: تروریست خطری فرا منطقه‌ای است که برای مقابله با آن باید همه تلاش کنند زیرا امنیت بشری را مورد تهدید قرار داده است.

وی افزود: در این زمینه با دولت فرانسه هم تبادل نظر شده است، در این فرصت گفتگو درباره موضوعات منطقه‌ای نظیر شرایط سخت و بحرانی غزه نیز صحبت شود و مواضع اصولی ما و لزوم پایان دادن به تجاوز و کشتار مردم توسط رژیم صهیونسیتی مطرح شد. معتقدیم مواضع اروپا و آمریکا در حوزه عمل نمود ندارد، آنها باید از حمایت سیاسی- اطلاعاتی و پشتیبانی از رژیم صهیونسیتی دست بردارند.

تعیین سرنوشت سیاسی‌حق طبیعی ملت فلسطین است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد طرح ایران برای صلح در غزه، تاکید کرد: سنگین ترین تلاش برای ایجاد صلح در عالی ترین سطوح برای توقف فوری جنگ استفاده شده است و این تلاش ها ادامه دارد و اینکه آیا ما در آینده نزدیک شاهد آتش بس خواهیم بود یا نه موضوعی است که به نظر می آید مانع نقش آفرینی شورای امنیت آمریکا است، نقش حمایتی آمریکا باعث شده شورای امنیت نتواند نقش خود را ایفا کند و ابتکار دیپلماتیک ما روشن است. در شرایطی که برخی کشورها به دنبال تحمیل دیدگاه یک جانبه به ملت فلسطین به نفع رژیم غاصب اسرائیل بودند ما معتقد به نفی اشغال‌گری بودیم و طرحی مبتنی بر اصول دموکراتیک و مردم سالارانه را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم اشغال معضل اساسی است و باید این موضوع برطرف شود و باید حق طبیعی ملت فلسطین در تعیین سرنوشت سیاسی خود به رسمیت شناخته شود.

مبارزه با تروریست نیازمند همکاری هم افزای کشورها در حوزه دیپلماسی و اطلاعاتی است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی افزود: اتفاق کرمان یک عملیات تروریستی بود و مراجع امنیتی در حال پیگیری هستند و در صورت لزوم به عنوان جهات مسئول اطلاع رسانی خواهند کرد اما پدیده تروریست و داعش به عنوان یک ابزار ساخته شده سرویس های اطلاعاتی غیر منطقه ای در طول سالهای گذشته اقدامات شومی در منطقه و دنیا انجام داده و بعداز از بین رفتن خلافت خود خوانده داعش با نقش آفرینی سردار سلیمانی باقی مانده این گروهک همچنان دست و پا میزند و طبیعی است ما به عنوان دستگاه دیپلماسی در حوزه فعالیت خود پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

کنعانی یادآور شد: ما در کنار سازوکارهای امنیتی و اطلاعاتی قرار داریم و اساسأ نیروهای سخت کوش امنیتی کشور اقدامات زیادی را انجام دادند، ما در یک منطقه بی ثبات قرار داریم و مبارزه با پدیده شوم تروریست نیازمند همکاری هم افزا با کشورهای مختلف در حوزه دیپلماسی و اطلاعاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: شواهد زیادی در حمایت رژیم صهیونسیتی از داعش داریم و اینکه مجروحین داعشی توسط صهیونیست ها درمان شدند را دنیا دیده، عملکرد داعش هم از ابتدا در خدمت حامیان آنها بوده است.

همه ملت فلسطین در روند سیاسی و آینده فلسطین می‌توانند نقش آفرینی کنند

وی در مورد تفاهمات حماس و فتح، گفت: همه ملت فلسطین در روند سیاسی و آینده فلسطین می‌توانند نقش آفرینی کنند و این موضوع متعلق به ملت فلسطین است و ما از هم افزایی و گفتگو های فلسطینی -فلسطینی حمایت می‌کنیم.ما حامی استفاده از ساختارهای بین المللی برای تعقیب و کیفر مقامات رژیم صهیونسیتی هستیم و مبتنی بر اصول و رویکردهای خود یعنی بر اساس ماهیت غیر مشروع رژیم صهیونسیتی از سازوکارها حمایت می‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: ما از ابتدا گفتیم ممکن است ابعاد جنگ گسترش یابد و مقامات آمریکایی کشف جدیدی نکردن و اگر این جنگ تا امروز ادامه پیدا کرده نتیجه رفتار آمریکایی‌هاست.

مسأله سیاسی در مورد تاخیر در موضوع حج عمره وجود ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص تاخیر در موضوع حج عمره نیز تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشور اطلاعاتی در این حوزه مطرح کرده، این موضوع کاملا فنی است و مسأله سیاسی ای وجود ندارد و توافقات سیاسی برای انجام عمره مفرده انجام شده است و زیرساخت های سیاسی مانعی برای حج عمره نیست و گفتگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت و تیم فنی در عربستان نیز در حال مذاکره هستند.

بسیاری از تنش‌های منطقه‌‌ای به دلیل حضور نامشروع آمریکا در منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرد: مسائل منطقه‌ای در ارتباط با موضوعات کشورهای منطقه است و آمریکا بزرگترین کمکی که می‌تواند انجام دهد، خودداری از دخالت‌های غیر سازنده در منطقه و امور این کشورهاست، بسیاری از تنش ها به دلیل حضور نامشروع آمریکا در منطقه است. در مورد عراق هم آمریکا همین رویکرد را دارد، خروج آمریکایی‌ها از عراق مصوبه قانونی پارلمان عراق است و ائتلاف ساختگی بین المللی هیچ کمکی به آرامش در منطقه نمی‌کند بلکه عالم محرکی برای ناامنی در منطقه است و ما تأکید داریم دولت و ملت عراق از توان و اقتدار لازم برای حفظ امنیت خود برخوردار هستند و کشور های منطقه نیز در چارچوب همکاری های منطقه ای توان ایجاد امنیت در منطقه را دارند.

وی در ادامه بار دیگر تصریح کرد: موضع ما در مورد فلسطین روشن است و اگر مقامات غربی و آمریکایی به طور حقیقی و صادقانه به دنبال توقف جنایات جنگی هستند باید در عمل ثابت کنند و ما تاکنون چیزی در عمل مشاهده نکردیم. آنها از یک سو شعار می‌دهند و از یک سو از حملات این رژیم حمایت می کنند، آنها ۷۵سال در کنار اشغالگر و محور بحران قرار دارند.

سند امضا شده بین ایران و روسیه در چارچوب همکاری‌های مشترک 

کنعانی در مورد سند همکاری ایران و روسیه، گفت: این سند مدت‌هاست در حال تدوین است و در مرحله نهایی خود قرار دارد و در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد. سند امضا شده بین ایران و روسیه در چارچوب همکاری های مشترک است و علیه هیچ کشور و طرفی نیست و این همکاری‌ها ها تامین کننده منافع دو کشور است.

حداکثر تلاش خود را برای پیگیری حقوقی موضوع هواپیمای اوکراینی بکار بستیم

وی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حقوقی موضوع هواپیمای اوکراینی، گفت: در چارچوب قوانین بین المللی و قانونی حداکثر تلاش خود را انجام دادیم تا بخشی از آلام خانواده های داغ دیده را در حد توان جبران کنیم، بار دیگر به خانواده های داغدار تسلیت می‌گوییم و به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهیم اما سو استفاده های برخی کشور ها و سیاسی کردن این موضوع را نمی‌پذیریم.

موضع ایران در مورد قفقاز و مسیرهای گذر منطقه‌ای به روشنی اعلام شده است

کنعانی در مورد مواضع اخیر وزیر راه ترکیه، اظهار کرد: از صحت این اخبار اطلاعات دقیقی کسب نشده اما موضع و حساسیت ما در مورد قفقاز و مسیرهای گذر منطقه‌ای به روشنی اعلام شده است، ما همواره تأکید کردیم توسعه همکاری‌ها نمی‌توانند بهانه‌ای برای نقض حاکمیت ملی و تغییر ژئوپولیتیک منطقه باشد اما از توسعه روابط و همکاری ها همیشه حمایت کردیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.